۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

خمیازه هایت را جدی بگیر

گر شما از آن جمله افرادی هستید که در طول روز دائم در حال خمیازه کشیدنید، بهتر است که حتماً این بخش از کلبه سلامتی را بخوانید. چرا که می خواهیم در این مقاله شما را با یکی از مشکلات زندگی در عصر جدید آشنا کنیم.
درست حدس زده اید بحث ما درباره بی خوابی و مشکلات آن می باشد.
از میان هر ۱۰ نفر در دنیا ۱ نفر مبتلا به اختلالات خواب است که یکی از مهم ترین این اختلالات کم خوابی یا بی خوابی است . مشکلی که با رعایت نکاتی ساده می توان به راحتی برآن ها چیره شد.
پس بهتر است در ابتدا به علل بروز کم خوابی بپردازیم تا به این وسیله بتوانیم راهکارهای لازم را ارائه دهیم.

۱- نوع غذا

غذا همان طور که بر روی وزن افراد تأثیر دارد بر روی خواب افراد نیز اثر دارد؛ به همین خاطر هم مصرف بعضی از غذاها باعث اختلال در خواب آرام می شود که این مواد شامل، قهوه، نوشابه های سیاه، شکلات کاکائویی، دسرهای شیرین و چرب و غذاهای تند و پر ادویه می باشد. برعکس این موارد خوردن سبزیجات برگی شکل مثل کاهو، کرفس، همچنین غلات و نان های سبوس دار، عسل، سفیده تخم مرغ و ماهی به ایجاد خواب آرام در شما کمک می کند.

۲- عادت های غلط

عادت های غلط در هنگام خوابیدن بر روی شما تأثیر می گذارد که این عادت های غلط مثل، تماشای تلویزیون در رختخواب، روشن بودن چراغ در هنگام خواب، خوردن چای یا قهوه قبل از خواب و امثال این می باشد.

۳- مشکلات روانی

بی تردید بروز مشکل بی خوابی یا کم خوابی به دنبال بروز فشارهای عصبی و نگرانی های شدید به وجود می آید. پس سعی کنید قبل از خواب حتماً این مشکلات را از ذهن خود خارج کنید.

۴- شرایط اتاق خواب

برای انتخاب یک اتاق خواب مناسب باید به نور و روشنایی اتاق، رنگ دیوارها، وسایل موجود در آن، حتی به چیدمان وسایل و موقعیت اتاق از نظر سکوت و آرامش در آن توجه شود.
برخلاف تصور بسیاری از افراد بی خوابی بر روی بسیاری از سیستم های بدن تأثیرات منفی می گذارد که تأثیرات آن به شکل آسیب به کلیه ها، اختلال در فعالیت مغز و بروز مشکلاتی برای حافظه در به خاطر سپردن (چرا که کم خوابی ماده خاکستری مغز افراد را در معرض تغییرات نامطلوب قرار می دهد)، توقف در تولید سلول های جدید در مغز، چاقی، ایجاد فشار خون بالا، صرع و… است.

چگونه می توان یک خواب راحت داشت؟

توجه داشته باشید که شما نیز می توانید از یک خواب راحت و آرام برخوردار باشید، به شرط این که:
* یک برنامه زمانی معین برای خواب خود طراحی کنید. یعنی هر روز ساعت معینی را برای خواب داشته باشید.
* قبل از خواب تنفس عمیق و تمرینات آرام را فراموش نکنید.
* زمانی که خواب به سراغ تان نمی آید بی جهت به رختخواب نروید.
* قبل از خواب نوشیدن شیر گرم را فراموش نکنید.

 

منبع:نشریه دیدار آشنا شماره ۱۲۱