۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آزمایشات تشخیصی کوید ۱۹

چه آزمایشاتی برای ارزیابی آنتی بادی های کوید -۱۹ وجود دارد که می تواند درباره این بیماری اطلاعات کافی ارائه دهند ؟

آزمایشات آنتی ژن ، جدیدترین ابزاری است که مجوز استفاده از آن در مواقع اضطراری توسط مراجع معتبر از جمله FDA ( سازمان غذا و داروی ایالات متحده ) در مبارزه با کرونا ویروس جدید صادر شده است .

این آزمایشات که به طور مشابه با تست های تشخیص سریع آنفولانزا یا عفونتهای استرپتوکوکی عمل می کند ، به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند به سرعت قطعات ریز پروتئین کروناویروس جدید را که باعث کوید -۱۹ می شود ، تشخیص دهند . این آزمایش با وارد کردن یک سواب به داخل حفره بینی فرد و نمونه برداری از آن انجام می شود .

تاکنون فقط یک آزمایش آنتی ژن مجاز اعلام شده است  که کیت  تشخیص سریع آن توسط شرکت کوئیدل ( Quidel ) در سان دیگو ایجاد شده است و می تواند در عرض ۱۵ دقیقه نتایج را نشان دهد .

سازمان غذا و دارو ( FDA ) امیدوار است آزمایش های آنتی ژن بیشتری را درهفته های آینده ارزیابی و مجاز اعلام کند.

به گفته FDA ، مزیت اصلی این آزمایشات سرعت آنهاست . توانایی تشخیص فوری ( اضطراری ) اینکه آیا کسی با کرونا ویروس تماس داشته یا نه ، می تواند به بازگشایی اقتصاد کمک کند و به مردم اجازه می دهد که دوباره به کار برگشته و تا با خیال راحت به کار خود ادامه دهند .

همچنین آزمایش های آنتی ژن ، نسبت به سایر آزمایش های تشخیصی موجود ارزان تر هستند و به راحتی قابل اندازه گیری بوده و بطور گسترده می توان از آن استفاده کرد .

اما کارشناسان بهداشت می گویند : هنگام انجام این نوع آزمایشات اشکالاتی هم وجود دارد .

تست های تشخیص آنتی ژن همانند سایر آزمایشات تشخیصی دقیق نیستند .  آزمایشات تشخیصی موجود ، آزمایشات واکنشهای زنجیره ای پلیمراز (PCR ) هستند . با استفاده از واردکردن یک سوآب در حفره بینی فرد و انجام آزمایشات PCR می توان ماده ژنتیکی ویروس را تشخیص داده و از این طریق معلوم می شود که  آیا فرد به طور فعال به بیماری ا کوید -۱۹ مبتلا شده است یا نه .

به نظر می رسد آزمایشات PCR به دلیل حساس بودن در برداشت مواد ژنتیکی بسیار دقیق باشند . با این آزمایش می توان مقادیر اندکی از مواد ژنتیکی را پیدا کرد ، اما برای پردازش و تفسیر نتایج در آزمایشگاه نیاز به زمان است .

به عبارت دیگر ، آزمایشات آنتی ژنی یعنی استفاده از سوآپ برای آنتی ژن ها یا قطعات پروتئینی موجود در سطح ویروس است که  باعث تحریک پاسخ ایمنی می شود.

آزمایشات تشخیصی کوید 19

دکتر جیمز زهندر (James Zehnder  ) ، مدیر آسیب شناسی بالینی دانشکده پزشکی استنفورد می گوید : ” این آزمایش با جستجوی بخش هایی از ویروسهای موجود در بافت ، به عنوان راهی برای تشخیص عفونتها عمل می کند.”

این آزمایشات خیلی سریع هستند و در عرض چند دقیقه نتیجه می دهند. اما – فضای زیادی هم برای خطا وجود دارد.

این آزمایشات سریعتر اما حساس تر از تست های PCR هستند. دکتر شلدون کمپبل ( Sheldon Campbell ) ، آسیب شناس پزشکی یال و استاد آزمایشگاه دانشکده پزشکی می گوید :

” اگر آزمایش آنتی ژنی شخصی مثبت باشد ، احتمال ابتلا او به کوید -۱۹ خیلی زیاد است . بنا به اظهار FDA ، آزمایشهای آنتی ژن تعداد زیادی از عفونتهای فعال را نشان نمی دهد و منجر به نتایج منفی های کاذب می شود . ( گفته می شود که ظاهرا” آزمایش کیدل ، فقط تا  ۸۵ درصد موارد مثبت را نشان می دهد  ) .

بنا به گفته کمپبل : “این موضوع  بسیار نگران کننده است “.  آنها همانند آزمایش RNA برای تشخیص به تعداد زیادی ذرات ویروس نیاز دارند . ”

از این روFDA  توصیه می کند که ” منفی های کاذب حاصل از تست آنتی ژن باید با آزمایش PCR تأیید شوند.

به خواسته کارشناسان : نباید که تعداد زیادی از مردم که زندگی عادی دارند ، در واقع فکر کنند که کوید -۱۹ ندارند .

چگونه باید از تست های آنتی ژن استفاده کنیم ؟

به گفته زهندر : آزمایشات PCR حساس ترین و خاص ترین آزمایشات برای تعیین ابتلا افراد به عفونت محسوب می شوند .

آزمایشات آنتی ژن محدودیت دارند ، با توجه به اینکه تمام هدف آزمایش تشخیصی این است که بطور دقیق موارد را تشخیص و از انتقال جلوگیری شود .

اگر نتایج تست خیلی حیاتی و مهم باشد – به عنوان مثال اگر شخصی می خواهد بداند که آیا قادر به رفتن محل کار یا بازگشت به یک مرکز مراقبت طولانی مدت است یا نه – بهتر است که یک تست تشخیصی PCR  انجام دهد .

اگر نتایج برای کسی خیلی مهم نباشد –  یعنی  فقط می خواهد بفهمد که  آیا کوید-۱۹ دارد یا خیر ، و بدون در نظر گرفتن آن به قرنطینه ادامه دهد – آزمایش آنتی ژن می تواند به تنهایی مفید باشد.

این آزمایشات به اندازه متخصصان بهداشت دقیق نیستند ، اما به عنوان یک منبع می توانند در مدیریت همه گیر به ما کمک کنند .

حرف آخر

آزمایش آنتی ژن ، جدیدترین ابزاری است که FDA آن را برای تشخیص اضطراری و مبارزه با کرونا ویروس جدید مجاز دانسته است .

این آزمایشات ، مشابه تست های آنفولانزا وعفونتهای استرپتوکوکی برای تشخیص سریع ، طراحی شده اند تا بتوانند وجود قطعات کوچکی از پروتئین ویروس را با استفاده از واردکردن یک سوآپ در حفره بینی فرد تشخیص دهند .

اگرچه آنها نتایج را سریع ارائه می دهند و ارزان قیمت هستند ، اما این نتایج حاوی موارد زیادی از منفی های کاذب هستند و بیشتر آنها باید از طریق انجام آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز یا آزمایش PCR تأیید شوند.