۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

ولیچربرقی، آرزوی زیبای هر معلول جسمی وحرکتی

تهران- آج های زیبای جفت چرخهای ویلچر پوست کف دست معلول جسمی و حرکتی را نازک و شکننده کرده است اما وقتی تنهای راه رهایی از این وضعیت هزینه کردن ۱۰ میلیون برای تهیه یک ویلچر برقی باشد به ناچارکاری جز تحمل درد از وی برنمی آید.

عده کثیری از معلولان که در اثر مشکلات مادرزادی، ژنتیکی، بروز سوانح مانند تصادفات جاده ای وبیماری های نگهانی دچار
معلولیت های جسمی و حرکتی در نقاطی از بدن خود شده اند وقتی تصمیمی برای حرکت در جایی می گیرند ویلچر را به چشم اولین همراه خود می نگرند.

ویلچرها در قالب صندلی های چرخدار برای کمک به معلولان طراحی شده و چنانچه افراد خودشان قادر به حرکت دادن چرخ های آن نباشند، فرد دیگری از خانواده باید همیشه و همه جا آنها را همراهی کند.

این مساله به مرور زمان برای اعضای خانواده هر فرد معلول منجر به بروز مشکلاتی از قبیل کمردرد و پادرد و در مجموع دردهای عضلانی می شود.

از سوی دیگر، تکان دادن و به حرکت درآوردن چرخ های ولیچر توسط خود فرد معلول نیز مشکلاتی مانند از بین رفتن تدریجی پوست کف های دست را به همراه دارد.

چاره ساز حل این معضل برای معلول و خانواده اش تهیه یک ویلچر برقی است اما به لحاظ بهای بسیار بالای این وسیله، بیشتر معلولان و خانواده هایشان از خیر داشتن این وسیله می گذرند و مشکلات فقدان آن را تحمل می کنند.

بنابه گفته رییس جامعه معلولان ایران، قیمت این ولیچر حدود ۱۰ میلیون تومان برآورد شده و بر اساس اظهارات عده ای از معلولان ، نمونه های چینی و البته نامرغوب آن سه میلیون تومان است.

مادر ˈحمیدˈ، ۲۶ ساله که پسرش سال هاست دچار ضایعه نخاعی شده به خبرنگارایرنا می گوید: من در این سال ها، پسرم را با ویلچر به نقاط لازم برده ام.

وی ادامه می دهد: پسرم دانشگاه قبول شد و با اینکه بردن و آوردن وی با ویلچر برای من کاری بسیار مشکل بود ، اما نمی توانستم با امتناع از حرکت دادن وی مانع پیشرفتش شوم.

وی گفت: اکنون به کمر درد بسیار شدید مبتلا و بر اساس تشخیص پزشکان دچار ضایعه دیسک کمر شده ام و دیگر همانند گذشته قادر به حرکت دادن سریع ویلچر پسرم نیستم.

وی گفت: اگرچه پسرم وزن چندانی هم ندارد اما به هرشکل تکان دادن و به حرکت درآوردن ویلچر با وضعیت کمرم برایم آسان نیست.

یکی دیگر از معلولان نیز در این زمینه گفت: من در یک سانحه تصادف دچار قطع هردو پا شدم و ناگزیر ویلچر را برای راه رفتن انتخاب کرده ام.

آقا ˈمرتضیˈ که ۴۰ ساله دارد، ادامه داد: کف دستانم به دلیل اینکه در طول روز مدام در حال حرکت دادن چرخ های ویلچر است، زخم و بد شکل شده است.

وی با بیان اینکه سرپرست خانوار است، افزود:برای تامین هزینه های زندگی ام باید سرکار بروم و تنها وسیله مورد استفاده من ویلچر است.

وی که تحت پوشش سازمان بهزیستی است، گفت: قیمت خرید یک ویلچر برقی خوب و کامل، در توان ما نیست اما نمونه های ارزانتر آن تا سه میلیون در بازار یافت می شود.

وی افزود: ما با داشتن ویلچر برقی می توانیم به تنهایی و بدون کمک دیگران، بیرون برویم.

یک جوان معلول نیز ادامه داد: ویلچر برقی باعث می شود تا همیشه یک نفر به عنوان کمک مجبور به همراهی ما نباشد و به کارهای خود برسد.

او که به تازگی ازدواج کرده است، گفت: دستان من قدرت لازم را برای تکان دادن چرخها ندارد و از اینکه همسرم برای جبران این مساله مجبور به همراهی همیشگی من است در رنج هستم.

وی تاکید کرد: من می دانم که همسرم در سال های آینده به دردهایی از ناحیه کردن و کمر مبتلا خواهد شد اما شرایط مالی ام اجازه خرید ویلچر برقی را نمی دهد.

وی از مسوولان سازمان بهزیستی کشور درخواست کرد تا به هر طریقی که می توانند ویلچر برقی را حداقل برای مددجویان تحت پوشش خود خریداری کنند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در توضیح این مساله گفت: سازمان بهزیستی ویلچر برقی را فقط برای آن دسته از معلولانی خریداری می کند که قادر به استفاده از دستان خود نیستند.

ˈیحیی سخنگوییˈ افزود: در حقیقت، معلولانی باید از ویلچر برقی استفاده کنند که دارای شرایط وخیم و بسیار بد جسمی و حرکتی هستند.

وی تاکید کرد: افرادی که دستان سالم دارند باید آنها را تکان داده و با چرخاندن چرخهای ویلچر، حداقل حرکتی را در طول روز انجام دهند.

این مسوول ادامه داد: سازمان بهزیستی کمک هزینه ای را برای خرید ویلچر برقی به افرادی که دارای شرایط لازم باشند تا سقف تعیین شده، ارایه می دهد.

سخنگویی گفت: ویلچربرقی برای افرادی که به معنای واقعی فاقد دست و پای سالم هستند، طراحی شده و در نتیجه ما نمی توانیم این وسیله را در اختیار همه بگذاریم.

 

منبع:خبرگزاری ایرنا