۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مصاحبه با ریاست جدید سازمان بهزیستی کشور

مصاحبه با ریاست جدید سازمان بهزیستی کشور
خدمت رسانی رویکرد اصلی سازمان

ریاست جدید سازمان بهزیستی که این هفته با حکم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد در نخستین مصاحبه خود با روابط عمومی سازمان به تشریح برخی از اهداف و برنامه های مدیریتی در حوزه اجرا پرداخت.

وی در آغاز تشکر و قدردانی ویژه ای از زحمات همکاران و روسای پیشین سازمان داشت که به اعتقاد وی به نوبه خود تلاشهای زیادی را متحمل شدند و نام نیک رئیس شهید سازمان ، دکتر فیاض بخش در همه این اسامی درخشان تر است که برای اعتلای این سازمان تلاشهای موثری داشته است.
دکتر همایون هاشمی قدم گذاشتن در این راه پرافتخار را به مدد روح مطهر شهدا می داند و فرصت پیش آمده را برای خدمت به مردم یک موهبت الهی.
گفتگوی کوتاه ما را در نخستین روز تصدی پست ریاست سازمان بهزیستی با ایشان می خوانید:

– آقای دکتر هاشمی با توجه به سوابق درخشان و متعدد جنابعالی در حوزه های مختلف کاری سازمان بهزیستی به اصل مطلب می پردازیم. برنامه پیش روی سازمان بهزیستی برای مددجویان و افراد تحت پوشش به چه شکل پیگیری می شود؟
خدمت رسانی رویکرد اصلی سازمان که در واقع رویکرد اصلی دولت خدمتگزار است. سازمان بهزیستی یک سازمان خدمت رسانی است و باید با تمام توان به حمایت از مددجویان بشتابیم . توانمند سازی این عزیزان و ایجاد اشتغال و به ویژه تامین مسکن شان از دغدغه های اصلی سازمان خواهد بود.

– این حمایت ها در بخش های تخصصی یعنی معاونت های مربوطه چه نمود عینی پیدا خواهد کرد؟
با نگاه به آینده در حوزه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی باید روح جدیدی در سازمان دمیده شود .در گذشته تلاشهایی در این زمینه صورت گرفته است و باید در تداوم آن بیش از پیش تلاش کنیم .در این حوزه نیاز جدی به مشارکت و همراهی مراکز علمی و فرهنگی و اصحاب فرهنگ و اندیشه داریم و ما از همه نخبگان و طرح های موثرشان استقبال می کنیم .

– این روح جدید و تحول با توجه به شرایط و امکانات سازمانی امکان پذیر است؟
بحمدالله ظرفیت های خوبی در سازمان داریم .از بعد نیروی انسانی نیروهای جوان و به ویژه بانوان توانمند و با انگیزه که باید تلاش کنیم از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم . همکاران بنده در سازمان بهزیستی کشور چه در حوزه مرکزی و چه در استان ها و شهرستان های اقصی نقاط کشور از شریف ترین و نجیب ترین و پرتلاش ترین کارکنان هستند.همکاری و همراهی آنان در برنامه های سازمان ضرورت اجتناب ناپذیری است .بنده به عنوان یک خدمتگزار ضمن قدردانی از تلاش های ایشان همه را دعوت به همکاری بیشتر می نمایم .

– به طور مشخص نگاه شما مبتنی بر سرمایه گذاری در چه بخشی است؟
در حوزه آسیب های اجتماعی بنا بر پیشگیری است. باید در این حوزه سرمایه گذاری بیشتری بکنیم تا هزینه هایمان کمتر شود. مددجویان عزیز ولی نعمت ما هستند ، بنده معتقدم باید خود این عزیزان را در همه بخش های سازمان درگیر کنیم مشارکت بدهیم .

– بحثی که هر از گاهی در رسانه ها مطرح می شود برخی فعالیت های موازی سازمان های خدمات رسان در حوزه آسیب های اجتماعی است. برنامه شما برای هدایت سازمان در کنار فعالیت این دستگاه ها چیست؟
سازمان بهزیستی تعاملات و مشارکات زیادی با سایر نهادها و سازمان های مرتبط دارد .اعتقاد دارم باید این تعاملات و همکاری ها بهتر و بیشتر شود ، البته به شفاف سازی وظایف تاکید دارم .نباید در این ناهماهنگی ها مردم آسیب ببینند.شاید هم در این حوزه نیاز به بازنگری وظایف باشد که باید مراجع مرتبط حمایت و عنایت بیشتری داشته باشند.

– نگاه شما به تشکل های غیر دولتی و سازمان های مردم نهاد چگونه است؟
مشارکت های مردمی کمک زیادی به سازمان می کند .سمن ها ( سازمان های مردم نهاد ) نقش مهمی را می توانند در حوزه های فرهنگی ، پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، توانبخشی و درمان ایفا نمایند.بر اهمیت این مسئله اعتقاد دارم و بر این مشارکت اصرار دارم .

– در طول فعالیت های سازمان رسانه های خبری نقش پر رنگی در بازتاب اقدامات و تحولات حوزه های مرتبط با خدمات بهزیستی داشته اند، نگاه شما به رسانه ها به خصوص در حوزه اجتماعی چیست؟
رسانه ها نقش مهمی دارند و خیلی خوب می توانند ما را در انجام وظایفمان یاری نمایند.سازمان بهزیستی یک سازمان مردمی است که ارتباط مستقیم با مردم دارد .رسانه های در یک تعامل دو طرفه می توانند بسیار نقش آفرین و موثر باشند.بخش روابط عمومی ما در این عرصه پیش قدم باشد و زمینه این ارتباط و تعامل را فراهم نماید و بنده اینجا دست یاری به سوی شما دراز می نمایم.

-سخن پایانی …
این مسئولیت یک فرصت خدمتگزاری است .نباید فرصت ها را از دست دهیم .در همه بخش هایی که عرض کردم ، برنامه مشخصی داریم که انشالله در فرصت های مناسب آن ها را ارائه دهیم .بحمدلله وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی نگاه ویژه ای به این سازمان دارند و ما به حمایت و پشتیبانی ایشان نیاز جدی داریم .

منبع: روابط عمومی بهزیستی کشور