۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

رئیس انجمن باور: بیمه تکمیلی پیشکش، به نیازهای ابتدایی معلولان رسیدگی کنید

رئیس انجمن باور: بیمه تکمیلی پیشکش، به نیازهای ابتدایی معلولان رسیدگی کنید
انتظارات معلولان از دولت یازدهم

معلولان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقلیت های جمعیتی، بالغ بر یک دهم جمعیت جهان را تشکیل می دهند که دو سوم آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی و با محرومیت های اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند. قانون جامع حمایت از معلولان سال ۱۳۸۲ در مجلس به تصویب رسید که اگر به درستی در جامعه عملیاتی شود می تواند زمینه خوبی برای حمایت از معلولان شود. سازمان بهزیستی کشور بیش از یک میلیون معلول را تحت پوشش دارد که با احتساب خانواده های این افراد این سازمان ۲ میلیون نفر را تحت پوشش دارد که از این تعداد ۴۵۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند.
بیمه مکمل درمان یکی از نیازهای ضروری معلولان است که باید برای اجرایی شدن آن قدم های سریع‌تری را برداشت، سرانه بیمه مکمل برای درمان معلولان سالانه ۴ هزار تومان در نظر گرفته شده این در حالی است که مهم‌ترین مشکل معلولان جدای از بیمه مکمل بیمه پایه است به گونه ای که بیش از یک میلیون نفر از معلولانی که تحت پوشش هیچ سازمان و نهادی نیستند از داشتن بیمه پایه محروم هستند در عین حال خبرها حاکی از آن است که ۵۰۰ هزار نفر از معلولان دارای بیمه مکمل درمان هستند اما علی همت محمود نژاد، مدیر عامل انجمن حمایت از معلولان این موضوع را کذب خوانده و می گوید: بیش از دو سال است که بیمه مکمل درمان معلولان تمدید نشده است، این درحالی است که بسیاری از این افراد توانایی پرداخت هزینه های کمرشکن درمان را ندارند اما در عوض هزینه بیمه مکمل معلولان تحت عنوان صندوق درمان بر خلاف برنامه و بودجه دولت و مجلس در نزد مدیران بهزیستی نگهداری می شود.
میان ماه من تا ماه گردون
سهیل معینی، مدیرعامل انجمن باور نیز درباره بیمه تکمیلی معلولان به تهران امروز می گوید: بین بودجه تخصیصی و بیمه مورد نیاز مددجویان فاصله عمیقی وجود دارد. این روال ثابتی در تمامی دولت ها بوده و همیشه بودجه دولت از نیازهای معلولان، عقب مانده و پوشش ۱۰۰ درصدی نداشته است. وی با تاکید بر این که در خصوص بیمه معلولان باید کاری اساسی صورت بگیرد، می گوید: بحث بیمه معلولان فراتر از سازمان بهزیستی است و به بیمه ای سراسری در کل کشور مربوط می شود به گونه ای که معلولانی که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند نیز شناسایی شده ، تحت پوشش قرار بگیرند و بیمه شوند.
به گفته معینی،«بودجه ای که صرف سرانه سلامت در کشور می شود با هزینه‌های سرانه سلامت تفاوت دارد چرا در ایران بخش عمده ای از هزینه های سلامت را خود افراد پرداخت می کنند و این بدان معناست که حق بیمه ای که افراد پرداخت می کنند، پوشش دهنده هزینه هایشان نیست.»
بر اساس برنامه پنجم توسعه برای تمامی افراد جامعه باید بیمه پایه ای در نظر گرفته شود و هیچ فردی در جامعه نباید در این باره مشکلی داشته باشد بر این اساس افرادی که نمی توانند سرانه بیمه ای خود را پرداخت کنند، باید از سوی سازمان‌های حمایتی مورد حمایت قرار گرفته و بیمه شوند متاسفانه این وضعیت باید در بودجه کل کشور دیده می شد که تا به حال دیده نشده است.
معینی در مورد پیشنهادی که برای رفع مشکل بیمه به دولت داده شده می‌گوید: عدم پوشش بیمه تکمیلی تنها مشکلی نیست که معلولان با آن دست به گریبانند،‌چرا که معلولانی که بیمه تکمیلی هم دارند با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند . توانبخشی، فیزیوتراپی و آب درمانی از مسایل اساسی برای معلولان است که تحت خدمات بیمه ها نیستند . بیمه تکمیلی هم نیاز دائمی افراد به برخی خدمات دائمی را تحت پوشش قرار نمی دهند، به همین سبب اصلاحیه ای در قانون جامعه حقوق معلولان گنجانده شده تا هزینه های توانبخشی افراد معلول تحت بیمه قرار گیرد یا اگر بیمه ها به چنین اقدامی رضایت نمی دهند، دولت بیمه ویژه توانبخشی برای این افراد در نظر بگیرد.
معینی در مورد حمل و نقل معلولان نیز می گوید: پایانه حمل و نقل معلولان برای نخستین بار در کشور توسط شهرداری تهران افتتاح شد و با کمک شهرداری نیز خودروهای ون و اتوبوس ها مناسب سازی شده اند و به معلولان خدمات دهی می کنند اما این خدمات باید به کل کشور تسری پیدا کند.
مدیرعامل انجمن باور درباره پرداخت مابه التفاوت سوخت معلولان نیز تاکید می کند: معلولان همچنان در زمینه سوخت با مشکل روبه‌رو هستند، با توجه به آزادسازی بهای انرژی مثل بنزین، دولت در سیاست عدالت اجتماعی خود باید حق عادلانه افراد معلول را از محل یارانه های سوخت پرداخت کند. مسلما مصرف سوخت کسی که در شهر کوچکی زندگی می کند کمتر از کلانشهری مثل تهران است. اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که متأسفانه از ابتدا با بحث سوخت به صورت پرداخت هزینه برخورد شد مثلا برای بنزین ۷۰۰ تومانی ۱۵ هزار تومان در ماه پرداخت می کنند که حدود ۲۱ لیتر می شود ، با یک حساب سرانگشتی متوجه می شوید که در روز حدود ۷۰۰ سی سی اضافه تر از افراد عادی به معلولان مابه التفاوت پرداخت کرده اند. اما با کمتر از یک لیتر در تهران کجا می توان رفت؟ اینگونه کمک ها نمی تواند مشکل افراد معلول را حل کند.
ماشین های مناسب سازی شده برای تبلیغات
وی در مورد تولید ماشین های مناسب سازی شده می گوید: این وظیفه سازمان بهزیستی بود که به هیچ عنوان انجام نشد و ما فقط شاهد بحث های تبلیغاتی و پوچ بودیم. مسئولان گذشته با کارخانه پارس خودرو خبری را پخش کردند مبنی بر این که این مناسب سازی انجام خواهد شد اما در حد تبلیغ از تلویزیون و رسانه باقی ماند. قرار بود دولت هزینه تجهیزات اضافی را در اختیار کارخانه قرار دهد تا بتوانند تغییراتی را در سیستم اتومبیل ها به وجود آورده و آن را در اختیار معلولان قرار دهند. پس از گذشت چندی کارخانه ها این مناسب سازی را انجام ندادند و ادعا می کردند که دولت هزینه‌ای به آنها پرداخت نکرده است و بهزیستی هم عدم پرداخت هزینه را به علت شروع به کار نکردن خط تولید توسط کارخانه می دانست.
معینی در مورد کمک ۲۰ هزار تومانی به دانش آموزان معلول نیز می گوید: حدود ۸-۹ سال پیش سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرد که در بانک کشاورزی سرمایه گذاری کرده و بعد از سه سال با این سپرده‌گذاری می‌توان دانش آموزان استثنایی را تحت پوشش بیمه آتیه ساز قرار داد. ولی پس از سال‌های سال از این امر خبری نشد و مشخص نشد که عاقبت آن سپرده‌گذاری چه شد. اگر چنین چیزی تحقق پیدا می کرد کمک هزینه و بیمه آتیه ساز دانش آموزان استثنایی ماهانه مبلغی بیش از ۳۰ و حدود ۴۰هزار تومان بود. در واقع ۲۰ هزار تومان کفاف هزینه های این دانش آموزان را نمی‌دهد. سازمان آموزش و پرورش استثنایی به جای پرداخت ۲۰ هزار تومان می‌تواند هزینه های اضافه برسازمان و نیازهای عمده آنها را پوشش بدهد. می‌تواند سرویس های مناسب سازی شده برای رفت و آمد آنها که یکی از مهم‌ترین معضلات این دانش آموزان است را تأمین کند. زیرا بعضی از مدارس هزینه سرویس سال گذشته را ندادند و احتمالا در سال جدید والدین باید آن را پرداخت کنند. به گفته معینی این سازمان می تواند وسایل کمک آموزشی دانش آموزان را تأمین کرده و وسایل کمک درسی را برایشان فراهم کند. نه این که تازه در بهمن ماه درس هایشان به صورت ضبط شده به دستشان برسد. همین طور می تواند مدارس عادی را مناسب سازی کنند.
دولت یازدهم به معلولان توجه بیشتری کند
وی در مورد انتظارات این بخش از جامعه از دولت یازدهم می گوید: انتظار ما این است که شاهد استقرار مدیریتی باشیم که به جای تبلیغات، برنامه محور بوده و تفکر علمی در کار داشته باشند. مدت هاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی به شدت تخریب شده و روز به روز کوچک تر می شود. این سازمان دوباره احیا شده و توجه ویژه ای به آن شود. سازمان بهزیستی دردولت جدید نیز با رویکرد توانمند سازی معلولان پیش برود و اشتغال پایدار برای آنها ایجاد کند و در کنار این اقدام به موضوع بیمه پایه و تکمیلی معلولان نیز توجه ویژه ای شود.
معینی می گوید: در تمام این سال‌ها در خصوص اشتغال معلولان غفلت شده است. همچنین مناسب سازی تمام شهرها در دستور کار قرار داده شود. سال گذشته وزیر کشور از ایجاد ستاد مناسب سازی شهرها خودداری کرد. در درجه دوم در واریز یارانه، حق افراد معلول فاقد شغل که جزو پرمشکل ترین افراد جامعه هستند داده شود. عادلانه تر از این چیست که مستمری آنها را تامین کنیم تا زندگی و نیازهای اساسی آنها برآورده شود.

 

منبع: انجمن باور