۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

هلیله سیاه؛ خواص، عوارض، طریقه و دوز مصرف

هلیله سیاه یکی از گیاهان پرطرف‌دار هندی است که در هند هاریتاکی (haritaki) نامیده می‌شود. هاریتاکی میوه‌ای است که درخشندگی را برای پوست به ارمغان می‌آورد و برای ازبین‌بردن بیماری‌ها، دفع سموم و مواد زائد از سراسر بدن، بهبود هضم و کاهش وزن استفاده می‌شود. در این مقاله، بیشتر با هلیله سیاه آشنا می‌شویم. همراهمان باشید.

هلیله سیاه؛ خواص، عوارض، طریقه و دوز مصرف

هلیله سیاه چیست؟

هلیله سیاه با اسم علمی ترمینالیا چبولا (Terminalia Chebula) گیاهی است که در شرق هند و نپال، جنوب غربی چین و سریلانکا، مالزی و ویتنام رشد می‌کند. این گیاه به‌دلیل فواید فراوانش در طب آیورودای هندی «مادر گیاهان دارویی» یا «شاه داروها» نامیده می‌شود.

درخت هلیله‌سیاه در نواحی استوایی رشد می‌کند و ارتفاعش به ۳۰ متر هم می‌رسد. میوه نارس هلیله سیاه سبزرنگ است و وقتی می‌رسد به‌رنگ خاکستری مایل به زرد درمی‌آید. این میوه بیضی‌شکل، صاف و بدون کرک است که ۲ تا ۴٫۵ سانتی‌متر طول و ۱٫۲ تا ۲٫۵ سانتی‌متر عرض دارد و نوعی گیاه شیرین، قابض و گرم‌کننده با طعمی ناخوشایند است. پودر میوه خشک‌شده هلیله‌سیاه یکی از ۳ ماده موجود در تریفالا (Triphala) است که یکی از مشهورترین فرمول‌های آیورودا برای سلامتی محسوب می‌شود.

فواید هلیله سیاه برای سلامتی

۱. بهبود هضم و گوارش

مصرف منظم هلیله‌سیاه می‌تواند موجب تقویت عملکرد مجرای گوارشی و روده‌ها و افزایش جذب مواد مغذی از غذای مصرفی شود. همچنین پودر هلیله سیاه به بهبود دفع، تقویت و پاکسازی روده بزرگ و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

۲. حفاظت آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی

پودر هلیله سیاه منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است، از جمله:

  • الاجیک اسید؛
  • گالیک اسید؛
  • چبولیک اسید؛
  • فلاونول گلیکوزیدها؛
  • سلنیوم؛
  • ویتامین ث (C).

این مواد از بدن شما در برابر سرطان و سایر بیماری‌های جدی محافظت می‌کنند.

بر اساس تحقیقات، عصاره هلیله سیاه غلظت گلوتاتیون، سوپراکسید دیسموتاز و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها را در کبد و کلیه بهبود می‌دهد و برای مبارزه با استرس اکسیداتیو مؤثر است. همچنین به‌ نظر می‌رسد هلیله‌سیاه در برابر بیماری‌های مرتبط با سن محافظت ایجاد می‌کند. از طرفی میوه خشک‌شده هلیله‌سیاه خاصیت ضدباکتریایی و ضدویروسی قوی دارد که از عفونت باکتریایی و ویروسی جلوگیری می‌کند.

۳. کاهش اسید معده و محافظت در برابر زخم معده

هلیله‌سیاه می‌تواند اسید اضافی معده را کاهش دهد و حتی با افزایش مخاط در معده از زخم معده و درد معده جلوگیری کند. میوه هلیله سیاه غنی از آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنول مانند گالیک اسید و الاجیک اسید است که با هلیکوباکترپیلوری مبارزه می‌کنند و خطر پیشرفت زخم معده را کاهش می‌دهند.

۴. بهبود دیابت و سندروم متابولیکی

قند خون بالا و کاهش حساسیت به انسولین به‌علت رژیم غذایی نامناسب عوامل اصلی ابتلا به دیابت نوع ۲ و زمینه‌ساز سندروم متابولیک هستند. ترکیبات موجود در هلیله‌سیاه تا حدی سبب کاهش قند خون و افزایش حساسیت به انسولین می‌شود. البته لازم است بیماران دیابتی قبل از مصرف هلیله سیاه با پزشک مشورت کنند.