۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

شعار امسال روز جهانی معلولان

شعار امسال روز جهانی معلولان،

To gether for a better world for all

دنیایی بهتر برای همه ، با کمک یکدیگر

دلیل انتخاب روز سوم دسامبر به عنوان روز جهانی معلولین

روز جهانی معلولین که از سوی سازمان ملل متحد به عنوان اقدامی مشترک از سوی سازمان ملل متحد اعلام شده است، زمانی است برای برپایی جشن و ارج نهادن به تجارب و تواناییهای مردمی که با معلولیتهای گوناگون دست و پنجه نرم می کنند. این روز برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی به منظور گرامی داشت سالروز تصویب قانون برنامه جهانی در ارتباط با معلولین از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام گردید. هدف از این اقدام ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیتهای مختلف و افزایش آگاهی هایی بوده است که می بایست از مساله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود. این وضع به همین منوال طی شد تا در سال ۱۹۹۹ شعاری با مضمون (امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید) برگزیده شد و سرلوحه امور قرار گرفت.

در طی بیست سال اخیر کوششهای چشمگیری در شناساندن و معرفی اشخاص معلول به جامعه انسانی صورت پذیرفته است. یکی از مواردی که می توان از آن به عنوان نقطه عطفی در این زمینه نام برد اعلام سال ۱۹۸۱ میلادی به عنوان سال جهانی معلولین است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت پذیرفت. در سال بعد (۱۹۸۱) فاصله سالهای ۱۹۹۲-۱۹۸۳ میلادی دهه جهانی معلولین نام گرفت تا کیفیت و شرکت فعالانه و همه جانبه افراد معلول را در زندگی اجتماعی و گسترش و پیشرفت آنها ارتقاء بخشد. قانون برنامه جهانی در ارتباط با معلولین که در سال ۱۹۸۲ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید چارچوبی بین المللی را برای الحاق و انضمام مسائل مربوط به انواع معلولیتها به یک برنامه ریزی ملی را فراهم می آورد. در سال ۱۹۹۳ قوانین استاندارد در زمینه برابر سازی مجالها و فرصتهای زندگی برای افراد دارای معلولیت به قانون مذکور افزوده شد تا به منزله مکمل آن بوده و موجب قوام آن گردد.

هرچند بسیاری از کشورها، قوانین جهانی درارتباط با حقوق معلولان را پذیرفته اند، لیکن زمینه های عینی و روانی برای پذیرش معلولان در همه عرصه ها بویژه در کشورهای جهان سوم فراهم نیست. در این کشورها، افراد معلول برای حضور در جامعه از امکانات اولیه برخوردار نیستند.  لذا با آنکه بعضی از آنها از توانمندیهای خاصی برخوردارند، در انزوا قرار دارند. با توجه به آنکه امروزه مشکل معلولیت تنها به فرد معلول مربوط نیست و بطور کلی، مشکل جامعه محسوب می شود ، باید شرایطی فراهم کرد تا همه افراد معلول در جامعه، حق شهروندی داشته باشند و از فرصت های برابر برخوردار شوند . ضروری است ضمن برخورد احترام آمیز با معلولان، به آنان فرصت داده شود تا استعدادهای خلاق هنری و فکری خود را شکوفا سازند و آن را برای غنی سازی جامعه به کار گیرند. دستیابی به توسعه مورد نظر در هزاره جدی، نیاز به مشارکت معلولین و استفاده از پتانسیل و کارآیی آنان، دارد ایجاد شرایط مناسب و رعایت حقوق معلولان، تنها گوشه ای از ادای دین جامعه به این افراد به عنوان شهروندان جامعه است .

بزرگترین اقلیت جهان

حدود ۱۲ درصـد از جمعیـت ایـران را معلولین تشکیل می دهند که از این میزان در حدود ۲ میلیون نفر دارای معلولیت شدید و ۵/۶ میلیون نفر معلول کم توان در ایران زندگی می کنند. معلولین بزرگترین اقلیت جهان هستند. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت هم اکنون بیش از ۶۰۰ میلیون نفر از ساکنان جهان به علل مختلف جسمی، روانی و اجتماعی دچار ناتوانی و معلولیت هستند که ۸۰ درصد این افراد در کشورهای جهان سوم زندگی کرده و یک سوم آنان را کودکان تشکیل می دهند، زیرا اغلب معلولیتها ناشی از سوء تغذیه، فقر، عدم مراقتبهای بهداشتی- آموزشی و دیگر عواملی است که نتیجه توسعه نیافتگی جوامع می باشد. ازدیاد روز افزون جمعیت و نبود منابع مالی کافی، برنامه های توانبخشی را در کشورهای در حال توسعه با مشکلات فراوانی مواجه کرده است، به طوریکه معلولان در این کشورها به توجه ویژه ای نیازمندند.

اکثر معلولان جهان با مشکلات فیزیکی، فرهنگی و اجتماعی بسیاری روبه رو می باشند. موانع اجتماعی، آنها را از استفاده از تسهیلات شهری و رفاهی محروم می سازد و نگرش عوامانه و غیر کارشناسانه اجتماعی نسبت به معلولان، آنان را تا حد زیادی از زندگی و روابط اجتماعی دور می کند. البته به علت عدم تساوی در برخورداری زنان و مردان معلول از مراقبتهای بهداشتی، آموزشهای شغلی و سایر خدمات اجتماعی، پیامدهای معلولیت برای زنان به گونه حادتری بروز می کند. امروزه بسیاری از معلولیتها را می توان از طریق مراقبتهای اولیه بهداشتی نظیر واکسیناسیون، تغذیه مناسب و … همچنین از طریق مراقبتهای حرفه ای از قبیل توانبخشی طبی، گفتار درمانی، ارتوپدی فنی و … از بین برد. برخی از معلولیتها در مراحل اولیه، با اقدامات درمانی و ترمیمی، قابل پیشگیری یا درمان هستند.

آرزوی دنیایی بهتر برای همه، با کمک یکدیگر که شعار امسال روز جهانی افراد دارای معلولیت است شاید تلنگری بدین معنا است که دنیایی بهتر را برای همگان نمیتوان متصور بود بدون همیاری و کمک به یکدیگر.

منبع: انجمن باور