۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

لزوم مناسب سازی معابر برای معلولان/ مقاومت ادارات در جذب معلولان

دانش آموزان استثنایی

 

به گزارش خبرنگار مهر، علی ممبینی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اهواز با اشاره به ۱۲ آذر به عنوان روز معلولان گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد موالید هر جامعه ای به نوعی دچار مشکلات جسمی و ذهنی یا به تعبیری معلول هستند. جامعه مؤظف است که برای این گروه برنامه ریزی لازم را انجام دهد و در فرهنگ متعالی اسلام نیز به این گروه توجهات خاصی شده است.

وی با اشاره به قهرمانی تیم فوتسال ناشنوایان ایران در جهان افزود: بیش از چهار هزار دانش آموز استثنایی با معلولیت های جسمی ـ حرکتی شنوایی، دیداری و اوتیسم در ۷۰ مدرسه استثنایی خوزستان مشغول به تحصیل هستند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان تصریح کرد: ۸۶۰ دانش آموز استثنایی نیز در کنار بچه های عادی در مدارس عادی تحصیل می کنند. یک هزار و ۲۵۰ معلم نیز بحث آموزش دانش آموزان استثنایی استان را بر عهده دارد.

ممبینی بیان کرد: نگاه دولت یازدهم به حل مشکلات معلولان مثبت بود و در روزهای گذشته قانون جامع حمایت از معلولان را نیز تصویب کردند. ابلاغ این قانون بسیاری از مشکلات معلولان را در سطح کشور حل می کند و امسال خوشبختانه با کمک های دولت دانش آموزان استثنایی در اعتبارات هزینه های درمانی و ایاب و ذهاب مشکلی ندارند.

وی عنوان کرد: دانش آموزان استثنایی در تابستان امسال ۱۷ رتبه برتر اول تا سوم کشوری را در مسابقات قرآن، اذان و احکام را کسب کردند. همچنین ۱۶ رتبه برتر ورزشی، دو رتبه اول تیمی در سرود کسب و معلمان نیز دو رتبه اول و سوم کشور را در روش های تدریس به دست آوردند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان گفت: تلاش های زیادی در راستای جذب دانش آموزان استثنایی انجام شده است. در سال گذشته در شهرهای صیدون، حر، اندیکا و الهایی کلاس های استثنایی برگزار کردیم و دایره توسعه خود را به سمت روستاها و مناطق محروم بردیم. اکنون این آمادگی را داریم که به هر دانش آموز استثنایی در هر نقطه استان خدمات رسانی کنیم.

ممبینی ادامه داد: سه مرکز اختلالات یادگیری در شهرهای ایذه، لالی و رامشیر با هدف جلوگیری از افت تحصیلی فرزندان راه اندازی شد. سال گذشته ارزیابی شنوایی، بینایی و ذهنی بیش از ۸۲ نفر از دانش آموزان ورودی به پایه اول را انجام دادیم.

وی با تقدیر از همکاری صدا و سیما، آموزش و پرورش، منطقه آزاد اروند، بهزیستی و استاندار خوزستان یادآور شد: عزم جدی برای رسیدگی بهتر به معلولان در استان وجود دارد و اما با وجود این عزم جامعه معلولان باز هم مشکلاتی دارند. بنابراین لازم است که باز هم مسئولان و مردم توجه بیشتری داشته باشند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان اضافه کرد: نقش مهم شهرداری ها در خصوص مناسب سازی معابر برای معلولان نباید نادیده گرفته شود ولی خیابان های سطح شهر برای تردد افراد سالم نیز مشکل دارد. توسعه پارک ها و فضاهای مناسب به منظور استفاده معلولان یکی دیگر از نیازهای این جامعه است.

ممبینی ابراز تأسف کرد: متأسفانه هنوز هم برخی از دستگاه ها در خصوص جذب سه درصد معلولان مقاومت می کنند. دانش آموزان معلولی که فوق لیسانس دارند و در آزمون استخدام هم قبول می شود، در مصاحبه به خاطر معلولیت رد می شود. این در حالی است که در قانون قید شده سه درصد از جذب ادارات باید به معلولان اختصاص یابد.

وی تأکید کرد: کمبود فضای آموزشی و ورزشی در شهرهای اهواز، کارون، باوی و صیدون یکی دیگر از مشکلات موجود است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با قدردانی از حمایت خیران گفت: با توجه به اینکه آموزش استثنایی هزینه بر است از هر کمک خیران استقبال می کنیم.