۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چند نکته کلی در انتخاب ویلچر

بطورکلی سه نوع ویلچر وجود دارد :

  • ویلچرهائی که خود فرد آنها را هل داده و کنترل می کنند .
  • ویلچرهائی که با کمک شخص دیگری هل داده و هدایت می شوند .
  • ویلچرهای برقی : کلاس ۲ برای استفاده در پیاده روها و ویلچرهای برقی کلاس ۳ برای پیاده روها و خیابانها.

یکی از نکات مهم این است که قبل از انتخاب یک ویلچر ، باید در خصوص موارد زیر فکر کنیم :

  • آیا می خواهیم استفاده دائمی از آن بکنیم و یا استفاده ی کوتاه مدت .
  • آیا می خواهیم در محیط داخل منزل یا ساختمان از آن استفاده کنیم و یا برای فضای باز.
  • آیا قراردادن آن درفضای خودرو یا خارج شدن از آن آسان است یا خیر .

آیا خود فرد استفاده کننده از آن می خواهد آن را براند  یا همیشه کس دیگری برای کمک کردن به او حاضر است  .

هر ویلچر یکسری مزایا دارد و یکسری معایب ، اما بطور کلی انتخاب ویلچر بستگی به این دارد که شما به چه چیزی نیاز دارید . به عنوان مثال ، ویلچرهای برقی برای استفاده در فضای باز خوب هستند ، اما ممکن است جابجا کردن آنها سنگین و سخت باشد  .

ویلچرهای دستی به صورتهای استاندارد معمولی یا  قابل تنظیم توسط کاربر عرضه می شوند. ویلچرهای استاندارد قابلیت مناسب سازی ندارند ، اما یک ویلچر قابل تنظیم متناسب با نیازهای کاربر تطبیق داده می شود . بدیهی است که این نوع ویلچر ها معمولا گران تر هستند .

طرح صندلی ویلچر نیز از جمله موارد مهمی است که برروی چگونگی استفاده از آن تاثیر گذار است . بنابراین در این خصوص بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

•  بزرگ  بودن چرخ های عقب موجب تسهیل قدرت مانور ویلچرمی گردد .

•  هر چه چرخها چرخها روی یک محور قابل تنظیم بیشتر رو به جلو قرار گیرند ، باعث می شود حرکت دادن آن نیاز به تلاش کمتری داشته باشد .

•  هنگامی که مجبورهستیم مرتب ویلچر را بلند کرده یا جابجا کنیم ، باید از ویلچرهای های سبک وزنی که قابلیت تا شدن دارند یا ویلچرهائی که می توان به راحتی قطعات آنها را از هم جدا کرد ، استفاده کنیم .

•  اندازه و زاویه وضعیت صندلی ، تکیه گاه پاها ، پشتی صندلی و تکیه گاه دستها – هنگامی که به فکر راحتی صندلی ویلچر هستیم ، همگی باید در نظر گرفته شوند .

اگر شما به عنوان مراقب یک فرد ویلچری هستید و هنگام هل دادن ویلچر و جابجائی ها به او کمک می کنید ، نکته خیلی مهمی که باید مورد توجه قرار دهید این است که اگر تعداد دفعات خروج شما از منزل زیاد است ، باید ببینید به چه چیزهائی نیاز دارید . برای مثال ، آیا می توانید ویلچر را به آسانی حرکت دهید ، یا اینکه آیا می توانید آن را براحتی بلند کرده و داخل خودرو قرار دهید ؟ واز این قبیل موارد …بنابراین به نیازهای خود توجه داشته باشید .

قبل از اینکه در مورد یک شکل خاصی از ویلچر تصمیم گیری نمائید ، در صورت امکان سعی کنید آن را در اطراف خانه و یا در خیابانهای محل زندگی خود آزمایش کنید . برخی از مراکز نگهداری معلولین در سراسر کشور وجود دارند که احتمالا” می توانند مشاوره های لازم در مورد انواع مدلهای ویلچر را به شما ارائه دهند .

منبع :سایت : http://www.nhs.uk   – تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – آبان  آبان ماه سال ۹۱ -انتتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران