۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چند نکته در مورد ایمنی ویلچرها

یک لحظه به وسائل چرخدار فکر کنید . خودروها دارای چهار چرخ و یک فرمان هستند . دوچرخه ها دو چرخ و یک دسته ی فرمان دارند . اما ویلچرها چهار چرخ و بدون فرمان و ….

اشتباه نکنید : ویلچرها اساسا” ایمن می باشند . با این حال امروزه تولید کنندگان ، وسائل خاصی را ساخته اند که مطمئن هستند ، ایمنی ویلچرها را برای کاربران آنها افزایش می دهند  . اگر خود شما کاربر ویلچر هستید ، یا مراقب کسی هستید که به طورمنظم از ویلچراستفاده می کند  ، باید سعی کنید که بیشترین درجه ایمنی را در مورد ویلچر تامین نمائید ؟

لوازم جانبی زیادی وجود دارند که هم نصب آنها آسان است  و هم اینکه قیمتی مناسب دارند و می توانند برای تحقق استانداردهای ایمنی ویلچرها از آنها استفاده کرد .

در اینجا جهت آشنایی شما چند نمونه ذکر می گردد :

ایمنی قابل مشاهده بودن ویلچر

بطورکلی ویلچرها درارتفاع پائینی از سطح زمین قرار دارند و اغلب ، هنگام حرکت در برخی جاها ، مثلا” در بین اتومبیل های متوقف شده در پارکینگها و یا در میان جمعیت مردم ، قابل مشاهده نیستند . در این خصوص با استفاده از پرچمهای تاشوی مخصوصی که به راحتی بالا و پایین می شوند ، می توان اطمینان حاصل کرد که فرد ویلچری دیده خواهد شد .

ایمنی در دست گرفتن ریم ویلچر

گاهی اوقات ممکن است در دست گرفتن ریم ویلچر (میله دور چرخها که برای راندن ویلچرتوسط کاربر مورد استفاده قرار می گیرد) برای کسانی که خودشان ویلچرشان را حرکت می دهند ، لغزنده ، باریک و مشکل باشد . اما در ویلچرهایی که روی ریم آنها از روکشهای فوم استفاده شده ، دستها به آسانی بر روی ریم چرخ ها سر می خورند . این روکشها قابلیت جدا شدن دارند و می توان آنها را شستشو نمود .

یا به طور مثال ، کاربرانی که مراقب دارند و در واقع مراقب آنان ویلچرشان را هل می دهند ، ممکن است متوجه شوند که دسته های ویلچر برای دست انسان خیلی مناسب نیستند وهمانند ریم های چرخ ، آنها نیز خیلی لغزنده و باریک هستند . برای این منظور ، یکسری دسته های ارگونومیکی وجود دارند که به شکل چفت بسته شده و به مراقب اجازه می دهند که  شما را با آسایش و ایمنی بیشتری هل دهند .

ایمنی وضعیت بدن روی ویلچر

برای تامین نهایت ایمنی ویلچر ، لازم است که بدن فرد یعنی تمام اندامهای او به طور کامل در داخل ویلچر قرار بگیرد . تصور کنید : دست یا پای ضعیفی که گاهی اوقات به یک سمت می افتد ، نمی تواند ایمنی کاملی را برای فرد ایجاد کند . بنابراین استفاده از یکسری تکیه گاه برای دست و پا و یا نگهدارنده های پا ( که بصورت یک درآغوش گیرنده عمل می کنند ) و همچنین جاپایی ها ی مناسب می توانند به شما کمک کنند تا بتوانید خودتان را محافظت کنید .

ایمنی ملزومات پزشکی ویلچر

بعضی از افراد به اقلامی احتیاج دارند که نمی توانند بدون آنها سپری کنند ( چیزهایی مثل کپسول های اکسیژن یا عصا ) . اما حمل کردن این گونه وسائل مانند یک عصا روی پاهای شخص و ویلچر می تواند خیلی نا امن باشد ( درگاههای باریک ، پیاده روها ، اقلام شکستنی ودر نتیجه خود فرد می توانند در اثر برخورد با آن آسیب ببینند) و تقریبا” ضرورتی ندارد که این موضوع خیلی توضیح داده شود . به همین دلیل ترک بندهای جمع و جوری وجود دارند که می توانند درپشت ویلچر قرار گرفته و به فرد اجازه می دهند تا عصای خود را در جای مخصوص آن و به حالت عمودی حمل کنند . همچنین کیسه های ویژه ای برای کپسول های اکسیژن ساخته شده اند که در پشت ویلچر قابل استفاده هستند ، و با کمک آنها می توان این قبیل اقلام سنگین و دست و پا گیر را به  سهولت حمل کرد .

منبع مورد استفاده :مقاله :  ”   Wheelchair Safety ” –  اقتباس شده از سایت :  http://www.thewright-stuff.com/mobility-wheelchair-safety – ترجمه و تنظیم : مهندس عباس کاشی –  ( email: ohealth2007@yahoo.com) –  انتشار: مرکز ضایعات نخاعی جانبازان