۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

ابزارهای مورد استفاده برای استقلال و بهبود کیفیت زندگی افراد تترا پلژی

در افراد کوادری پلژی، حرکات و گیرایی انگشتان دست تحت تأثیر آسیب نخاعی قرار می گیرد، بنابراین انجام خیلی از کارهای روزمره برای آنها دشوار می شود. هر کسی خواهان استقلال در زندگی است و می توان تاحدی استقلال را به زندگی افراد تتراپلژی اضافه کرد. این کاررا می توان با استفاده از ابزارهای مختلفی امکان پذیرساخت.

ابزارهایی که در زیر معرفی شده اند می توانند به افراد دچار تتراپلژی کمک کنند تا به نوعی توانایی استفاده از دستهای خود را پیدا کرده و در زندگی تا حدی مستقل شوند.

اسپلینت مچ و انگشتان برای رفع تنودزیس وبهبود وضعیت گیرایی دست

اسپلینت مچ و انگشتان برای رفع تنودزیس وبهبود وضعیت گیرایی دست

تنودزیس ( Tenodesis ) به عارضه ای گفته می شود که در آن انگشتان دست همراه با خم شدن مچ دست به سمت خارج دچار خمیدگی می شوند. حتی در افراد سالم نیز می توان این پدیده را مشاهده کرد. اما اگر ضایعه نخاعی در سطح مهره گردنی C6 یا پایین تر باشد، در این صورت فرد می تواند از مچ دست خود بصورت فعال استفاده کند.

خم شدن فعالانه مچ دست به سمت خارج را می توان با استفاده از ابزارهای مخصوص افراد تتراپلژِی یا اسپلینت برای تسهیل گرفتن دست امکان پذیر کرد. چنین آتل هایی به عنوان ” آتل های تنودزیس ” شناخته می شوند. اساس این نوع آتلها این است که با استفاده از آنها انگشت اشاره و انگشت شست به هم نزدیک شده و فرم حالت گیرایی دست ایجاد می شود.  این موضوع  را می توانید در تصاویر بالا مشاهده کنید.

گیره دسته دار

گیره دسته دار می تواند برای گرفتن وبرداشتن اشیاء مختلف از روی زمین، میز و از داخل کمد، و از جاهای بالای سر مورد استفاده قرار گیرد. در اکثر این گیره ها، گیرایی وسیله از طریق کشش فعالانه مچ دست تسهیل می شود.

ابزار مخصوص برای تایپ کردن

ابزار مخصوص برای تایپ کردن برای افراد تتراپلژِی

این روزها کامپیوتر منبع واقعاً مهمی برای کسب دانش، انجام کارها و انواع سرگرمی ها است. در افراد تتراپلژی، به دلیل ناتوانی و محدودیت‌های حرکتی انگشتان، اجرای تایپ به یک کار دشوار تبدیل می شود. اما با استفاده از این ابزارها آنها هم  می توانند این کار را تا حدی به آسانی انجام دهند.

ابزار مخصوص برای نوشتن

ابزار مخصوص نوشتن برای افراد تتراپلژِی

نوشتن در واقع یک قسمت اساسی از زندگی هر کس محسوب می شود. در افرادی که از تتراپلژی رنج می برند، کار نوشتن، به دلیل عدم توانایی در نگه داشتن قلم  و به دلیل عدم تحرک کافی در انگشتان ، دشوار می شود. این ابزارها می توانند در نوشتن به افراد تتراپلژی  کمک کنند.

ابزار های مخصوص غذا خوردن توسط افراد تتراپلژی

ابزار های مخصوص غذا خوردن توسط افراد تتراپلژی

بهترین طعم و مزه غذا زمانی است که هر کسی خودش غذا بخورد. متأسفانه به دلیل محدودیتهای حرکتی انگشتان، این لذت از افراد تتراپلژی صلب شده است . اما یکسری ابزارها ساخته شده اند  که به مبتلایان به تتراپلژی‌ها کمک می کند تا در خوردن غذا مستقل شده و از آن لذت ببرند.

کاف دور دست

کاف دور دست برای افراد تتراپلژی

این وسیله در واقع  یک نوع آتل است که می تواند برای فعالیت های مختلف توسط افراد تتراپلژی مورد استفاده قرار گیرد. با این وسیله می توان قلم یا مداد را درون آن قرار داده و بنویسید. همچنین با قرار دادن قاشق و چنگال در آن می توان از آن برای غذا خوردن  نیز استفاده کرد.

ابزارهای مخصوص برای رانندگی افراد تتراپلژی

سئوال این است که : آیا افراد تتراپلژی که فاقد حرکت انگشتان و قدرت گیرایی دستها هستند ، قادر به رانندگی خواهند بود ؟ آیا آنها می توانند با سوئیچ، ماشین را روشن کنند؟ آیا می توانند با قطعاتی مانند کلاچ و ترمز و گاز کار کنند؟

پاسخ به همه این سوالات مثبت است. امروزه در سراسر جهان، بسیاری از افراد تتراپلژی می توانند با استفاده از ابزارها یا کنترلهای دستی به طور مستقل با اتومبیل خود رانندگی کرده وبه هر جا که دوست دارند بروند.

ابتدا از استارت  ماشین شروع می کنیم. در ابزار زیر می بینید که برای چرخاندن کلید سوئیچ و راه اندازی ماشین  نیازی به حرکت فعال انگشتان نیست.  با کمک آن می توان این کار را با استفاده از مچ دست یا کف دست به راحتی انجام داد.

ابزارهای مخصوص برای رانندگی افراد تتراپلژی

با استفاده از ابزارهای زیر می توان کار با کنترلهای ماشین را انجام داد . برای چرخاندن فرمان و حرکت ماشین  فقط باید دست خود را داخل آن کنید  .

از کنترلهای  دستی زیر می توان برای ترمزکردن یا گاز دادن استفاده کرد . شما فقط باید آن را فشار دهید تا ترمز فعال شود و اگر آن را بکشید گاز فعال خواهد شد .

خلاصه اینکه ، امروزه وسایل کمکی مختلفی برای افراد تتراپلژی تولید شده اند . برخی از آنها را نیز می توان در خانه با کمترین هزینه و تلاش بوسیله مراقبین  تهیه نمود .