۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چگونه به وبا مبتلا نشویم

وبا از جمله بیماری‌هایی است که بیشتر از طریق مواد غذایی و سبزیجات آلوده به مدفوع انسان، منتقل می‌شوند؛ از همین رو بسیاری از متخصصان، آبیاری نادرست مزارع سبزیجات و صیفی‌جات به‌ویژه مزارع پیرامون شهرهای بزرگ را یکی از عوامل اصلی ابتلای افراد به وبا می‌دانند.

با توجه به انتشار خبر شیوع وبا در کشور و اعلام این موضوع که این بیماری ۶مرحله اول شیوع را طی کرده و در مرحله هفتم قرار دارد، روزنامه همشهری با دکتر عمادی از متخصصان بیماری‌های عفونی مصاحبه‌ای درباره این بیماری، علل ابتلا به وبا و علائم و نشانه‌های آن و توصیه‌های بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به وبا انجام داده است که در پی می‌آید.

  • براساس اخبار انتشاریافته درباره این بیماری و با توجه به اینکه گفته می‌شود خاستگاه این بیماری برخی از کشورهای همسایه هستند، ابتدا درباره این بیماری و اینکه وبا در اصطلاح علم پزشکی به چه بیماری‌ای با چه مشخصاتی گفته می‌شود، توضیحاتی ارائه دهید.

بیماری وبا در نظر اول یک اسهال ساده آبکی است، البته این بیماری‌ از نوع بیماری‌های بسیار شدید محسوب می‌شود، زیرا فرد مبتلا به این بیماری در زمان بسیار کوتاهی حجم بسیار زیادی از آب از دست می‌دهد.اساسا بیماری‌های اسهالی دو دسته‌اند: یک دسته موسوم به تیپ کوچک که در این نوع بیماری ویروس عامل ابتلا به اسهال است، این نوع اسهال با جبران آب و الکترویدهای بدن که از دست رفته‌اند قابل درمان است.

برای درمان این نوع اسهال معمولا آنتی‌بیوتیک تجویز نمی‌شود و این نوع اسهال‌ها با جبران آب بدن قابل درمان هستند.دسته دوم موسوم به تیپ روده بزرگ که شامل اسهال خونی و بلغمی و اغلب نیز با تب همراه است. این نوع اسهال شدید است و نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک دارد.وبا نیز اگرچه از نوع اسهال‌های نوع روده کوچک است، اما به‌دلیل اینکه در این بیماری فرد بیمار حجم بسیار زیادی از آب و الکترولیت را از دست می‌دهد این بیماری بسیار خطرناک توصیف شده است.

  • پس میزان آب از دست رفته می‌تواند معیار شدت بیماری باشد، دقیقا بدن یک بیمار مبتلا به وبا چقدر آب از دست می‌دهد؟

در وبا انسان به‌طور متوسط حدود ۲۵۰‌میلی‌لیتر آب به ازای هر یک کیلوگرم وزن خود از دست می‌دهد. با توجه به اینکه آب ماده حیاتی برای انسان محسوب می‌شود و بخش مهمی از وزن بدن را تشکیل می‌دهد، می‌توان گفت: اگر فردی با ۸۰‌کیلوگرم وزن ۸ لیتر از آب بدن خود را از دست بدهد، دچار اسهال شدید و کشنده شده است. در بیماری وبا فرد ۸۰‌کیلوگرمی در عرض ۲۴‌ساعت ۲۰‌لیتر آب از دست می‌دهد بنابراین، این بیماری از نوع بیماری‌های بسیار حاد محسوب می‌شود و فرد مبتلا به وبا می‌تواند به‌دلیل کاهش شدید میزان آب در بدنش جان خود را از دست دهد.

  • دلایل محیطی و پیرامونی ابتلا به این بیماری چیست؟

آب آلوده، غذاهای آلوده به مدفوع انسان از دلایل اصلی ابتلا به این بیماری هستند، یکی از عوامل اصلی ابتلا به این بیماری نشستن صحیح دست‌ها است، درصورتی که فردی که در یک رستوران کار می‌کند، پس از رفتن به دستشویی دستان خود را به‌طور صحیح نشوید، غذاهای آن رستوران نیز بر اثر تماس دستان وی آلوده به مدفوع انسانی می‌شود.

  • اما آب فاضلاب چه ربطی می‌تواند به ابتلای افراد به بیماری وبا داشته باشد؟

در نگاه اول نمی‌توان به‌طور دقیق بیماری وبا را با آب ربط داد و آن را از عوامل اصلی ابتلا به وبا دانست، اما باید این را بدانیم که آب فاضلاب نیز می‌تواند آلوده به مدفوع فرد مبتلا به وبا باشد.اگر خاطرتان باشد چند سال قبل اخباری مبنی بر آبیاری مزارع سبزیجات و صیفیجات اطراف تهران با آب فاضلاب منتشر شد، بنابر این اگر آب فاضلابی که برای آبیاری مزارع به کار می‌رود به ویروس وبا آلوده باشد می‌تواند باعث ابتلای تعداد زیادی از افراد به‌طور غیرمستقیم به وبا شود. به این نوع ابتلا به وبا به‌اصطلاح طریقه ابتلای مدفوعی و دهانی می‌گویند.

  • رعایت چه توصیه‌هایی را برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری مفید می‌دانید؟

مسافران و افرادی که به رستوران‌ها و به‌ویژه رستوران‌های نه چندان شناخته شده مراجعه می‌کنند باید از خوردن سبزیجات و سبزی‌خوردن و سالاد و انواع چیزهایی که حرارت نمی‌بینند اجتناب کنند. شستن صحیح میوه و سبزیجات در منزل با مواد شوینده نیز می‌تواند تا حد زیادی از ابتلا به وبا پیشگیری کند.

  • اینکه در اخبار گفته می‌شود وبا از مرحله ششم خود نیز گذشته و به مرحله هفتم رسیده است به چه معناست؟

زمانی که راجع به مراحل بیماری سخن به میان می‌آید منظور شدت و ضعف این بیماری و میزان همه‌گیری آن است. مراحل بیماری در واقع به پاندمی ربط دارد که به معنای میزان همه گیر شدن یک بیماری در یک جامعه یا سطح جهان به کار می‌رود. بیماری وبا از جمله بیماری‌هایی است که شنیدن نام آن بسیاری را نگران می‌کند. اما برای اطلاع آن دسته از افرادی که نگران ابتلا به این بیماری هستند، باید گفت که وبا از جمله بیماری‌هایی است که شدت و ضعف دارد و از هر ۱۰‌نفر فقط یک نفر به نوع شدید آن مبتلا می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین