۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

قصه آدم‌های خوب/ وقتی معلولیت عامل خدمت‌رسانی در بحران می‌شود

معلولی که در ایام بروز سیل در استان گلستان در خانه نماند. او همراه ویلچرش در کمپ سیل‌زندگان به مردم خدمت‌رسانی می‌کرد.

وقتی خبر سیل را شنید نتوانست طاقت بیاورد. او از دسته آدم‌هایی است که نمی‌توانند یک‌جا بنشینند. به سرعت روی ویلچرش نشست و عازم شد. هر چه خانواده گفتند در این شرایط تردد تو در شهر سخت شده و حتی ممکن است خودت هم دچار مشکل شوی، به خرجش نرفت که نرفت.

با خود می‌اندیشید: می‌توانم در خانه بنشینم و اخبار مربوط به سیل را از تلویزیون بشنوم اما رفتن و وارد کار شدن چیز دیگری است و طولی نکشید عکس‌های او سوار بر ویلچر از کمپ‌ خانواده‌های سیل‌دیده منتشر شد.

او احمدرضا عامریان است. تنها عضو معلول مجمع جوانان کشور. معلول مؤفقی که غیرتش پاسخ‌های مفصلی برای تمام سؤالات دارد و جوان با اراده‌ای که حالا حالاها باید از او بشنویم.

 

اعلام فراخوان بلافاصله پس از سیل

عامریان می‌گوید: با توجه به اعلام ستاد مدیریت بحران استان مبنی بر وقوع سیلاب و آب گرفتگی در مناطق شهری و روستایی آق قلا، بندرترکمن، گمیشان و همچنین برخی شهرهای شرق استان گلستان، از طریق انجمن معلولین «همت» بلافاصله فراخوان داده و با گروه‌های تخصصی و امدادی در محل دفتر انجمن تشکیل جلسه دادیم و سپس با هماهنگی بهزیستی گلستان و براساس ظرفیت و توانمندی‌های خود، در کمپ‌های استان حاضر شدیم.

 

حضور در بزرگترین کمپ اسکان اضطراری سیل‌زدگان

عامریان ادامه می‌دهد: در ۲۰ روز اول فروردین همراه با کارشناسان و گروه‌های هدف انجمن همت، در بزرگترین کمپ اسکان اضطراری سیل‌زدگان واقع در سالن بین‌المللی گرگان در روستای محمدآباد گرد آمدیم.

در طی این مدت، به صورت ۱۰ساعت در شبانه‌روز، در کنار مددجویان سیل‌زده بودیم و به آنها خدمات مبتنی بر شادی و نشاط ارائه می‌دادیم.

 

نوعدوستی رسالت ماست

این معلول مؤفق با بیان اینکه حس نوعدوستی و احترام به گروه‌های انسانی درگیر مسائل و مشکلات طبیعی در تمام انسان‌های روشن ضمیر وجود دارد، اضافه می‌کند: این اصل در تمام جوامع بشری وجود دارد و انجمن همت نیز حمایت از گروه‌های آسیب‌دیده و دارای معلولیت را رسالت خود می‌داند و از همین‌رو با وقوع سیل، مطابق وظیفه اخلاقی و مرام نامه تشکیلاتی خود در کنار مردم و همراه با مسئولین به امدادرسانی به سیل‌زدگان اقدام کرد.

عامریان خاطرنشان می‌کند: هماهنگی برای حضور گروه‌های اجرا کننده برنامه‌های شاد و مفرح به‌منظور تغییر در وضعیت روحی-اجتماعی کودکان و نوجوانان سیل‌زده، اجرای برنامه‌های موزیکال برای کودکان، همکاری با بهزیستی در اجرای تئاتر برای خانه‌های سیل‌زده، کمک به توزیع بسته‌های بهداشتی، اقلام غذایی و دارویی بین سیل‌زدگان، توزیع اسباب‌بازی و کتاب داستان در میان خانواده‌های سیل‌زده از جمله اقداماتی است که ما در ایام بروز سیل در استان انجام دادیم.

 

 

افزایش اعتماد عمومی مهم‌ترین دستاورد خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان

عامریان از تجلی جلوه‌های بی‌نظیر ایثار، انعکاس همبستگی و همنوایی، نوعدوستی، اعتقاد و احترام به اصل انسانیت و خلق تصاویر زیبای انسانی از شیعه و سنی را از آثار اقدامات  انجام شده توسط انجمن معلولین همت می‌داند‌.

این عضو مجمع جوانان کشور از افزایش اعتماد عمومی و استحکام پایه‌های اجتماعی به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد اقدامات اخیر خود در بحران سیل یاد می‌کند و می‌گوید: از اینجا می‌توان نتیجه گرفت که انسان مهم‌ترین سرمایه‌ هر جامعه‌ای است که با اراده و تفکر خود می‌تواند سرمایه‌های دیگر را ایجاد کرده و به آن ارزش بدهد.

 

خدمت از روی وظیفه

ماهیت کار ما از روی وظیفه و برای رضایت خداست و اعضای انجمن همت، اگرچه محدودیت جسم دارند اما با اتکا به نیروی لایزال الهی و اعتقاد به حمایت و پشتیبانی خداوند از تمام حرکت‌های انسان‌دوستانه وارد میدان فعالیت شدند و خوشبختانه در این آزمون سربلند هستند.

رقیه بابائی