۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

ورزش نقش مهمی در تامین سلامتی معلولان دارد

ورزش نقش مهمی در تامین سلامتی معلولان دارد به گزارش ایرنا فعالیت‌های بدنی و ورزش نقش مهمی در سلامت روحی و جسمی آحاد جامعه دارد، به طوری که امروز بی تحرکی علل عمده بسیاری از بیماری‌ های منجر به مرگ از جمله چاقی، افزایش فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، پوکی استخوان، افسردگی و افزایش اضطراب و استرس شناخته شده است.
معلولان با توجه به نوع معلولیتی که دارند و اینکه کدام بخش از بدن و عضلات آسیب دیده است برای انجام فعالیت ورزشی باید با پزشک معالج مشورت کنند و برنامه ورزشی مناسب با وضعیت بدنشان داشته باشند.
زاهد جبرییلی معلول سنندجی، ورزشکاری است که علیرغم معلولیت و تحصیلات ابتدایی و چندین سال شغل دشوار نقاشی ساختمان، از همان دوران نوجوانی مشغول ورزش بوده است.
وی سمت چپ پاهایش در یک سالگی به علت فلج اطفال دچار معلولیت شده اما علیرغم معلولیت به موفقیت های زیادی در عرصه پرتاب وزنه و نیزه و والیبال نشسته دست یافته است.
وی اکنون پس از گذشت ۵۰ سال از عمرش توانسته با معلولیت خود کنار آید و هرگز احساس معلولیت نمی کند.
وی در سال ۹۲ به مسابقات المپیک و پارالمپیک اسپانیا اعزام شد و در جهان موفق به کسب رتبه سوم و دریافت مدال برنز شده است.
وی همچنین در مسابقات جایزه بزرگ ایتالیا، آسیا، اقیانوسیه و تونس مدال برنز، نقره و طلا دریافت کرده است.
زاهد جبرییلی از سال ۶۶ در زمینه پرتاب وزنه و نیزه و والیبال نشسته فعالیت کرده است و از سال ۸۰ تاکنون مربیگری تیم های پرتاپ وزنه، نیزه و دیسک را به عهده داشته است.
وی به نقش ورزش و تاثیر آن در سلامتی افراد معلول اشاره کرد و گفت: ورزش به سربلندی و سرافرازی معلولان در جامعه کمک می کند.
وی پشتکار و علاقه به ورزش را مهمترین عامل موفقیت هایش عنوان کرد و گفت: علاقه به ورزش سبب شد علیرغم شرایط دشوار معلولیت روزانه ۳۰۰ پرتاپ وزنه انجام دهد.
او گفت: این فعالیت های ورزشی را در دوران نوجوانی و جوانی در فضاهای نامناسب ورزشی انجام داده است.
جبرییلی افزود: امروز افراد معلول در سطح وسیعی از فعالیت های اجتماعی و مسابقات ورزشی شرکت دارند و هویت خود را به جامعه معرفی کرده اند.
وی تشویق و حمایت از ورزشکاران معلول را ضروری دانست و گفت: ورزش افزون بر تقویت روحی معلولان به سلامتی و تندرستی آنها نیز کمک می کند.
به گفته وی اگر معلولی فعالیت جسمی و ورزشی نداشته باشد از بین می رود و دچار انزوا و گوشه گیری می گردد اما ورزش سبب سربلندی و سرافرازی معلولان می شود.
این ورزشکار معلول، فیزیوتراپی و ورزش درمانی را در سلامت معلولان بسیار تاثیرگذار ارزیابی کرد و گفت: امروز تحقیقات نشان داده ورزش یکی از بهترین راه های درمان معلولیت است و سلامت فرد را تضمین می کند.
جبرییلی فراهم کردن اماکن و فضاهای ورزشی ویژه معلولان را ضروری برشمرد و خواستار رفع موانع و مشکلات جامعه معلولان از سوی اداره کل بهزیستی و ورزش و جوانان استان شد.
وی تاکیدکرد: معلولان به عنوان بخشی از جمعیت جامعه نیازمند توجه ویژه مسئولان و مردم هستند.

خبرنگار: اردلان منش/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی