۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آسیب نخاعی – ازدواج / طلاق

scia

سه سال اول پس از آسیب نخاعی ، بد ترین زمان برای ازدواج است . این موضوع یکی از نتایج بدست آمده از یک مطالعه ی ۱۵ ساله می باشد که توسط گروه طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه میشیگان انجام و اخیرا” منتشر شده است . آنها دریافتند که احتمال وقوع طلاق نزد زوج هایی که در سه سال اولیه آسیب نخاعی ازدواج کرده بودند ،  ۱٫۳  تا  ۲٫۵ درصد بیشتراز جامعه عمومی بوده است. اما پس از گذشت این زمان یعنی سه سال بعد از ضایعه ، نرخ طلاق به آرامی تا حد متوسط ​​ حدود ۴۰ درصد کاهش می یابد .

این تیم تحقیقاتی  با ۲۳۲۷ نفر از افراد مبتلا به آسیب نخاعی که در زمان ضایعه خود ازدواج کرده بودند ، بیش از یک دوره ۱۵ ساله مصاحبه کرده اند . شرکت کنندگان در این مطالعه ی ۱۵ ساله ، متشکل از مردان و زنان مبتلا به آسیبهای نخاعی بودند ، در زمان آسیب نخاعی خود ازدواج کرده بودند ، و حداقل ۱۸ سال سن داشتند . آنها یک سال پس از آسیب مصاحبه شده بودند ، و بعد از آن هم در فواصل زمانی پنج ساله ، طی مدت ۱۵ سال مورد مصاحبه قرار گرفتند .

با مشاهده نتایج این مطالعات ، برخلاف انتظارات : سطح ضایعه ، عملکرد ، میزان تحرک و استقلال ، به عنوان عوامل مؤثر بر طلاق تایید نشدند . اما در عوض ، سن آسیب ، نژاد ( قفقازی در مقابل آفریقائی و آمریکائی )  ، داشتن مدرک دانشگاهی در مقابل تحصیلات متوسطه ، داشتن برخی از انواع اشتغال در مقابل بیکار بودن و برخورداری از سلامت مطلوب و درگیربودن در زندگی اجتماعی ، از عوامل مهم در جلوگیری و یا به تاخیر انداختن طلاق پس از آسیب نخاعی محسوب می شدند .

در نهایت محققان ، به این ننتیجه رسیده اند که موقعیتهای اجتماعی معنادار ، در پیش بینی دوام ازدواج بعد از آسیب نخاعی به طور قابل توجهی حائز اهمیت هستند . آنان اظهار می دارند که هر چقدر افراد نخاعی وقت خود را بیشتر در خارج از منزل و با دوستان و خانواده خود سپری کنند ، یعنی محیط ها و منابعی که شخص را از همسر غیر مجروح خود جدا می کنند  ، احتمال طلاق گرفتن آنها کمتر خواهد بود . محققان نشان می دهند که فعالیت های اجتماعی بیرون منزل تا حد زیادی بار مسئولیت مراقبت از آنها را کاهش می دهند ، که این موضوع  به نوبه خود، باعث ارتقاء ارتباط مثبت بین زوجین می گردد . حمایتهای اجتماعی نیز می تواند هم از لحاظ جسمی و هم از نظر روانی ، به نفع افراد باشد ، چرا که این حمایتها باعث کاهش ناراحتیهای عاطفی و انزوا ها ئی می گردد که افراد نخاعی به دنبال آسیب ، درگیر آنها می شوند .

 

ترجمه  و تنظیم از :  مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com ) ؛  منبع مورد استفاده  سایت : http://www.facingdisability.com –  مقاله :   Spinal Cord Injury and Marriage  – انتشار : سایت انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران