۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

سوند فولی چیست و راهنمای استفاده از آن

سوند فولی ، به تخلیه ادرار از مثانه و انتقال آن به داخل یک کیسه ادرار کمک می کند . این سوندها متشکل از یک لوله نازک هستند که از جنس مواد نرم و انعطاف پذیر ساخته شده اند . این لوله وارد مثانه شده تا ادرار داخل آن را کاملا ” خالی کند . همچنین سوندهای فولی یک بادکنک کوچک نگهدارنده دارند که در مثانه متورم شده تا سوند را در جای خود نگه دارد . در واقع بالون نگهدارنده مانع از در آمدن سوند از مثانه شده  و به کاربر اجازه می دهد که بتواند فعالیت های روزانه خود را آزادانه انجام دهد . از آنجایی که سوند می تواند در مدت زمان طولانی در مثانه قرار گیرد ، آن را ” سوند ماندگار”  نیز می نامند .

 

انواع سوندهای فولی

سوندهای فولی معمولا” به سه دسته گسترده یعنی : سوندهای فولی دو کاناله ،  سوندهای فولی سه کاناله  و سوندهای فولی با سنسورحرارتی تقسیم بندی شده اند . شرح مختصری از این دسته بندی در زیر آمده است :

سوندهای دو کاناله

سوندهای دو کاناله

این سوندها دارای دو مجرا و یک بالون نگهدارنده هستند . یکی از مجراها برای تخلیه ادرار استفاده می شود و مجرای دیگر برای باد کردن باقی می ماند . بالن نگهدارنده متورم شده  ، و سوند را بطور ایمن در جای خود نگه می دارد . استفاده از این سوندها برای کنترل اختلالات دستگاه ادراری به طور گسترده ای رایج است .

 

سوندهای سه کاناله

 سوندهای سه کاناله

این سوند شامل سه کانال است. مانند سوندهای دو کاناله ، یک مجرا برای تخلیه ادرار و دیگری برای باد کردن بالن مورد استفاده قرار می گیرد و کانال سوم برای کمک به تحریک مداوم مثانه جهت پاکسازی لخته های خون یا ذرات داخل آن مورد استفاده قرار می گیرد . سوندهای فولی سه کاناله در موارد تومور پروستات ، خونریزی از مثانه یا بعد از جراحیهای اورولوژی کاربرد دارند .

 

سوندهای فولی مجهز به سنسور دما

سوندهای فولی مجهز به سنسور دما

این نوع سوندها مجهز به  یک سنسور در نزدیکی نوک آن هستند که برای اندازه گیری دمای ادرار داخل مثانه استفاده می شود . البته این سنسور به تعیین درجه حرارت بدن نیز کمک می کند . سوندهای حساس به دما برای مراقبت های ویژه و بعضی از روش های جراحی کاربرد دارد .

انتخاب صحیح سوند فولی

انتخاب صحیح سوند فولی برای اجرای یک سونداژ موفق ضروری است . هنگام استفاده از یک سوند فولی ، باید به نکاتی از جمله جنس ، اندازه ، طول ، اندازه بالون و طرح نوک ان توجه داشت .

جنس سوند

انتخاب جنس سوند باید به گونه ای باشد که با نوع بدن فرد سازگاری داشته باشد و خطر تحریک مجاری ادرار را به حداقل ممکن برساند . سوندها بر اساس جنس به صورت زیر گروه بندی می شوند :

  • سوند پلاستیکی یا PVC با قطر بزرگ خود  ، برای تخلیه ادرار ، پس از عملهای جراحی مناسب هستند .
  • سوندهای سیلیکونی با پوشش لاتکس دارای سطح داخلی وخارجی صاف هستند . این سوندها خطر توقف تخلیه را کاهش می دهند.
  • سوندهای هیدروژل با پوشش لاتکس سازگاری بیشتری با بافتهای بدن دارند . این سوندها بدلیل سطح اصطکاک کمتر ، صدمه کمتری می زنند و باعث افزایش آسایش بیماران می شوند .

طول سوند

سوندهای فولی از نظر بلندی به سه اندازه یعنی کوتاه ، معمولی و اطفال عرضه می شوند .

  • سوندهای کوتاه ( ۲۳ تا ۲۶ سانتیمتر ) برای بیماران زن غیر بستری مناسب هستند . طول کوتاه اجازه می دهد که کیسه ادرار در زیر دامن قرار گیرد . این نوع سوند برای بیماران مرد توصیه نمی شود ، چرا که ممکن است کوتاهی آن باعث آسیب شدید به مجاری ادراری شود .
  • سوند های معمولی (۴۰ – ۴۴ سانتی متر) برای بیماران مرد ایده آل هستند . بیماران زن بستری نیز می توانند از این نوع سوند استفاده کنند.
  • سوندهای مخصوص کودکان به طور معمول طولی حدود ۳۰ سانتی متر دارند .

بالون

سوندهای فولی دارای ۳ اندازه بالون : ۵ cc، ۱۰cc و ۳۰cc  هستند . انتخاب بالن بزرگتر از حد مورد نیاز، ممکن است باعث کشیدگی سوند به دلیل افزایش وزن آب در بالن های بزرگتر شود . همچنین بزرگ بودن  بالون باعث می شود در داخل مثانه بالاتر قرار گیرد  و در نتیجه می تواند خطر ابتلا به آسیب مجاری ادرار را افزایش دهد . همچنین زیر یا روی بالون متورم می تواند باعث انسداد دهانه ها شده و منجر به اسپاسم مثانه شود. بالون سوند  باید با توجه به دستورالعمل سازنده متورم  شود .

طرح نوک سوند

سوندهای فولی بسته به شکل نوک سوند به دو نوع تقسیم بندی می شوند : سوند نلاتون (Nelaton )   و سوند تایمن (  Tiemann ) .

  • سوند نلاتون : این نوع سوندها معمولا” دارای نوکی گرد و صاف بوده و دارای دو منفذ تخلیه هستند . بطور معمول برای سونداژهای روتین ایده آل هستند .
  • سوند تایمن : این سوندها دارای نوک منحنی هستند که بطور اختصاصی آن را با انحناء پروستات آقایان تطبیق داده اند . بدین ترتیب مشکل کارگذاری آن را تسهیل کرده اند .

 

اندازه قطر سوند 

قطر سوند فولی بر حسب اندازه های CH یا ch  ( Charriere ) یا با  FR یا Fr  (  French ) اندازه گیری می شود. که در واقع قطر خارجی سوند را نشان می دهد . همیشه انتخاب کوچک ترین اندازه ممکن که باعث تخلیه کافی شود  ، توصیه می گردد ، چرا که قطرهای بزرگتر ممکن است باعث اسپاسم و تحریک مجاری ادرار شود. سوند فولی با اندازه بزرگتر را می توان برای سونداژهای فوق عانه ای ( سوپرا پوبیک ) استفاده نمود تا با کمک آن ازانسداد های احتمالی جلوگیری شود .

 

نحوه کار گذاشتن سوند فولی

 

  1. رعایت محیط استریل در تمام روش های سونداژ فولی از الزامات مهم است .
  2. دستکش استریل بپوشید و نواحی شکمی را تمیز کنید .
  3. پس از تمیز کردن ناحیه شرمگاهی ، پنبه را در محلول بتادین ( پووایدون ید ) آغشته نموده وآن را با حرکت دورانی و به آرامی روی مجرای ادرار بمالید .
  4. نوک سوند را به روان کننده ها آغشته کرده و سپس آن را به آرامی وارد مجرا کنید .
  5. سوند را تا جایی وارد کنید که مطمئن شوید که داخل مثانه قرار گرفته است .
  6. هنگامی که ادرار شروع به جریان می کند ، می توانید مطمئن شوید که سوند داخل مثانه قرار گرفته است . بعد ازآن می توانید بالون را متورم کرده تا از درآمدن ناگهانی و تصادفی آن جلوگیری شود .
  7. وقتی مجرای ادرار در حالت اسپاستیک است  یا آلت تناسلی نعوظ دارد ، از وارد کردن سوند پرهیز کنید .    انجام این کار می تواند سبب صدمه شود . تنفس عمیق می تواند به شل شدن عضلات کمک کند .
  8. برای متورم کردن بالن ، آب مقطر را به قسمت مجرای مربوطه تزریق کنید . معمولا” توصیه می شود که بالون های  ۵cc با ۷-۱۰ سی سی آب مقطر و بالنهای ۳۰ سانتیمتر بالون با ۳۰ تا ۳۵ سانتیمتر آب مقطر پر شود.
  9. وقتی بالن متورم شد ، سوند را به آرامی بکشید تا مطمئن شوی که بیرون نمی آید .
  10. انتهای دیگر سوند فولی را به کیسه ادرار وصل کنید .

 

نحوه خارج کردن سوند فولی

  1. درآوردن سوند خیلی راحت تر از کار گذاشتن آن است .
  2. فقط لازمست آب مقطر داخل قسمت بالن را تخلیه کنید.
  3. هنگامی که فشار منفی ایجاد می کنید ، اطمینان حاصل کنید که داخل لوله سوند از جایی که بیرون می آید ، نازک تر می شود . این نشان می دهد که بالون واقعا ” خالی شده است . اگر بالون به خوبی تخلیه نشده باشد  هنگام در آوردن سوند می تواند باعث صدمه به مجرای ادرار شود.
  4. مطوئن شوید که حجم آب استریل تزریقی با حجم آب استریل پس از تخلیه برابر باشد .
  5. سوند را به آرامی از دهانه مجرای در آورید .
  6. پس از خارج شدن ، نوک سوند را از نظر وجود خون ، رسوب ادرار یا چرک کنترل کنید ، چرا که این علائم می توانند  نشانه ای از وجود مشکلاتی مانند خونریزی، سنگ یا عفونت باشد.
  7. سوند و کیسه تخلیه ادرار را دور بیندازید .