۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چند توصیه برای دوستان نخاعی

معمولا در فصول سرد سال اکثر افراد نخاعی مخصوصاً افراد نخاعی گردنی موقع استحمام دچار سرماخوردگی می شوند. توصیه می شود، قبل از رفتن به حمام یک عدد قرس استامینوفن یا قرص سرماخوردگی بزرگسال مصرف نمایید و بعد از استحمام حداقل نیم ساعت کنار بخاری استراحت کنید.
دو ساعت قبل از تعویض سوند فولی یک عدد آمپول جنتامایسین عضلانی تزریق کنید یا یک عدد قرص سفکسیم ۴۰۰ مصرف کنید. این توصیه ی پزشکان ارولژ است و من عملاً کاربردی بودن آن و تاثیر آن را تجربه کرده ام. این توصیه برای افرادی که عمل سیستوستومی انجام داده اند، ضروری تر به نظر می رسد.
سعی کنید از سوندهای با مارک عالی مثل سوند rosh  استفاده کنید. سوندهای چینی موجود در بازار مناسب حال افراد نخاعی که مثانه ی آنها مستعد عفونت است، نیست. سوند rosh اگر ۲۰ تا ۲۵ روز هم تعویض نشود مشکلی برای فرد نخاعی ایجاد نمی کند.
سعی کنید هر روز یک لیوان شربت عسل مصرف کنید. شربت عسل شامل دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی و حل آن در یک لیوان آب سرد است. چنانچه احساس می کنید دچار عفونت ادرار شده اید، همراه با شربت عسل، نصف یک حبه سیر را تکه تکه کنید، مثل قرص آن را کف زبان گذاشته و با شربت مذکور نوش جان کنید. این کار باعث می شود کمتر دچار عفونت ادرار بشوید. همچنین اگر متوجه شدید دچار عفونت ادرار شده اید، حد اقل در هر رز یک لیوان عرق خارشتر بنوشید.
سعی کنید به جای نوشیدن چای، از دم کرده[نه جوشانده] های طبیعی مثل دم کرده نعناع، پونه، بابونه، بادرنجبویه، بهار نارنج، چای سفید و زیره مصرف کنید. دم کرده های مذکور دارای طبیعت گرم بوده و همچنین خاصیت ضد عفونی کننده دارند. اگر برایتان مقدور نبود از چایی دل بکنید حتی المقدور از نوع بسیار کم رنگ آن استفاده کنید.
چون به دلیل کم تحرکی، کلیه ی افراد نخاعی مستعد ایجاد عفونت و پیدایش سنگ کلیه می باشد، در شهرها و مناطقی که از آب سالم برخوردار نیست، سعی کنید دستگاه تصفیه آب نصب کنید. در غیر این صورت از آب جوشیده سرد شده یا آب معدنی استفا ده نمایید.
برای درمان یبوست از دم کرده ی برگ سنا یا شربت گیاهی مُلیّن فلوس استفاده کنید.
منبع: نوشته ارسالی  دوست عزیز،جانباز نخاعی، رمضانعلی کاوسی -انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران