۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مشمولین خدمات توانبخشی سازمان بهزیستی چه کسانی هستند؟

به گزارش گروه جامعه ایرنا، توانبخشی با شاخه‌های متعدد خود مانند امور توانبخشی و مراقبتی سالمندان از جمله وظایف سازمان بهزیستی به شمار می‌رود و در این بین پرداخت کمک هزینه معیشت توانبخشی از جمله پرمتقاضی‌ترین خدمات در حوزه توانبخشی است که شامل پرداخت کمک هزینه معیشت یا همان مستمری و پرداخت کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است.

افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی، افراد دارای معلولیت حسی، افراد دارای معلولیت ذهنی، بیماران روان مزمن و سالمندان از افراد واجد شرایط دریافت کمک هزینه معیشت هستند.

خدمات توانبخشی

شرایط پذیرش افراد واجد شرایط چیست؟

تابعیت ایرانی و داشتن شماره ملی و سکونت در منطقه چتر حمایتی (محل ارائه خدمات) از شرایط پذیرش افراد واجد شرایط است.

نیاز به بهره مندی از حمایت و خدمات سازمان بهزیستی به تشخیص مددکار و تائید کمیته بهزیستی، عدم دریافت مستمری از سایر ارگان‌ها و دستگاه های حمایتی و تائید معلولیت به تشخیص کمیسیون توانبخشی پزشکی و تعیین نوع و شدت معلولیت از دیگر شرایط پذیرش افراد واجد شرایط پرداخت کمک هزینه معیشت توانبخشی به شمار می‌روند.

مستمری این افراد به صورت ماهانه برای خانواده‌های تک نفره ۷۶۴ هزار تومان، برای خانواده‌های دو نفره یک میلیون و ۹۲ هزار تومان، برای خانواده‌های ۳ نفره یک میلیون و ۵۲۸ هزار تومان، برای خانواده‌های چهار نفره یک میلیون و ۹۶۵ هزار تومان و برای خانواده‌های پنج نفر و بالاتر، ۲ میلیون و ۴۰۲ هزار تومان است.

شرایط پذیرش افراد واجد شرایط چیست

کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت با توجه به میزان اعتبار تعیین شده به ترتیب اولویت به افراد دارای معلولیت خیلی شدید و شدید فاقد شغل و درآمد در سه دهک پایین درآمدی بانک جامع اطلاعات اقتصادی اجتماعی خانوار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (آزمون وسع) اختصاص می‌یابد.

سیدجمال رحمانی رئیس اداره پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف سازمان بهزیستی کشور در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در حوزه توانبخشی افراد دارای معلولیت در طیف‌های مختلف جسمی و حرکتی، نابینایان، افراد کم بینا، ناشنوایان و افراد کم شنوا، بیماران روان و مزمن اعصاب که سابقه مکرر درمانی توانبخشی و بستری دارند همچنین افراد کندذهن و افرادی که به لحاظ هوشی با تاخیر رشدی مواجه هستند، می‌توانند برای تشکیل پرونده اقدام کنند.

مبلغ مستمری ماهیانه براساس پرونده در کمیته توانبخشی و همچنین براساس گزارشات مداخلات مددکاری بسته به بُعد خانوار تعیین می‌شود

وی افزود: متقاضیان برای تشکیل پرونده باید به ادارات بهزیستی شهرستان خود مراجعه کنند به طور مثال متقاضیان در شهر تهران می‌توانند به ادارات تهران، شمیرانات و شهرری مراجعه کرده و مدارک و مستندات نشان دهنده معلولیت را ارائه دهند؛ این اسناد و مدارک در کمیسیون پزشکی توانبخشی بررسی می شود و در آنجا میزان، نوع و شدت معلولیت مشخص می‌شود. سپس فرد براساس مستندات و مشاهده از نزدیک و معاینات لازم تحت پوشش قرا می‌گیرد یا آنکه پذیرفته نمی‌شود.

وی اضافه کرد: افرادی که تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار می‌گیرند در دو بخش مستمر و غیرمستمر هستند؛ خدمات مستمر مانند مستمری ماهیانه و خدمات غیرمستمر مانند کمک هزینه معیشت است. مبلغ مستمری ماهیانه براساس پرونده در کمیته توانبخشی و همچنین براساس گزارشات مداخلات مددکاری بسته به بُعد خانوار تعیین می‌شود. خدمات غیرمستمر برای افراد دارای معلولیت ذهنی شامل مراقبت، آموزش و توانبخشی در مراکز روزانه و برای افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی شامل اعطای تجهیزات توانبخشی مانند ویلچر، کمک به تامین مسکن و اشتغالزایی است.