۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

کارهایی که کاربران ویلچرمی توانند هنگام خیره شدن مردم به آنها انجام دهند

اولین باری که پس از آسیب نخاعی، به یک  مرکز خرید رفته بودم ناگهان متوجه شدم که چقدر برای مردم جذاب شده ام. در حالی که قبل از آینکه دچار ضایعه نخاعی شوم ،  یک دختر بچه ۱۴ ساله جذاب بودم – کسی که ، همه دوست داشتند او را در بازار ببینند – اما بعد، به شخص مرموزی تبدیل شده بودم که نمی توانست راه برود و این موضوع ذهن همه را درگیر کرده بود. هرجایی که سرم را می چرخوندم، به نظر می رسید کسی به من خیره شده است.

 ( منظورم نگاههای عمدی بزرگسالان است که حداقل ۱۰ ثانیه طول می کشد و رفتار خیره شدنی است که من در مورد آن صحبت می کنم )

اوایل، از این موضوع حس بدی پیدا می‌کردم و مرا واقعاً آزار می‌داد، اما اکنون که ۲۴ سال از آن زمان می‌گذرد، در مقابل این رفتار مردم – یعنی زل زدن به یک فرد نخاعی – کاملاً سازش پیدا کرده ام. اوایل می‌خواستم جایی را روی کره زمین پیدا کنم که در آنجا هیچ کس به من خیره نشود – شاید یک مرکز توان بخشی – اما این کار، یک جستجوی بی فایده بود. پیش خودم می‌گفتم واقعا” چرا مردم خیره می‌شوند و به من نگاه می‌کنند؟ … اما بعدها فهمیدم که درواقع دلیل آن این است که طبیعت و ذات انسان بدین گونه است که به هر چیزغیرعادی خیره شود و نحوه برخورد ما  با آن، تنها چیزی است که می‌توانیم با آن مقابله و آن را کنترل کنیم.

شما می‌توانید با چند راه ساده، از این نوع نگاه‌های خیره شونده خودتان را راحت کنید، از جمله یافتن یک حالت روحی که به شما این امکان را بدهد که بتوانید با آرامش با آن کنار بیایید. برای راهنمایی در مورد چگونگی مقابله با این موضوع و نهایت  آرامش و خونسردی هنگام مواجه با آن، نکات زیر می توانند مفید باشند:

گزینه ۱:  آن را نادیده بگیرید

بیشتر اوقات، ارزش ندارد که هیچ واکنش احساسی، به کسی که بیش از حد طولانی به شما خیره شده، نشان دهید. ما به عنوان یک انسان، باید آنچه را که صرف انرژی خود می‌کنیم، را انتخاب و برگزینیم. ما نباید اجازه دهیم غریبه ها که ما را آزار می دهند باعث رنجش ما شوند،  چراکه زندگی کوتاه است و احساس خشم به چیزی که نمی‌توانید مانع آن شوید،  ارزش صرف وقت و انرژی را ندارد. بنابراین دفعه بعد که متوجه شدید کسی به شما خیره شده، قبل از هر واکنشی، به کار یا موضوع دیگری که دارید انجام می‌دهید و میزان انرژی خودتان‌،  فکر کنید.

گزینه ۲: به عقب خیره شوید

اگر می‌خواهید درمورد شخصی که به شما خیره شده کاری کنید، یک حرکت آسان و بسیار موثر این است که به سمت راست او خیره شوید. این کار معمولا” باعث تعجب و آگاهی آنها می‌شود و باعث می‌شود که نگاهشان را از شما دور کنند. برآوردها نشان داده که، تقریباً  در ۹۵ درصد مواقع، موفقیت این کار شگفت انگیز بوده است. در مرود ۵ درصد دیگر واقعا” بدجور خیره می‌شوند ( نظیر آنچه که در مسابقات زل زدن  دیده ام )، بهتراست فقط دست تکان دهید و به راه خود ادامه دهید.

گزینه ۳: بخندید و لبخند بزنید

بعضی از مردم حتی متوجه نیستند که به شما خیره شده‌اند. هنگامی که در خارج از خانه با این نوع افراد روبرو می‌شوید‌، یک راه عالی برای اینکه به آنها بفهمانید که رفتارشان نامناسب است‌، خندیدن است و شاید هم کمی چشمانتان را بچرخانید. این حرکت مهربانانه به آنها نشان می‌دهد که که زل زدن کار بسیار نامناسبی است و به عنوان یک بی‌ادبی تعبیر می‌شود. البته  ممکن است، باز هم اهمیتی ندهند، و شاید این زمانی است که گفتن چیزی مناسب باشد.

گزینه ۴: در صورت آمادگی، یک واکنش بذله گویی سریع داشته باشید

وقتی به یک فرد بی ادب و خیره نزدیک می‌شوید ، همیشه یک سری تیکه‌های کلامی سریع می‌خواهید تا به راحتی به حمله غیر کلامی آنها پاسخ دهید. چیزهای بامزه زیادی وجود دارند که می‌توانید بگویید. یکی از چیزهای مورد علاقه شخصی من این بوده است : ” آیا می توانم به شما کمک کنم ؟ ” این ساده است، اما اغلب اوقات آنها را واقعاً خلع سلاح می‌کند. از جمله چیزهای خنده دار دیگری که برای گفتن به کسانی که خیره می‌شوند ، این است : ” بله. این یک ویلچر است “،” من معلول نیستم، فقط تنبل هستم “یا اینکه ” آیا شما را می شناسم؟ “.

گزینه ۵: عکس بگیرید

از علایق همیشگی کاربران ویلچر عکس گرفتن است و معمولا”این کار برای آنان زمان بیشتری طول می‌کشد، “اگر می‌خواهید واقعاً به کسی که به شما زل زده، خدشه وارد کنید، می‌توانید از آنها عکس بگیرید. این کار تضمین می‌کند که آنها به گونه ای دیگر نگاه خواهند کرد، چرا که  هیچ کس دوست ندارد درشبکه‌های اجتماعی  شرمسار شود، و این همان چیزی است که آنها تصور می‌کنند با  گرفتن عکس انجام  خواهد شد ( و اتفاقاً اگر آنها واقعاً شایسته این کار باشند) .

به یاد داشته باشید، نگاه های صادقانه‌ای هم وجود دارند – نگاه از سر کنجکاوی – و همچنین نگاه‌هایی هستند که در حد بزرگسالان نیست ( و البته نه در حد بچه ها)، و بیشتر به حالت زل زدن است. اینها از جمله انواع نگاه‌هایی هستند که باید به عنوان یک رفتار عادی در جامعه بپذیریم و نسبت به آنها حساس نباشیم.