۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

گزارش فعالیت انجمن آسیبهای نخاعی ترکیه

اهم فعالیتهای این انجمن ازاین قرارند:

۱٫     خدمات توانبخشی در مورد  فعالیتهای روزمره زندگی

الف ) دوره های آموزش ویلچررانی

ب ) آموزش روشهای جابجائی

ج ) ایجادیک آشپزخانه آموزشی

۲٫  سمینارهای آموزشی در مورد مشکلات و نیازهای افرادمعلول

۳ . توانبخشی درموردمسائل شغلی – معیشتی

الف ) ایجادکارگاههای تولیدی وفعالیتهای ساخت

ب )برگزاری دوره های آموزشی حرفه ای

۱- دوره های آموزش شغلی

۲- دوره های شغل درمانی و ایجادسرگرمی

۴٫  توانبخشی در مورد موضوعات فرهنگی – اجتماعی و  ورزشی- تفریحی

الف ) توانبخشی فرهنگی – اجتماعی

ب ) توانبخشی ورزشی- تفریحی

۵٫  خدمات مشاوره

الف ) مشاوره درمورد قوانین

ب ) مشاوره معماری

ج ) مشاوره شغلی

د ) مشاوره اجتماعی

ه ) خدمات آموزش اجتماعی

************************************

۱- خدمات توانبخشی در مورد فعالیتهای روزمره زندگی

خدمات توانبخشی این انجمن ،با هدف ایجاد استقلال در فعالیتهای روزمره زندگی و افزایش قابلیتهای بدنی افراد مبتلا به آسیب های نخاعی انجام می شود تا این افراد بتوانند بطور مستقل وبدون کمک دیگران در فعالیتهای اجتماعی و معیشتی شرکت نمایند. ازجمله این خدمات می توان به مواردزیراشاره کرد:

الف ) دوره های آموزش ویلچررانی

در کشور ترکیه،یکی از مهمترین دلایل عدم شرکت افراد معلول در فعالیتهای اجتماعی ، وجودمحدودیتهائی است که به لحاظ موانع معماری برای حرکت ویلچرها وجود دارند. به همین علت دراین دوره های آموزشی،که بوسیله متخصصین فیزیوتراپی طراحی شده هجده مانع بصورت مدل دریک مسیر برای آموزش افراد معلول قرارداده شده است.افراد آموزش دیده بعد ازگذراندن این دوره ها قادرخواهند بوددر خیابانهاومسیرهای عبورومرور آسانتر حرکت کنند. این دوره ها نه تنها برای آموزش افرادی که از نظر ارتوپدی مشکل دارند، مناسب است بلکه افراد سالخورده وحتی کسانی که دارای مشکلات بینائی هستند، نیز می توانند از آن بهره ببرند.

ب ) آموزش روشهای جابجائی

این آموزش افراد معلول را قادر می سازد که در مورد جابجائی های خویش، خودکفا شوند. مهمترین موضوعات این آموزش، روشهای جابجایی افراد بین ویلچر و تخت، خودرو، توالت ، حمام و جاهای دیگر راشامل می شود. متخصصین درمانی انجمن فلجهای نخاعی ترکیه و همکاران معلول این انجمن که کاملا” بااین فنون آشنا هستند،ارائه آموزشهای لازم در این زمینه رابه عهده دارند.

ج ) ایجاد یک آشپزخانه آموزشی

این آشپزخانه جهت آموزش و کمک به افراد معلول طراحی شده تابتوانند آشپزخانه منزل خودرا مطابق با نیازهای خود مناسب سازی نمایند. بوسیله این آشپزخانه مدل، در مورد ضوابط استفاده از تجهیزات آشپزخانه آموزشهای لازم ارائه می گردد.

****

۲٫  برگزاری سمینارهای آموزشی در مورد مشکلات و احتیاجات افراد نخاعی

یکی از مهمترین فعالیتهای انجمن فلجهای نخاعی ترکیه، کمک به آموزش افراد آسیب دیده ،در مورد تمامی جنبه های زندگی آنان است. موضوعاتی ازجمله علل وامکان بروزبیماریها، نیازهای مربوط به حفاظت افراد،و قوانین اجتماعی و حقوقی افراد ضایعه دیده ،دراین سمینارها مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد. معمولا” این سمینارها در یکشنبه آخر هر ماه برگزار شده وطی آن کارشناسان داوطلب در مورد موضوعات مختلف صحبت می کنند.

همچنین موضوعات موردبحث در این سمینارها به صورت جزواتی آماده شده و به آن دسته ازاعضای انجمن که نتوانسته اند در سمینارها شرکت کنند،ازطریق پست ارسال می شود و بدین طریق آنها نیز از مباحث مطروحه مطلع می گردند.

۳٫  توانبخشی های شغلی – معیشتی

الف ) توانبخشی اجتماعی – فرهنگی

دوره های ارائه شده در این توانبخشی ، آن دسته ازافراد آسیب دیده که از فرصتهای آموزشی محروم هستند راقادرمی سازد تادر زمینه های اجتماعی و هنری شرکت کنند .این دوره ها باعث می شوندکه آنان در جامعه به افرادی قابل احترام تبدیل شوند. انجمن ضایعات نخاعی ترکیه ،فعالیتهای مختلفی را هم برای اعضای معلول و هم جهت ارائه خدمات عمومی به جامعه سازماندهی می کند. این فعالیتها نیز باعث می شوند که جامعه نیز در خصوص افرادنخاعی آگاهی بیشتری پیدا نماید. از جمله این فعالیتها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         دوره های طراحی

·         دوره های موسیقی ( عود، پیانو)

·         دوره های بازیگری

·         دوره های تئاتر و دکلمه

·         دوره های آهنگ نوازی

·         حرکات هماهنگ وگروهی افراد روی ویلچر

ب ) توانبخشی ورزشی- تفریحی

انجمن فلجهای نخاعی ترکیه، انواع مسافرتها، گردشهای سیاحتی ،مسابقات و میهمانی هایی را سازماندهی می نماید تاافراد نخاعی ازنظر روحی درشرایط خوبی قراربگیرند. علاوه بر آن، انواع فعالیتهای ورزشی -تفریحی وی‍‍ژه افرادنخاعی بوسیله انجمن و باشگاههای ورزشی جوانان مبتلا به آسیب نخاعی حمایت می شوند. افراد نخاعی می توانند در باشگاههای ورزشی و کلوپ جوانان فلج های نخاعی به ورزشهائی مانند بسکتبال با ویلچر، تنیس روی میز، تنیس، شیرجه، غواصی و تیراندازی با کمان بپردازند. همچنین آنها می توانند به نمایندگی از باشگاههای خود، در رقابت های ملی و  حتی بین المللی شرکت نمایند.

۴٫ خدمات گروه کارشناسی

از مشکلات بزرگ افراد نخاعی که در کشور ترکیه زندگی می کنند، می توان به عدم آگاهی افراد از قوانین، فرصتهای دستیابی و نیازهای مربوط به شغل و زندگی اجتماعی آنان اشاره نمود. به همین دلیل، انجمن فلجهای نخاعی این کشور، یک گروه کارشناسی و حمایتی در مورد موضوعات مربوط به آسیب دیدگان نخاعی و همچنین جهت ابداع روشهای قانونی واجرایی موردنیازجهت مبانی کلی یا خاص این افرادفراهم آورده است. خدمات گروه کارشناسی مذکور بصورت زیر تقسیم بندی شده است:

الف ) مشاوره درمورد قوانین

خدمات مشاوره گروه کارشناسی دراین رابطه ازاین قرارند:

– ارائه اطلاعات درمورد قوانین مربوط به افراد نخاعی به اشخاص و سازمانهای درخواست کننده
– آماده نمودن پیشنهادات و اسناد مربوط به مشکلات و گرفتاریهای قانونی و تنظیم آنها به منظور ارائه به مراجع اجرائی و قانونی
– ابداع روشهای قانونی و اجرائی مورد نیازآنان

ب ) گروه کارشناسی معماری

این انجمن تلاش می کندتا میزان دسترسی افراد نخاعی به تمامی اماکن و ساختمانهای عمومی ارتقاء پیدا کند و کارشناسانی که عضو کمیته این گروه کارشناسی هستند، تحقیقات و اطلاعات لازم را جهت ارائه به سازمانها و موسسات ذیربط فراهم می کنند.

ج ) گروه مشاوره شغلی

خدمات مشاوره این گروه مخصوص افراد یا موسساتی است که به افراد نخاعی کمک می کنند تا برای اولین بار شغلی داشته باشند یا می خواهند مجددا اشتغال بکار پیدا کنند.

د ) گروه مشاوره اجتماعی

این گروه آموزش های لازم رادر رابطه با ایجاد امنیت اجتماعی افراد نخاعی و تمامی انواع قوانین اجتماعی دیگر ارائه می دهند.

ه ) گروه خدمات آموزشی اجتماعی

این گروه مطالب علمی تهیه کرده  ،و آنها را درسخنرانیها، تابلوهای اعلانات، نشست ها و همایش ها ،جهت افزایش سطح اطلاعات و درک جامعه نسبت به افراد نخاعی و مشکلات آنها ارائه می کنند. به علاوه،مطالب مذکوررا از طریق رسانه ها، مطبوعات و اینترنت و همچنین برگزاری جلسات با سایر افراد و از طریق شرکت در مجامع، نمایشگاهها و فعالیتهای اجتماعی به اطلاع عموم می رسانند.

منبع ” مقاله” فعالیتهای انجمن آسیبهای نخاعی ترکیه” – مترجم: مهندس عباس کاشی (ohealth2007@yahoo.com) – انتشار : مرکز ضایعات نخاعی جانبازان –  برگرفته از:سایت  http://www.tofd.org.tr