۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

۷ افسانه در مورد سرماخوردگی که به غلط باور کرده‌ایم!

وقتی گرفتار سردرد، گرفتگی بینی، آبریزش از چشم‌ها و سرفه هستید، احساس می‌کنید که بدتر از سرماخوردگی وجود ندارد! با این حال، بزرگسالان به طور متوسط هر سال دو تا سه بار و کودکان حتی بیشتر از سه بار سرماخوردگی را تجربه می‌کنند، آماری که این بیماری را به یکی از شایع ترین بیماری‌ها تبدیل می‌کند.

این بیماری شایع هیچ درمانی ندارد و همچنین با باورهای غلط و افسانه‌های بسیاری همراه است که احتمالا زیاد شنیده‌اید. از آنجایی که همه ما گاه و بی‌گاه سرماخوردگی را تجربه می‌کنیم، دانستن حقایق در مورد سرماخوردگی، علل سرماخوردگی و نحوه درمان علائم سرماخوردگی اهمیت زیادی دارد. اطلاع از افسانه‌های یا باورهای غلطی که درباره سرماخوردگی می‌شنویم نیز خالی از لطف نیست!

علائم سرماخوردگی

علائم سرماخوردگی

علائم سرماخوردگی می‌تواند گسترده باشد و ممکن است روزها یا حتی هفته‌ها ادامه داشته باشد. شایع‌ترین علائم این بیماری عبارتند از:

  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • گلو درد
  • عطسه
  • سرفه
  • سردرد
  • تب با درجه پایین
  • احساس خستگی یا ناراحتی عمومی

افسانه‌ها یا باورهای غلط در مورد سرماخوردگی

موارد زیر شایع‌ترین افسانه‌ها در مورد سرماخوردگی هستند. شاید حتی به برخی از آنها ایمان داشته باشید!

هوای سرد باعث سرماخوردگی می‌شود

نادرست: این یک افسانه رایج در مورد سرماخوردگی و آنفولانزاست. فصل سرما و آنفولانزا همزمان با هوای سرد است، بنابراین مردم اغلب فکر می‌کنند سرما یا گرفتار شدن در باران می‌تواند باعث سرماخوردگی شود. چنین چیزی مطلقا درست نیست. تنها راه ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا تماس با ویروسی است که باعث آن می‌شود. سرماخوردگی و آنفولانزا در هوای سرد شایع‌تر است، زیرا معمولا زمان بیشتری را در داخل خانه و در تماس نزدیک با افراد دیگر می‌گذرانیم. این امر باعث می‌شود که انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر که در یک فضای بسته عطسه و سرفه می‌کند، آسان‌تر شود. بنابراین داشتن موهای خیس یا بیرون رفتن و لذت بردن از هوای تازه در هوای سرد باعث سرماخوردگی نمی‌شود – فقط آنقدر خیس و سرد نشوید که یخ بزنید!

آنفولانزا همان سرماخوردگی شدید است

آنفولانزا همان سرماخوردگی شدید است

نادرست: اگرچه درست است که علائم سرماخوردگی و آنفولانزا، مانند سرفه، انسداد بینی یا سردرد، ممکن است یکسان به نظر برسند، یا حداقل بسیار شبیه باشند، اما این دو بیماری کاملا متفاوت هستند. به طور کلی، علائم آنفولانزا شدیدتر است و بیشتر طول می‌کشد. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان علائم شدید یا مداوم سرماخوردگی و آنفولانزا را تجربه می‌کنید، یا نگران علائم آن هستید، همیشه با پزشک مشورت کنید. سرماخوردگی و آنفولانزای شدید می‌تواند منجر به عوارضی شود و همین آن را بسیار جدی تر می‌کند، به ویژه در افراد بسیار جوان و مسن.

با یک سرماخوردگی ساده که نباید مدرسه و کار را تعطیل کرد

نادرست: محدود کردن تماس با افراد دیگر در هنگام بیماری مهم است، حتی اگر “یک سرماخوردگی ساده” باشد. اگر در تماس نزدیک با دیگران باشید، سرماخوردگی و آنفولانزا گسترش خواهد یافت. این امر به ویژه برای مدارس و مهد کودک ها صادق است زیرا سیستم ایمنی کودکان به طور کامل توسعه نیافته است و ممکن است بهداشت مناسبی نداشته باشند. حتی زمانی که احساس می‌کنید در حال غلبه بر سرماخوردگی و خوب شدن هستید، باز هم می‌توانید آن را به اطرافیان خود منتقل کنید. مرحله مسری سرماخوردگی می‌تواند تا مدت‌ها طول بکشد. ویروس‌ها برای برخی افراد مانند کودکان خردسال، افراد مسن یا زنان باردار می‌توانند بسیار جدی باشند. در خانه بمانید تا دیگران را آلوده نکنید.

به سرماخوردگی غذا بدهید، تب را گرسنه نگه دارید 

نادرست: این یک افسانه شایع سرماخوردگی است که ممکن است خودتان هم باور کرده باشید. هنگامی که سرماخوردگی و آنفولانزا دارید، برای هیدراته نگه داشتن بدن به مایعات بیشتری نیاز دارید. ممکن است در هنگام ناخوشی اشتهای خود را از دست بدهید، اما دلایلی برای افزایش یا کاهش میزان غذای‌تان وجود دارد. تغذیه نامناسب به شما کمک نمی‌کند که زودتر خوب شوید.

آنتی بیوتیک ها می‌توانند سرماخوردگی یا آنفولانزا را درمان کنند

آنتی بیوتیک ها می‌توانند سرماخوردگی یا آنفولانزا را درمان کنند

نادرست: آنتی بیوتیک فقط علیه عفونت‌های باکتریایی اثرگذار است، بنابراین به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک نمی‌کند زیرا سرماخوردگی و آنفولانزا عفونت های ویروسی هستند. به علاوه، آنتی بیوتیک ها مانع سرایت سرماخوردگی یا آنفولانزا به افراد دیگر نمی‌شوند. گاهی اوقات افراد ممکن است پس از سرماخوردگی دچار عفونت باکتریایی شوند، بنابراین اگر به خودی خود از بین نرود، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک را برای درمان عفونت باکتریایی تجویز کند. اما آنتی بیوتیک ها برای درمان مستقیم ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده نمی‌شوند.

ویتامین C به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند

 در حالی که این ویتامین برای سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت نقش کلیدی دارد، مطالعات در چند دهه گذشته هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مصرف ویتامین C بر سرماخوردگی و علائم آن تأثیر دارد پیدا نکرده است. با این حل همواره ایده درستی است که غذاهای سرشار از ویتامین سی را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

اکیناسه و روی به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند

 مانند ویتامین C، محققان اکیناسه و روی را به عنوان راه‌های ممکن برای پیشگیری یا درمان سرماخوردگی مورد مطالعه قرار داده اند. در حالی که نتایج مطالعات صورت گرفته متناقض است، این باور وجود دارد که اکیناسه و روی ممکن است مدت زمان سرماخوردگی را فقط اندکی کوتاه کنند. به هر روی بهترین منابع غذایی روی فواید دیگری هم برای بدن دارند.

کلام پایانی

دفعه بعد که علائم سرماخوردگی را تجربه کردید، حتماً استراحت کافی داشته باشید و به افسانه‌های غلط تن ندهیداگر علائم شما در عرض دو هفته بهبود نیافت، با ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه تماس بگیرید تا مشخص شود که آیا مشکل چیزی بیش از سرماخوردگی است یا خیر