۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

سلامت گوش ها: سطوح مضر سروصدا

تاثیرات سروصدا بر شنوایی در افراد مختلف متفاوت است. گوش بعضی افراد به صداهای بلند حساس‌تر است، مخصوصاً در بعضی فرکانس‌های خاص (فرکانس یعنی میزان بالا بودن یک صدا). اما هر صدایی که به اندازه کافی بلند و طولانی باشد می‌تواند بر شنوایی آسیب وارد کرده و موجب از دست رفتن آن شود.

بلندی یک صدا با دسیبل (dB) اندازه‌گیری می‌شود. یک مکالمه عادی تقریباً ۶۰ دسیبل است، ماشین چمن‌زنی ۹۰ و یک کنسرت راک پرسروصدا حدود ۱۲۰ دسیبل است. به طور کلی، صداهای بالای ۸۵ دسیبل، برحسب میزان طولانی مدت بودن و اینکه چند وقت یکبار در معرض آن قرار می‌گیرید و اینکه از محافظ‌های گوش استفاده می‌کنید یا خیر، مضر هستند.

در زیر جدول می‌توانید سطح دسیبل تعدادی از صداها را ببینید:

صدا

متوسط

دسیبل

خش‌خش برگ‌ها، موسیقی ملایم، زمزمه

سروصدای عادی داخل خانه

گقتگوی عادی، موسیقی پشت صحنه

سروصدای داخل محل‌کار، داخل ماشین

جاروبرقی، رادیو با صدای متوسط

ترافیک سنگین، دستگاه تهویه هوا، رستوران شلوغ، ماشین چمن‌زنی

مترو، گفتگوی بلند

ضبط‌صوت، موتورسیکلت

رقص

اتومبیل برفی، برگروب، اره برقی

ورزش، کنسرت راک، سمفونی بلند

مسابقات اتومبیل‌سواری

شلیک گلوله، آژیر

۳۰

۴۰

۶۰

۷۰

۷۵

۸۰–۸۹

۹۰–۹۵

۹۶–۱۰۰

۱۰۱–۱۰۵

۱۰۶–۱۱۵

۱۲۰–۱۲۹

۱۳۰

۱۴۰

با بالا رفتن بلندی صدا، میزان زمانی که می‌توانید قبل از آسیب رسیدن به گوشتان، به آن صدا گوش دهید کمتر می‌شود. محافظ‌های گوش میزان بلندی صدایی که به گوش‌هایتان می‌رسد را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند بتوانید به مدت طولانی‌تری به آن صداها گوش دهید.

 

جلوگیری از آسیب رسیدن به شنوایی

یک راه ساده برای آگاهی از صداهای مضر و آسیب‌رسان این است که به علایم هشدار آن توجه کنید. در موارد زیر یک صدا می‌تواند برای شنوایی‌تان مضر باشد:

۱. شنیدن صدای بقیه روی آن صدا برایتان دشوار باشد.

۲. صدا باعث اذیت شدن گوش‌هایتان شود.

۳. بعد از شنیدن آن صدا گوش‌هایتان زنگ بزند.

۴. بعد از ترک کردن مکانی که در آن صدای بلند را شنیده‌اید بقیه صداها به نظرتان بسیار خفه می‌آید.

بیشتر موارد از دست رفتن‌های شنوایی با قرارگیری مکرر در معرض سطوح متوسط صدا در طول سالیان ایجاد می‌شود نه با موارد معدود قرارگیری در معرض صدا بلند. استفاده از گوش‌گیر و محافظ‌های گوش می‌تواند به جلوگیری از این تخریب‌ها کمک کند.

اگر محل‌کارتان صداهای مضر دارد، از قبل برنامه‌ریزی کرده و با استفاده از محافظ‌های گوش از گوش‌هایتان محافظت کنید. در زیر به چند نمونه از افرادیکه بخاطر شرایط شغلی ممکن است در معرض صداهای مضر باشند، اشاره می‌کنیم:

– افرادیکه با دستگاه‌های پرسروصدا کار می‌کنند، مثل کسانیکه کار ساخت و ساز می‌کنند، کارگران کارخانه‌ها، کشاورزان، راننده‌های کامیون، مکانیک‌ها یا کارگران فرودگاه.

– پرسنل نظامی

– افسران پلیس و آتش‌نشان‌ها

– موسیقیدان‌ها