۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چگونه می توان دارای اراده قوی شد؟

برای تقویت اراده طی مراحل ذیل لازم است:
۱- ارزیابی: دراین مرحله باید به مدت چهار روز و هر روز پنج دقیقه اعمال و رفتارخود را به بوته امتحان و سنجش درآورید و بررسی کنید که اعمال شماچقدر به دنبال اراده است و آیا پس از اراده پیگیری و ثبات دارید یا احساسات ومحرک‏های بیرونی شما را متوقف می‏کند؟درضمن تعیین کنید که چند درصد از اعمال شما به صورت عادت و خالی از اراده است. در این مرحله پی خواهید برد که اراده شما لااقل در بعضی موارد نارساست و ملاحظه خواهید کرد که اگربعضی از اعمال شما با اراده قوی انجام شود بازده خیلی بیشتری خواهید داشت و لذا به اهمیت تقویت اراده پیخواهید برد.
۲- در مرحله دوم باید از تلقین استفاده کنید:اولا، تلقین‏های منفی را به تدریج از خود دور کنید. مثلا این جمله‏ ها«من همیشه کارها را ناتمام رها می‏کنم» یا «هرچیز کوچکی اراده مرا متزلزل می‏کند» را از خاطره خود حذف کنید و درعوض باید به خود تلقین کنید که «کسب اراده قوی برای من آسان است و سعی خود رادر این جهت مصروف خواهم کرد.»
۳- هر روز تعدای کار ارادی برای خود ترتیب دهید این کارها باید مستلزم جد و جهد واقعی باشد.هم چنین اینکارها نباید خارج از توانایی فعلی شما باشد. مثلا هر روز صبح برنامه ه‏ای را برای تمام روز تنظیم کنید این برنامه بدون اغراق و زیاده روی باشد و سپس به هر قیمتی آن را دنبال کنید هیچ چیز نباید مانع کار شما شود.
۴- تعداد کارهای ارادی و میزان مشکل بودن آنها را به تدریج افزایش دهید.
۵محاسبه:هر شب اعمال ارادی موفق و موارد ضعف را یادداشت کنید. درموفقیت‏ها شکرگزار باشید و درصددرفع ضعف‏ها باشید.
۶- آخرین نکته که در واقع هم به منزله شرطی برای همه مراحل بالا و هم عاملی برای تقویت اراده است توجه به این نکته است که:
اولا همه حول و نیروهای ما از خداست و لذا در برابر موانع از خداوند استعانت کنیم ‏و ثانیا اراده ما باید درجهت اراده خداوند باشد. یعنی‏ آنچه خداوند اراده می‏کند ما هم اراده کنیم‏ افرادی اراده آنها در جهت معصیت است ثبات قدم ندارند و به راحتی در برابر مشکلات متوقف می‏شوند ولی اگر انسان به دنبال رضای خداوند باشد و همه خواست او درجهت انجام وظیفه باشد مسلما اراده او آهنین و خلل‏ ناپذیرخواهد شد.
از جمله اموری که برای تقویت اراده مناسب است موارد زیر می‏باشد:
الف) روزه ‏داری.
ب) ورزش به ویژه کوهنوردی.
ج) مداومت بر عمل خلاف تمایلات پوچ نفسانی.
د) دوری‏ از اموری که موجب سستی و ضعف اراده می‏شود مانند خواب زیاد بیکاری تنبلی و…
ه) اشتغال به فعالیت‏های سخت و دشوار.
منبع: سایت جواب