۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

معلولان لنده‌ای چشم انتظار تدبیر دولت برای اشتغال و مسکن

به گزارش خبرگزاری فارس از لنده، در سطح جامعه افراد و قشری زندگی میکنند که قسمتی از وجود خود را به یادگار در نزد پروردگار خویش به امانت گذاشته تا شاید برکت برای دنیا و آخرتشان باشد.

خدمات رسانی به این قشر آسیب‌پذیر جامعه وظیفه همه افراد و مسؤولان جامعه بوده و باید بستری فراهم شود تا آن‌ها بتوانند از موهبت‌های خداوندی در این جهان هستی استفاده نمایند و احساس خلا و کمبود نداشته باشند.

سازمان بهزیستی به عنوان متولی ساماندهی و خدمات‌رسانی به افراد معلول، زنان سرپرست خانوار و کودکان بد سرپرست و ده‌ها وظیفه دیگر بوده که همه‌ساله خدمات ارزشمندی را به جامعه هدف خود ارائه می‌دهد. شهرستان لنده دارای بیش از ۲ هزار نفر معلول(۵۰۰ نفر) و مددجو بوده و ۲۰۰ نفر نیز پوشت نوبت برای دریافت خدمات بهزیستی، اما اعتبارات و امکانات و تجهیزات جوابگو نیاز آنها نبوده و مشکلات فراوانی این قشر آسیب‌پذیر را تهدید می‌کند.

در راستای خدمات‌رسانی به این قشر زیرساخت‌های زیادی از جمله نیروهای متخصص و کارآمد همراه با مراکز خدمات‌رسان لازم و ضروری است.

همان‌طور که گفته شد خدمات‌رسانی به بیش از ۲ هزار نفر تحت حمایت سازمان در شهرستان نوپایی همچون لنده کاری سخت و بس طاقت‌فرسا بوده، به همین منظور تجهیزات و امکانات و نیروی انسانی زیادی نیاز دارد.

یکی از نیازهای ضروری شهرستان لنده که در طی چند سال اخیر بارها نیز رسانه‌ای شده بحث اورژانس اجتماعی و مرکز فیزیوتراپی همراه با یک مجتمع خدماتی بهداشتی ویژه معلولان در سطح شهر و روستا بوده که به دلایل کمبود اعتبار و مکان فیزیکی و نیروی انسانی تاکنون در این شهرستان راه‌اندازی نشده است.

در این شهرستان تعدادی کودک و بزرگسال عقب‌مانده ذهنی وجود دارد که نوبه خود نیازمند آموزش و توانبخشی هستند اما در شهرستان لنده مرکزی مناسب جهت آموزش وجود ندارد و آنها از دریافت خدمات آموزشی مورد نیاز بی‌بهره هستند.

استعداد و پتانسیل و ظرفیت معلولان و مددجویان تحت حمایت سازمان بهزیستی را نباید فراموش کرد و در این راستا باید از طرق مختلف خصوصا  مراکز فنی و حرفه‌ای در جهت آموزش فنی و مهارتی آنها اقدام شوند. آموزش به تنهایی کافی نبوده  بلکه باید بدانیم بسیاری از معلولیت‌ها به دلیل فقر و محرومیت بوده و تنها با حمایت مالی و ارائه تسهیلات می‌توان آنها را در جهت ایجاد شغل پایدار نیز حمایت کرد.

در معلولان و مددجوبان تحت حمایت بهزیستی جوانان تحصیل کرده بسیاری وجود دارد ولی سهمی از استخدام ادارات و نهادها تاکنون نصیب آنها نشده است. در ادامه باید به وضعیت نامناسب مسکن معلولان شهرستان اشاره کنیم هرچند تا کنون تعداد اندکی از آنها با مشارکت سازمان بهزیستی صاحب مسکن شد‌ند ولی هنوز قشر زیادی هستند که در انتظار مساعدت لازم مسؤولان و اختصاص تسهیلات مورد نیاز هستند.

حال با توجه به آنچه گفته شد باید یادآور شویم معلولان مددجویان شهرستان خواسته‌ای جز ساماندهی مسکن، اشتغال و تسهیلات و همچنین  تأمین برخی نیازهای و هزینه‌های نگهداری، تأمین وسایل بهداشتی و درمانی، هزینه‌های درمانی، راه‌اندازی مرکز آموزشی عقب‌ماندگان ذهنی، راه‌اندازی مرکز توانبخشی و فیزیوتراپی و خانه سلامت ندارند.

البته باید بگوییم اداره بهزیستی شهرستان لنده در تیرماه سال ۱۳۹۲ استقلال یافته ولی هنوز چارت سازمانی آن ابلاغ نشده و تنها از نیروهای کلینیکی و امریه‌ای برای ارائه خدمات  به جامعه هدف خود استفاده می‌کنند. در بحث مستمری نیز مستمری کنونی جوابگوی نیاز معلولان و مددجویان این شهرستان نیست.

معلولان و مددجویان تحت حمایت اداره بهزیستی شهرستان لنده و کسانی که هنوز از دریافت خدمات این سازمان محروم هستند چشم انتظار حمایت و مساعدت و تدبیر دولت در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد برای رفع خواسته‌ها و نیازهای این قشر آسیب‌پذیر هستند.