۰۲۱ - 55385363 کمک‌های مردمی

اتونومیک دیس رفلکسی خاموش هنگام استفاده از دستگاههای تحریک ارتعاشی در مردان دچار آسیب نخاعی

از گذشته مشخص شده بود که اتونومیک دیس رفلکسی (AD ) ، در بعضی مواقع ، یکی از خطرات مرتبط با فعالیت جنسی در مردان با آسیب نخاعی است . بیماران ضایعه نخاعی ، اغلب ، پیش از ترخیص از بیمارستان ، در مورد علائم هشدار دهنده اتونومیک دیس رفلکسی آموزش می دیدند و اطلاعات مختصری نیز در مورد ارتباط بین اتونومیک دیس رفلکسی و فعالیت جنسی به آنان داده می شد .

در سال ۲۰۰۶ در نشست سالانه انجمن پاراپلژی ایالات متحده ، دکتر استیسی الیوت از بیمارستان توانبخشی استرانگ در ونکوور ، یک مقاله علمی – آموزشی در مورد خطرات اتونومیک دیس رفلکسی برای مردانی که از دستگاه تحریک ارتعاشی برای فعالیت جنسی خود استفاده می کردند ، ارائه داد . شایان ذکر است که ، تحریک ارتعاشی عبارت است از قرار دادن یک وسیله ارتعاشی (بنام ویبراتور) روی قسمت فرنولوم ( frenulum ) آلت تناسلی مرد می باشد . فرنولوم قسمتی است در امتداد خط زیرین آلت در نزدیکی سر آلت تا درست زیر آن .

در واقع با استفاده از ویبراتور، بسیاری از مردان مبتلا به آسیب نخاعی قادر به انزال خواهند بود  . اگر چه این روش معمولا” در کلینیکهای اورولوژی و مراکز بازیابی اسپرم ، جهت تولید مایع منی و برای اهداف باروری استفاده می شود ، اما روشی است که اغلب ، از آن جهت کمک به فعالیت جنسی مبتلایان ضایعه نخاعی در منزل ، نیز بکار گرفته می شود. نظر به این که تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از مردان مبتلا به آسیب نخاعی قادرند به طور مستقل انزال داشته باشند ، استفاده از دستگاههای ویبراتور به طوری گسترده ، به عنوان یک وسیله برای افزایش لذت جنسی در منزل البته مبتنی بر یک اصول علمی ، پذیرفته شده است . بطورکلی در طول دهه گذشته ویبراتور بطورگسترده ای را برای استفاده در خانه نیز پذیرفته شده است .

آگاهی از تغییرات فشار خون

در مردان سالم و توانمند ، تغییرات فشار خون هنگام فعالیت جنسی و به خصوص هنگام رسیدن به اوج لذت جنسی امری شایع است . به عنوان مثال ، برخی مطالعات نشان داده اند که در طول ارگاسم مردان ، فشار خون سیستولیک برای چند ثانیه تا ۱۷۰ میلیمتر جیوه افزایش می یابد . فشار خون برحسب میلی متر جیوه ( mmHg ) اندازه گیری می شود و بصورت دو عددی – شامل فشار سیستولیک ، یعنی فشاری که هنگام انقباض قلب در شریان ها ایجاد می گردد ، و فشار دیاستولیک فشاری است که هنگام استراحت قلب بین هر ضربان در شریان ها به وجود می آید . زمانی که فشار خون گرفته شود و مقدار آن ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه و بیشتر باشد ، فشار خون بالا محسوب می شود .

ظهور شواهد و مدارک جدید

در مطالعه ای که اخیرا” در ونکوور کانادا ،  بر روی ۱۴۴ نفر ازمردان مبتلا به آسیب نخاعی در سطوح مختلف  انجام شد ، فشار سیستولیک آنان تا بیش از ۲۲۰ میلیمتر جیوه ثبت شد . در این مطالعه ،  ۲۲۶  مورد آزمایش تحریک ارتعاشی بر روی یک گروه نمونه انجام شد و با توجه به  دستورالعمل های کاربردی بالینی تهیه شده در خصوص اتونومیک دیس رفلکسی ، معیار AD در زمان انزال در  ۶۵ درصد از مردان برآورد گردید . علاوه بر این مشخص شد که احتمال تجربه اتونومیک دیس رفلکسی در مردان دچار آسیب های گردنی ،  دو تا سه برابر بیشتر از از همتایان خود با آسیب های سطوح پایین تر است .

آن چه که درمطالعه ونکوور بطور خاصی جذاب بود ، این واقعیت بود که بیش از دو سوم از مردان دارای دیس رفلکسی ، متوجه هیچ علامت آشکاری در ارتباط با دیس رفلکسی نمی شدند . شایان ذکر است : از جمله علائم بارز اتونومیک دیس رفلکسی می توان به سردرد های ضربانی ، تپش قلب و سرگیجه اشاره نمود . اما هیچکدام از این علائم در این گروه بزرگ از مردان که با معیارهای اتونومیک دیس رفلکسی مواجه بودند ، به چشم نمی خورد و با کمال تعجب ، هیچیک از آنان هم نمی دانستند که دارای حمله دیس رفلکسی هستند .

این وضعیت که در آن ، افراد تغییرات فشار خون شدید مرتبط با دیس رفلکسی را بدون هیچ گونه علامت ظاهری تجربه می کنند “دیس رفلکسی خاموش” نامیده شده است . در این مورد ، مردان دچار آسیب نخاعی گردنی ، بروز دیس رفلکسی خاموش را  بیشتر از مردان مبتلا به آسیب های سطوح پایین تر تجربه  می کردند .

چه باید کرد ؟

در نهایت ، این سوال باقی می ماند که وسائل ارتعاشی چه تاثیری روی این مسئله دارند ؟ آیا باید تحریک ارتعاشی قطع شود ؟ آیا اینکه بیش از ۶۵ درصد از مردان نخاعی ، هنگام انزال با استفاده از دستگاههای ارتعاش ساز ، دیس رفلکسی را تجربه می کنند ، تا چه اندازه اهمیت دارد  ؟ متاسفانه، در حال حاضر هیچ کس پاسخ این سئوالات را نمی داند .

در حال حاضر ، ما از خطرات طولانی مدت حملات دیس رفلکسی های مکرر در طی یک دوره چند ساله آگاهی نداریم . ما از تاثیر افزایش های مکرر وطولانی مدت فشار خون  ، روی کل سیستم عروق خونی و سیستم قلبی عروقی بی اطلاع هستیم . اما فعلا” به خوبی  می دانیم ، که اکثر مردانی که از ویبراتور استفاده می کنند ، هر بار که انزال می شوند ،  دچار حملات دیس رفلکسی خاموش خواهند شد  .

در حال حاضر برای کاهش عوارض جانبی  چنین ویبراتورهایی ، بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که وسیله ارتعاشی باید تا حد امکان بلافاصله  بعد از انزال  ،  از روی آلت تناسلی برداشته شود . ضمنا” عاقلانه این است که  تا مادامی که اطلاعات بیشتری بدست نیاورده ایم ، در استفاده از ویبراتورهای خیلی قدرتمند افراط نکنیم . همچنین کار ایده آل این است که قبل از بکارگیری ویبراتور در منزل ، به پزشک مراجعه و فشار خون خود را به هنگام انزال در مطب پزشک و تحت نظر او بررسی کامل نمائیم ، تا از امکان وجود خطرات پزشکی در دراز مدت جلوگیری شود . با وجود چنین گزینه ای ، افراد نخاعی و همسران آنان می توانند در مورد اینکه آیا استفاده از ویبراتور ، ارزش  قرار گرفتن ، در معرض خطرات بالقوه سیستم قلبی عروقی را دارد یا خیر ، انتخابی آگاهانه داشته باشند . پر واضح است که این موضوع ، حوزه ای است که نیاز به اطلاعات و پژوهشهای بیشتری دارد و باید روی آن تحقیق و مطالعات بیشتری انجام شود .

منبع:ترجمه  و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com ) ؛ آبان آبان ماه سال ۱۳۹۳ ؛ منبع مورد استفاده  ؛  سایت :  http://stanleyducharme.com  –  مقاله : Autonomic Dysreflexia and Vibrostimulation for Men with Spinal Cord Injury  – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران