۰۲۱ - 55385363 کمک‌های مردمی

روند مناسب‌سازی حمل و نقل شهری برای معلولان/ بهزیستی و اتوبوسرانی چه خدماتی ارائه می‌دهند؟

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مریم حضرتی؛ معلولان به مانند دیگر شهروندان حق استفاده از حمل و نقل عمومی را دارند و شهرداری یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشند مناسب سازی حمل و نقل عمومی است.

مناسب‌سازی برای معلولان آن هم در سه حوزه معابر، اماکن عمومی و حمل و نقل می‌تواند بسیاری از مشکلات افراد دارای معلولیت را آسان کند. حمل و نقل شهری یکی از آن مشکلاتی است که معلولان در ترددشان با آن دست به گریبانند.

تجهیز خودروهای ون به جک بالابر و فیکسر، مناسب‌سازی اتوبوس‌ها جهت جابه‌جایی معلولان، مناسب‌سازی ایستگاه‌های سامانه‌های اتوبوس تندرو، یکسان‌سازی سطوح ایستگاه با در ورودی اتوبوس، بهسازی و مناسب‌سازی رمپ‌های ورودی ایستگاه‌های سامانه‌های اتوبوس تندرو، نصب تابلوی راهنمای مسیر مخصوص نابینایان(بریل) در خط تندرو، اعلام هوشمند نام ایستگاه داخل اتوبوس، صدور کارت بلیت رایگان ویژه استفاده جانبازان و معلولان در خطوط اتوبوسرانی شهر تهران و راه اندازی قابلیت تاک بک( اعلام صوتی) در نرم افزار حمل و نقل عمومی(اپلیکیشن شرکت واحد) از جمله اقدامات انجام شده شرکت واحد اتوبوسرانی در زمینه مناسب سازی بود.

دسترسی آسان به حمل و نقل شهری برای افراد دارای معلولیت یکی از مواردی است که در قانون حمایت از حقوق معلولان آمده است. استفاده از امکانات شهری، حق مسلم معلولان است که باید حقوق شهروندی در آن رعایت شود.

طبق آمار بهزیستی، ۳۹ درصد از افراد تحت پوشش بهزیستی از لحاظ جسمی-حرکتی هستند که بیشترین میزان مربوط به معلولان است و به دلیل اینکه بهزیستی، حمایتگر معلولان است بخشی از ارائه خدمات حمل و نقل معلولان را برعهده دارد.

ارائه خدمات بهزیستی به معلولان ویلچری

محمدرضا شهبازی مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا؛ درباره استفاده معلولان از حمل و نقل عمومی و ارائه خدمات بهزیستی به معلولان اظهار کرد:‌ بهزیستی در ارائه خدمات حمل و نقل به معلولان با شهرداری مشارکت کرده و ایاب و ذهاب معلولان ویلچری را به عهده گرفته است.

وی افزود: مراکز روزانه بهزیستی بیشترین خدمات را به معلولان ویلچری ارائه کرده و معلولان برای تردد از سرویس ایاب و ذهاب خدمات دریافت می‌کنند.

اما رسیدگی به حمل و نقل عمومی جزو وظایف شهرداری‌ها است و  طبق آمار به عمل آمده در خدمات شهرداری، سامانه‌ای برای معلولان و جانبازان دایر شده که معلولان می‌توانند با ثبت‌نام در آن، خدماتی برای ایاب و ذهاب‌شان دریافت کنند.

در همین خصوص محمدرضا شهبازی مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین کشور درباره دیگر معلولانی که از مراکز روزانه بهزیستی خدمات دریافت نمی‌کنند، گفت: معلولانی که کارت معلولیت دارند می‌توانند در سامانه‌ای که شهرداری‌ها برای ایاب و ذهاب معلولان ایجاد کرده‌اند ثبت‌نام کرده و از آن خدمات استفاده کنند.

۶۲ دستگاه ون و ۶۵ دستگاه اتوبوس مجهز به جک بالابر و فیکسر برای معلولان

مدیر روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی در گفتگو با خبرگزاری آنا درباره آمار خدماتی که در اختیار معلولان قرار می‌دهند گفت: در حال حاضر ۶۲ دستگاه ون و ۶۵ دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده مجهز به جک بالابر و فیکسر برای جانبازان و معلولان وجود دارد.

وی با بیان اینکه سه هزار و ۶۹۴ نفر از خدمات سامانه جانبازان و معلولان استفاده می‌کنند، افزود: این سامانه به ۱۶۹گروه و مؤسسه فعال در امور معلولان، جانبازان، سالمندان و مدارس استثنایی سرویس رسانی می‌کند.

مدیر روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی، روش ثبت نام در این سامانه را این‌طور بیان کرد: پس از اعلام درخواست اولیه  در صورت وجود ظرفیت، هماهنگی‌های لازم جهت مراجعه حضوری مشترکین  به سامانه، برای احراز نوع  و شدت معلولیت به‌عمل آمده و پس از محرز شدن مدارک لازم (کپی شناسنامه؛ کارت ملی و کارت صادره از سوی سازمان بهزیستی با دارا بودن اعتبار لازم و درج نوع معلولیت)، این کد اشتراک به مراجعان تخصصی می‌گیرد و پس از ثبت در سیستم نرم‌افزار مربوطه نسبت به پذیرش مشترکان جدید اقدام می‌گردد.

وی با بیان اینکه اکنون ۱۹۹ ایستگاه اتوبوس مجهز به رمپ ورودی، مناسب سازی شده است، گفت: نصب ۳۶ دستگاه شاخک تاشو در گیت‌های ورودی ایستگاه‌ها به‌منظور تسهیل در تردد جانبازان و معلولان، نصب تابلوی راهنمای مسیر مخصوص نابینایان (بریل) در خط تندرو، نصب ۳۶ عدد تابلوی بریل راهنمای خطوط در ایستگاه‌های خطوط تندرو، نصب ۱۹۰ راهنمای بریل بر روی دستگاه کارت خوان و اعلام هوشمند نام ایستگاه در داخل یک هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از دیگر اقدامات شرکت واحد برای مناسب سازی است.

بنابراین با توجه به اینکه حمل و نقل شهری برای استفاده افراد دارای معلولیت مناسب نیست، دولت موظف است با مناسب سازی زمینه‌های لازم را برای تأمین حقوق شهروندی معلولان، فراهم کند و حمایت‌های لازم را از آنها داشته باشد.