۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

همه چیز درباره یبوست

تاکنون دچار یبوست شده‌اید؟

احتمالا حتی اگر دچار مشکل یبوست نشده‌ باشید، اسم آن را از اطرافیان خود شنیده‌اید. بنابراین لازم است که درباره آن مطالب جالب و متفاوتی که شاید تاکنون برایتان به عنوان علامت سوالی باشد را در این مقاله مطالعه کنید.

اما علت ایجاد یبوست چیست؟!

چه شیوه‌هایی را می‌توان به کار برد تا از ایجاد چنین مشکلی در امان بود؟!

در صورت مواجه شدن با این مهمان ناخوانده، چگونه باید آن را برطرف کرد؟!

عوارض و نشانه‌های یبوست چیست؟!

در ادامه این مقاله، با ما همراهی کنید تا شما را با یکی از رایج‌ترین مشکلات گوارشی که ممکن است هر فردی آن را تجربه کند آشنا‌ کنیم.

یبوست را بهتر بشناسید:

از جمله رایج‌ترین‌ بیماری‌هایی که مربوط به سیستم گوارشی است و فرد را با اشکالات خارج کردن مدفوع از بدن مواجه می‌کند، یبوست نامیده می‌شود‌. علتی که باعث می‌شود تخلیه روده‌ها فرد را با درد‌ بسیاری رو به رو کند، این است که آب از مواد غذایی توسط کولون بیشتر جذب شود.

نتیجتاً مواد غذایی سخت‌تر مسیر دستگاه گوارش را طی می‌کنند و متاسفانه فرد را با بیماری به اسم یبوست آشنا می‌کنند. یبوست می‌تواند فرد را در درد‌های روده‌ای بسیار زیادی غرق کرده و بنابراین فرد مشکلات متعددی جهت خارج شدن آن‌ها از بدن داشته باشد.

در مطالب ذیل نشانه‌هایی که می‌تواند خود را به عنوان علائم‌ یبوست به ما نشان دهد توضیح می‌دهیم.

مهم‌ترین علائم و نشانههای یبوست

معمولاً افرادی که دچار این بیماری می‌شوند با معده درد‌های ناراحت‌کننده مواجه هستند. همچنین آن‌ها احساس سوزش در قسمت معده خود را در هنگام ایجاد یبوست خواهند داشت. تهوع و‌ کاهش اشتها یکی از شایع‌ترین نشانه‌هایی است می‌تواند یبوست با خود به همراه داشته باشد.

با این حال اگر علائم‌ فوق را نداشته باشید اما در خارج شدن مدفوع از بدنتان با مشکل مواجه باشید باز هم دچار بیماری یبوست هستید. بنابراین باید بگوییم که مهمترین نشانه‌ای که یبوست را به فرد بیمار می‌شناساند اختلال در خارج شدن مدفوع و یا کاهش مقدار آن است.

به طور کلی افرادی که با مشکل یبوست دست و پنجه نرم می‌کنند عمدتا در قسمت روده‌هایشان از ناراحتی‌هایی شکایت دارند که می‌تواند برای آن‌ها مشکل‌آفرین باشد.

چه مسائلی میتواند افراد را منجر به بیماری یبوست کند؟!

اگر بخواهیم درباره علل بسیار شایع یبوست صحبت کنیم، باید رژیم غذایی نامناسب را فراموش نکنیم. به طور مثال افرادی که به اندازه کافی فیبر را در وعده‌های غذایی خود داخل نکرده باشند، به احتمال زیاد ممکن است با یبوست دست به گریبان باشند. از جمله موادی که می‌توان به عنوان مواد فیبردار نام برد، شامل سبزی و میوه‌جات است که می‌تواند به سادگی در دسترس رژیم غذایی شما قرار بگیرد. سعی کنید از مصرف زیاد محصولات پرچرب بپرهیزید چرا که در ایجاد این بیماری دخیل هستند.

شیر یکی دیگر از محصولاتی است که با دخل و تصرف در کارکرد روده، می‌تواند مسیر رسیدن به بیماری یبوست را کوتاه‌تر کند.

از دیگر مواردی که ممکن است شما را با یبوست رو به رو کند، کم‌تحرکی است. انواع تحرک و یا ورزش‌های مختلف، می‌تواند کاهش چشم‌گیر این بیماری را به شما نوید دهد. افراد مسن و یا افراد دارای معلولیت با توجه به شرایطی که دارند ممکن است به علت کم تحرکی این بیماری را بیشتر از سایرین تجربه کنند. هم‌چنین سالمندان به دلیل کهولت سن و مشکلات مربوط به پیری، متاسفانه با کاهش فعالیت‌های سیستم گوارش خود رو به رو هستند که می‌تواند یبوست را برای آن‌ها ایجاد کند.

افرادی که به میزان کافی از نوشیدن آب بهره‌ نمی‌برند، خود را در برابر خطرات یبوست بسیار آسیب‌پذیر می‌کند. سعی کنید قبل از تشنگی و بیشتر از خواسته بدنتان آب مصرف کنید.

برخی از افراد، هنگامی‌ که مدفوع، آمادگی لازم برای خارج از شدن از بدنشان را دارد، با دیر اقدام کردن برای رفتن به توالت، باعث خشکی و سفت شدن مدفوع می‌شوند. این افراد در دفعات بعدی استفاده از توالت برای خارج شدن مدفوع، با مشکل مواجه خواهند بود.

باید بگوییم که برخی از دارو نیز در گرفتاری افراد در دام یبوست بی تقصیر نیستند. برخی از مخدر‌ها، داروهای مربوط به افسردگی و تشنج و یا برخی از داروهای مکمل مانند آهن، می‌توانند افراد مصرف‌کننده را با مشکل یبوست مواجه کنند.

متاسفانه در شرایط خاصی، یبوست نشان از بیماری‌هایی کلی‌تر در قسمت روده بزرگ کوچک دارد. به طور مثال، وجود تومور در روده می‌تواند علائمی مانند یبوست را در فرد برانگیزد که خطرآفرین است.

چگونه باید به جنگ با یبوست رفت؟!

در صورتی که بپرسیم که افراد مبتلا به یبوست چگونه از رنج‌ خود در این مورد رها شوند، باید درمان‌هایی نظیر مصرف روان‌کننده‌ها، تحریک‌کننده‌ها، ملین‌ها، داروهای هومیوپاتی و یا نرم‌کننده‌های مدفوع را نام ببریم. همچنین باید درمان‌های طبیعی‌تر مانند ورزش‌ کردن‌های مداوم، مصرف مکرر سبزی و میوه‌جات و یا مصرف به اندازه آب را به شما توصیه کنیم.

اما برخی از مسائل می‌تواند افرادی که هنوز یبوست را تجربه نکرده‌اند، از مواجهه با این بیماری نجات دهد. به طور مثال، سعی کنید سبزیجات(مانند کیوی، آلو)، غلات، روغن زیتون، حبوبات و به طور کلی خراکی‌‌هایی که خاصیت ملینی دارند را به رژیم غذایی خود بیفزایید.

ورزش را به هیچ عنوان از برنامه روزانه خود حذف نکنید؛ چرا که با تحرکات بدنی به سادگی‌ می‌توانید به جنگ با بیماری یبوست بروید.

آب، ماده‌ای بسیار مورد نیاز است که در جنبه‌های مختلف برای بدن فواید بسیار زیاد دارد. خواص آب و لزوم استفاده کافی از آن برای همه افراد غیر قابل انکار است. اما در اینجا لازم به ذکر است که مصرف به اندازه این ماده شگفت‌آور، می‌تواند شما را از مشکلات مربوط به یبوست نیز دور نگه دارد.

سخن پایانی

در پایان این مقاله، با توجه به توضیحات مختلفی که درباره جلوگیری از یبوست، علائم و نشانه‌های مربوط به آن و راه‌های درمانی آن گفتیم، باید به این نکته هم اشاره کنیم که در صورت مواجه شدن با یبوست حتما آن‌ را جدی بگیرید.

حتما پس از برخورد با چنین مشکلی به پزشک مربوطه مراجعه کرده و از علت دقیق ایجاد آن مطلع شوید. علاوه بر آن بهتر است که پزشک به شما راهکار درمانی این مشکل را  مناسب با فیزولوژیک مخصوص بدن خودتان ارائه دهد.