۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

۱۰۰ درصد ادارات گناباد برای معلولان میسر نیست

رئیس اداره بهزیستی گناباد گفت: ۳۷ درصد ادارات شهرستان طبقاتی هستند که از این تعداد ۱۰۰ درصد آنها دسترسی به طبقات برای معلولین میسر نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از گناباد، علی ستوسر ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران گناباد که در محل اداره بهزیستی این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: ۱۵ درصد جامعه از سالمندان، معلولین و زنان باردار می توانند از مناسب سازی فضاها استفاده کنند.

وی افزود: از زمان ورود تا زمان خروج یک معلول یکی از موارد مهمی که باید مدنظر قرار گیرد سطوح شیبدار است و یک سطح شیبدار مناسب به سطحی اطلاق می‌شود که یک معلول بدون کمک بقیه بتواند آن را طی کند و این در حالی است که ۸۲ درصد ادارت شهرستان سطوح شیبدار مناسبی ندارند.

ستوسر گفت: در همین مکان مددجوی ما باید نامه خود را از پایین به کسی بدهد تا برایش شماره خورده و امضا شود و در درجه اول این گلایه را از خودم دارد.

وی ضمن تشکر از زحمات شهرداری شهرستان گفت: شهرداری باید طبق قانون سال ۸۳ مبنی بر حمایت از معلولین تا زمانی که مناسب سازی یک مکان انجام نشود پایان کار ندهند که این امر متاسفانه انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه همه مکانهای اطراف ما پله دارد اظهار داشت: این دردآور است که یک فرد معلول به خاطرمشکلات و موانع موجود از خانه خود بیرون نیاید.

ستوسر با بیان اینکه ۸۶ درصد از ادارات شهرستان فاقد سرویس بهداشتی مناسب معلولین است بیان داشت: ۳۷ درصد ادارات شهرستان طبقاتی هستند که از این تعداد ۱۰۰ درصد انها دسترسی به طبقات برای معلولین میسر نیست که این مایه شرم است.

وی گفت: برخی ادارات متاسفانه به دیده لطف به مناسب سازی جهت استفاده معلولین نگاه می کنند در صورتیکه این حق فرد معلول است.

وی اظهار داشت: ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جهت مناسب سازی کل ادارات شهرستان اختصاص یافته که مربوط به سال ۸۹ است و دو هفته است که این تخصیص اعتبار صورت گرفته است.

ستوسر با بیان اینکه نسبت به سال ۸۵ تفاوتهای بسیاری در مناسب سازی سطوح شهرستان برای معلولان صورت گرفته است افزود: هنوز جای کار بسیار زیادی در این رابطه وجود دارد چراکه این یک درد است برای ما که معلول ما در هنگام عبور از خیابان یا پیاده رو به علت عدم مناسب سازی داخل چاله بیفتد و دچار سانحه شود.

وی با بیان اینکه کل شهرستان گناباد توسط کارشناسان بهزیستی گناباد مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است افزود: در حال حاضر بالغ بر ۱۵۵۰ معلول در گناباد وجود دارد که از این تعداد ۳۵۰ مورد معلول جسمی حرکتی ، ۲۵۰ مورد معلول بینایی می باشد و این در حالی است که بیش از ۳هزار سالمند نیز در شهرستان وجود دارد.

رئیس اداره بهزیستی گناباد با اشاره به مسکن در نظر گرفته شده برای معلولین گفت: در قالب مسکن مهر، بیش از ۳۰۰ واحد مسکن برای معلولان در شهرستان در نظر گرفته شده که نظر کمیته مسکن شهرستان این است که اپیدمی از معلولان نباش.

وی خاطرنشان کرد: این طرح خوب است ولی باید مشخص شود که چه تعداد و در چه مکانهایی این مسکن‌ها برای معلولان در نظر گرفته شده که در این رابطه قرارداد بین شرکت آبادانی سپهر شرق و سازمان مسکن و شهرسازی شهرستان منعقد شده ولی هنوز جانمایی برای ما مشخص نشده است.

منبع: خبرگزاری فارس