۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

گزارش اردوی یکروزه فرهنگی ، آموزشی و تفریحی به منطقه آسارا واقع در جاده زیبای چالوس

بسمه تعالی

مسئولین اجرائی اردو : آقای مرتضی خادمی ، محمد جعفری میانجی، سید سهیل آل صاحب فصول و دیگر همیاران عزیز .
مکان  باغی مناسب  معلولان ضایعه نخاعی که با ویلچیر تردد می نمایند در منطقه آسارا در جاده سحرانگیز چالوس .

واحد فرهنگی ، آموزشی و تفریحی انجمن معلولان ضایعات نخاعی استان تهران در روز جمعه مورخ ۷/۵/ ۹۰ اردوی یکروزه به منطقه زیبای آسارا واقع در جاده چالوس برگزار کرد . از جمله مهمترین اهداف برگزاری این اردوبالا بردن روحیه حس اعتماد و خودباوری و به استقلال رسیدن معلولان ضایعه نخاعی،  فرهنگ سازی و تغییر نگرش افراد عادی نسبت به معلولان ضایعه نخاعی ، آشنائی بیشتر اعضاء با یکدیگر و ایجاد ارتباط و تعامل و استفاده از تجارب یکدیگر جهت حل معضلات مشابه .

خودروهای مناسب سازی شده معلولان در ساعت ۶ صبح روز جمعه از درب منازل افراد ضایعه نخاعی و همراهان ایشان را جمع کرده و در مکان مشخصی که قبلا” به همه اطلاع داده شده بود جمع شدند . علاوه بر خودروهای مناسب سازی شده تعداد ۱۴ نفر از معلولان ضایعه نخاعی با خودروهای شخصی با خانواده در این مکان حضور یافتند . حرکت تمامی خودروها در زمان مشخص ساعت۴۵/۷ بامداد آغاز شد . تعداد افراد شرکت کننده در این اردو ۱۵۰ نفر بودند که سرکار خانم فریده جعفری از انجمن معلولان ضایعات نخاعی استان هرمزگان ( بندرعباس )که  جهت دیدار از انجمن به تهران آمده بودو با شرکت در این اردو و آشنا شدن با دیگر دوستان نظیر خود تجارب ارزشمندی را کسب نمودند . زیبائیهای طبیعت جاده چالوس چشمان هر بیننده ای را نوازش می کرد . تدارک این اردو زحمات بسیاری را در پی داشت . اما لذت بردن افراد شرکت کننده که اکثرا” معلول ضایعه نخاعی و خانواده های ایشان بودند ، خستگی چندین روزه را از تن مسئولین اجرائی و همیاران عزیز انجمن ضایعات نخاعی استان تهرا ن را به شادی و نشاط مبدل کرد .  درمسیر جاده ، دیدن سد عظیم امیر کبیر و زیبائیهای آن همگی را به وجد آورد . بعد از طی کردن مسافت باقیمانده به منطقه آسارا که باغی مناسب جهت تردد با ویلچیر بود ، رسیدیم . این باغ مملو از جمعیتی بود که برای تفریح به آنجا آمده بودند و چادرهائی که برای استراحت برپا کرد ه بودند .

زمانی که ونهای مناسب سازی شده و خودروهای شخصی تعداد بسیاری از معلولین و خانواده هایشان وارد این فضا شدند همگی از دیدن این همه معلول ویلچیری که برای تفریح در یک مکان عمومی در کنار افراد سالم جمع شده بودند ، متعجب بودند .
بعد از اسکان این عزیزان و خوردن صبحانه ، شیرینی و چای برنامه شاد و مفرحی آغاز گردید و تمامی افرادی را که به این باغ آمده بودند به سوی مکان ما کشاند و  آنها هم در شادی ما شریک شدند . بعد از خوردن نهار جای همگی خالی به کنار رودخانه رفتیم و چه صفایی داشت . تعدادی از همیاران عزیز تصمیم گرفتند که تعدادی از ویلچیریها را با ویلچیر به داخل آب ببرند و آب بازی کردن این عزیزان تمامی مردم آن باغ را به سمت ما کشاند . آنها باور نمی کردند که معلولین هم می توانند شاد باشند ، تفریح کنند ، بخندند و ….. و حتی تنی چند از آنان در این آب بازی با ما هم صدا شدند  . در این اردوی یک روزه تعداد بسیاری از افرادی که تازه ضایعه نخاعی شده بودند و تا بحال خودشان به تنهایی جایی نرفته بودند حضور داشتند و چه تجربه  خوب و با ارزشی  از این اردو با خود بردند و از تجارب دیگر دوستانشان هم استفاده کردند و در نهایت به این خودباوری رسیدند که آنها هم می توانند مانند دیگر آحاد جامعه لحظات شاد و خوبی داشته باشند .

از اهداف مهم برگزاری اردوی یکروزه آسارا حضور اجتماعی معلولان ضایعات نخاعی را می توان از عمده ترین دستاورد فرهنگ سازی و تغییر نگرش جامعه  دانست . حضور گسترده معلولان جرقه ای بود برای آنانی که باور نمی کردند که معلولان هم می توانند و باید مانند دیگر شهروندان جامعه از مواهب الهی که برای تمامی انسانها یکسان آفریده شده است ، استفاده کنند . افراد شرکت کننده در این اردو با حضورشان گام بسیار مهمی در فرهنگ سازی و تغییر نگرش جامعه برداشتند .  در خاتمه افرادی که سالم بودند و برای تفریح آمده بودند به ما گفتند که چه روز خوبی را در کنار ما گذراندند و چیزهای بسیاری را آموختند که تا به حال به آن توجهی نکرده بودند . جای همگی شما عزیزان که در این اردو نبودید خالی . انشاءا…. اردوی بعدی همدیگر را خواهیم دید .

با تشکر فراوان از تمامی رانندگان ماشینهای مناسب سازی شده معلولان ( شرکت نیک بر معلولان مهر و شرکت مسیر سبز و تشکر ویژه از  همیاران عزیز ی که در برگزاری این اردوی یکروزه با انجمن معلولان ضایعات نخاعی استان تهران همکاری کردند برای تمامی شما عزیزان سلامتی و بهترینها را از خداوند بزرگ خواهانیم .

گزارش اختصاصی انجمن معلولان ضایعات نخاعی استان تهران