۰۲۱ - 55385363 کمک‌های مردمی

چگونه تغییرات لازم برای مناسب سازی آشپزخانه افراد ناتوان را به سرعت انجام دهیم

موضوع از دست دادن قدرت تحرک و جابجائی و استقلال می تواند منجر به نامیدی و گوشه گیری شود ، بنابراین ایجاد یکسری تغییرات کوچک در فضای زندگی  این امکان را خواهد داد که فرد بتواند به مراقبت از خود ادامه داده وکارهای خود را با خیال راحت انجام دهد .

زمانی که یک فرد قادر به انجام فعالیت های جاری خود به شکل افراد سالم نباشد ، اقدام در خصوص اجرای فوری تغییرات مناسب سازی ضرورت پیدا می کند . اما افراد ناتوان خاصه افراد ویلچری نیز همانند همه ما نیاز دارند که از آشپزخانه استفاده کنند . از این رو اجرای یکسری تدابیر و مناسب سازیها این ممه را برای آن میسر خواهد نمود . دراین راستا مهمترین نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرند به شکل یک دستورالعمل کلی ارائه می گردد :

.O 1

برای اجتناب از سر خوردن ، افتادن یا در صورت عدم توانائی در حرکت دادن و مانور ویلچر ، اولین کاری که باید انجام داد این است که مسیرهای تردد و راههای ورود وخروج را از هر گونه درهم ریختگی وبی نظمی و موانع پاک کنید. در صورت امکان ، اقلام سبک را بر روی دیوار آویزان کنید یا اینکه آنها را به طور کامل از محل خارج کنید . کف پوش ها یا فرش های شل و ول را بر دارید تا امکان حرکت شما با عصا یا ویلچر آسان تر  شود . اگر لبه های پیشخوان ، کابینت ها یا میز آشپزخانه یا هر جای دیگر تیز است ، با استفاده از یک قطعه لاستیک یا  فوم و محکم  نمودن آن با نوار چسب یا هر نوع چسب دیگری آن را پوشش دهید .

O 2

اقلام آشپزخانه را طوری داخل کابینتها قرار دهید که فرد ناتوان هم بتواند به آنها دسترسی داشته باشد . برخی اجناس آشپزخانه بطور معمول مورد استفاده تمام افراد منزل هستند. بنابراین بهتر است این اقلام را در کابینت های پایین تر قرار دهید . یکسری از ظروف و شیشه آلات را برای دسترسی آسان روی کانتر آشپزخانه بگذارید . باید یکسری تغییرات سخت افزاری اعمال کنید ، به این صورت که دستگیره کابینت ها را از نوع “کشیدنی” نصب کنید . اگر آشپزخانه دارای درب است ، دستگیره آنها را از نوع اهرمی انتخاب کنید تا بخصوص کسانی که دچار آرتروز هستند هم ، به آسانی بتوانند از آنها استفاده کنند . در یخچال ، اقلامی که مورد استفاده ی روزانه دارند ، در قسمت جلوئی قفسه ها قرار دهید . چیزهایی که معمولا” استفاده بیشتری دارند مانند چاشنی ها و نوشیدنی ها ، در درب یخچال قرار داده می شوند ، چرا که دسترسی به اقلام قرار داده شده در درب آسان تر از قفسه های پایین تر است .

O 3

برای کسانی که دچار مشکلات بینایی نیز هستند ، مناسب سازی وضعیت روشنائی آشپزخانه ، روشی آسان و سریع محسوب می شود . چراغ های بالای پیشخوانها را برای جاهائی که لازم است اضافه کنید تا نور در قسمتهای تاریک مناسب شده و قابل استفاده گردند . تعداد زیادی از سیستمهای روشنائی جدید  وجوددارند که متناسب با حضور فرد در ان منطقه به آسانی روشن و خاموش می شوند .

O 4

بهتر است برای نشستن کسانی که قادر به راه رفتن هستند و جهت راه رفتن از عصا استفاده می کنند ، یا زانوهای آنها مشکل دارد ، و یا مشکلات حفظ تعادل دارند ، جای خاصی در نظر گرفته شود . یک چهار پایه کوچک ( عسلی ) ممکن است تمام آن چیزی باشد که می تواند یک جای استراحت را برای شما تامین کند . هنگامی که میز داخل آشپزخانه قرار گرفته باشد ، با حذف یک صندلی می توان دسترسی ویلچر را آسانتر نموده و مشکل جابجائی افراد و لذت بردن در کنار خانواده را حل نماید .

O 5

نصب دستگیره ( از نوع میله ای )، در جاهائی که فرد ناتوان نیاز به ایستادن یا جابجائی دارد ، می تواند به ثبات و ایمنی او کمک زیادی کند . نصب دستگیره در مسیرهای منتهی به آشپزخانه ، باعث تسهیل عبور و مرورافراد ناتوان شده و به آنها کمک می کند تا به شیوه زندگی مستقل خود نزدیک شوند . اگرآشپزخانه (یا در هر جای دیگر خانه ) دارای پله باشد ، بهتر است در هر دو طرف از پله ها باید نرده نصب شود تا حداکثر ایمنی برای همه افراد تامین گردد .

منبع مورد استفاده :سایت : http://www.ehow.com – تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – دی  آبان ماه سال ۹۱ – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران