۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چرا فشار خون دیاستولیک مهم است و چطور کنترلش کنیم؟

فشار خون ایده آل ۱۲۰/۸۰ است که به صورت ۱۲۰ روی ۸۰ نوشته می‌شود. در واقع فشار خون ۱۲۰ سیستولیک و ۸۰ دیاستولیک است. فشار خون دیاستولیک (DBP) یکی از اجزای مهم اندازه گیری فشار خون است که فشار روی شریان‌ها در زمانی که قلب بین ضربان‌ها استراحت می‌کند را نشان می‌دهد. در حالی که فشار خون سیستولیک (SBP) نیرویی و قدرتی را که قلب منقبض می‌شود و خون را به داخل شریان‌ها پمپ می‌کند، اندازه‌گیری می‌کند، فشار دیاستولیک فشار شریانی را در مرحله استراحت قلب بررسی می‌کند. امروز می خواهیم در مورد اهمیت فشار خون دیاستولیک صحبت کنیم و علت اهمیت آن را توضیح دهیم.

سلامت قلب

فشار خون دیاستولیک یک شاخص کلیدی از تشخیص توانایی قلب موقع استراحت و پر شدن از خون است. افزایش فشار دیاستولیک می‌تواند نشان‌دهنده سفتی در شریان‌ها باشد که دریافت خون کافی در مرحله استراحت را برای قلب چالش‌برانگیز می‌کند. این افزایش حجم کار روی قلب می‌تواند منجر به مشکلات مختلف قلبی عروقی شود.

پرفیوژن کرونری و اندام

پرفیوژن کرونری و اندام

فشار خون دیاستولیک برای پرفیوژن کرونر، فرآیندی که در آن شریان‌های کرونر، خون را به عضله قلب می‌رسانند، خیلی مهم است. اگر فشار دیاستولیک خیلی پایین باشد، قلب ممکن است در مرحله استراحت خون کافی دریافت نکند، که به طور بالقوه منجر به بیماری عروق کرونر و سایر مشکلات و عوارض مرتبط با قلب می شود. از طرفی فشار دیاستولیک متعادل برای پرفیوژن سایر اندام‌های بدن حیاتی است و زیرا از این طریق می‌توان میزان اکسیژن رسانی و دریافت مواد مغذی در بدن را بررسی کرد. فشار دیاستولیک ناکافی می‌تواند بر عملکرد اندام‌ها تأثیر گذاشته باعث بروز بیماری کلیوی شود.

آسیب اندام

افزایش طولانی مدت فشار خون دیاستولیک می‌تواند منجر به آسیب به اندام های مختلف از جمله قلب، کلیه ها و رگ های خونی شود. این آسیب که بر اهمیت حفظ سطح فشار دیاستولیک سالم تاکید دارد، ممکن است خودش را به صورت نارسایی قلبی، بیماری مزمن کلیوی یا مشکلات عروقی نشان دهد.

عوامل موثر بر افزایش فشار خون دیاستولیک چیست؟

عوامل موثر بر افزایش فشار خون دیاستولیک چیست؟

عوامل متعددی می‌توانند در افزایش فشار خون دیاستولیک نقش داشته باشند. اما شایع‌ترین علل افزایش فشار خون دیاستولیک عبارتند از:

· افزایش سطح استرس

· مصرف بیش از حد نمک

· چاقی

همچنین بیماری هایی چون دیابت، بیماری کلیوی و عدم تعادل هورمونی نیز می‌توانند بر فشار دیاستولیک تأثیر بگذارند. علاوه بر این، سیگار کشیدن، مصرف زیاد الکل و برخی داروها نیز می توانند فشار خون دیاستولیک را افزایش دهند. نظارت و مشاوره منظم با پزشکان متخصص به شما در شناسایی و کنترل علل زمینه ای افزایش فشار خون دیاستولیک کمک می‌کنند.

چگونه فشار خون دیاستولیک را تحت کنترل نگه داریم؟

چگونه فشار خون دیاستولیک را تحت کنترل نگه داریم؟

داشتن سبک زندگی سالم و فعال می‌تواند فشار خون دیاستولیک را متعادل نگه دارند. اگر مبتلا به این نوع فشار هستید، حداقل در هفته ۱۵۰ دقیقه به تمرینات هوازی با شدت متوسط بپردازید. فعالیت‌هایی مانند پیاده روی سریع، دوچرخه سواری یا شنا می‌توانند به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک کنند. همچنین سعی کنید در رژیم غذایی، غذاهای مفید برای عملکرد قلب چون میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و لبنیات کم چرب را بگنجانید. با پرهیز از غذاهای فرآوری شده، کنسروها و فست فود، مصرف سدیم را کاهش دهید. فشار خون‌تان را در خانه معاینه کنید و مرتباً با پزشک در ارتباط باشید. مطمئن باشید با توجه به وضعیت بدن‌تان می‌توانید خیلی سریع فشار خون دیاستولیک را کنترل کنید و متعادل نگه دارید.