۰۲۱ - 55385363 کمک‌های مردمی

معرفی کتاب اصلاحات خانه برای توان خواهان،جانبازان،معلولین و سالمندان

 

این کتاب  توسط آقای دکتر مهدی زندیه به نگارش  درآمده است  توسط پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان  در سال ۱۳۸۹  منتشر شده است  در مقدمه این کتاب آمده است :

با افزایش جمعیت و مهاجرت به شهرهای بزرگ، شکل، فرم و رفته رفته سیمای شهرها دگرگون شده است. بسیاری از طراحان شهر، به ویژه در کشورهای عقب مانده وجهان سوم، در صدد به وجود آوردن سیمایی در شهر هستند که سود بیشتری برای آنان تأمین کند، و کمتر به جزئیات و نیازهای افراد گوناگون در جامعه توجه دارند.

اگرچه اینان گاهی نیز ناچار به رعایت استانداردهای شهری می شوند اما از نظر اغلب آنان این مقررات، قوانینی دست و پاگیر است که باعث کاهش منافع و عدم سودآوری می گردد.

پرداختن به مقوله نیازهای اولیه معلولین، جانبازان، سالمندان، ناتوانان جسمی حرکتی و به طور کلی توان خواهان از این قسم است که عدم رعایت آنها باعث می شود این عزیزان در بسیاری از موارد صرفاً به دلیل عدم وجود امکانات مناسب از حضور در محیط و اجتماع خودداری ورزند. نظر به اینکه در بسیاری از موارد، صدور قوانین و بخشنامه های بجا و مناسب می تواند به حل این معضل کمک کند،اما اغلب دیده می شود که بسیاری از افراد رعایت این قوانین را مانع پیشرفت سریع پروژ ه ها و سودآوری کلان آنها می دانند و نسبت به رعایت آنها رغبت چندانی نشان نم یدهند. بالطبع، با به وجود آوردن یک سیستم نظارتی و کنترل دقیق در زمان اجرای پروژه ها می توان از این سوء استفاده ها جلوگیری به عمل آورد. با این حال این کار عملاً آسان نیست و باید از بسیاری از منافع شخصی چشم پوشید، ولی به هرحال انجام به این تعهد از ابتدای یترین اصول انسانی محسوب می شود.

گذشته از محیط شهری، پرداختن به فضاهای داخل خانه (مسکن) نیز از مطالب مهم و قابل توجهی است که محیط را برای سکون و آرامش ساکنین فراهم می نماید. این امر وقتی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که استفاده کننده از آن خانه، فردی جانباز، معلول، ناتوان جسمی حرکتی یا به طور کلی باشد.

در عصر حاضر، توجه به نیازها و احتیاجات این گروه تا جایی پیش رفته که علاوه بر بازنگری طرح های عمرانی و شهری به دیگر نیازهای اجتماعی، عاطفی و روانی اشخاص توجه لازم نیز می شود، به طوری که اکنون بسیاری از افراد معلول و جانباز حتی با صندلی چرخدار تا سطوح بالای مدیریت اجتماعی و قبول مسئولیت های کلان جامعه پیش رفته اند. این کمک ها حتی به طراحی وسایل عمومی شهر و ابزار و وسایل عادی و روزمره مورد نیاز جامعه و حتی طراحی انواع اتومبیلهای ویژه شخصی  نیز سرایت کرده است، به طوری که مشاهده می شود جایگاه ویژ ه ای در وسایل نقلیه عمومی ازجمله اتوبوس های شهری برای این قشر خاص در نظر گرفته شده است. البته نباید از خاطر برد که پرداختن به خدمات شهری برای این افراد خود مقوله ای مستقل است که تحقیقی جداگانه می طلبد.

 

سفارش کتاب:  شما می توانید این کتاب را از طریق پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان  تهیه  نمایید.

علاقمندان می توانند از  طریق لینک زیر این کتاب را دانلود نمایند
لینک دانلود
تلفن تماس : ۰۲۱-۲۲۴۱۷۷۸۹