۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

دلایل کم بودن شیر مادر

بسیاری از مادران در مورد میزان شیر خود به ویژه در مراحل اولیه شیردهی نگران هستند . در حقیقت ، زنانی که شیر دادن را متوقف کرده اند معمولاً می گویند که شیر کافی نداشته اند اما با این حال ، بیشتر مادران می توانند به اندازه کافی برای فرزندان خود ، شیر تولید کنند .

اگر تولید شیر مادر واقعاً کم باشد معمولاً وضعیت موقتی است و با حمایت مناسب بهبود پیدا می کند . اگر در مورد کافی نبودن شیر خود نگران هستید لازم است حتماً در این مورد با پزشک مشورت کنید . همچنین می توانید با خواندن ادامه مقاله از نشانه ها و دلایل کم بودن شیر مادر آگاه شوید .

نشانه های کم بودن شیر مادر

تولید ناکافی شیر مادر موردی نادر است و در حقیقت ، یک سوم زنان بیشتر از حد لازم شیر تولید می کنند اما اگر نگرانید که شیر شما کم باشد در ادامه نشانه های کم بودن شیر مادر مطرح شده است که می توانید از طریق آن متوجه شوید آیا به اندازه کافی شیر دارید یا نه .

 فرزندتان وزن کافی را کسب نمی کند

نوزادان معمولاً در همان روزهای ابتدایی پس از تولد ، قبل از شروع وزن گیری بین روزهای ۴ و ۶ ، وزن از دست می دهند که از این زمان ، از نظر میانگین وزن هفتگی ، طیف گسترده ای از تغییرات به وجود می آید . به طوری که ، برخی از هفته ها ممکن است کودک شما وزن کمی و مقدار بیشتری را در هفته های دیگر به دست آورد .

مطالعات نشان می دهند که برای آگاه شدن از نشانه های کم بودن شیر مادر و اینکه آیا فرزندتان وزن کافی را کسب می کند یا نه لازم است از افزایش وزن معمول در نوزادان تا یک سالگی با استفاده از غربالگری های نوزادان آگاه شوید . برای مثال ، از تولد تا سه ماهگی ، کودک هر هفته ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم وزن کسب کرده و از ۳ تا ۶ ماهگی ، ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم به صورت هفتگی وزن او افزایش می یابد . همچنین ، از ۶ تا ۱۲ ماهگی نیز وزن کودک ۷۰ تا ۹۰ گرم در هفته بالا می رود .

 فرزندتان به اندازه کافی مدفوع نمی کند

اولین مدفوع های نوزاد ، ضخیم ، چسبنده و سیاه است که بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت ، رنگ مدفوع نوزاد مایل به قهوه ای شده و به تدریج رنگ آن روشن تر می شود . در حدود روز پنجم ، مدفوع نوزاد در نتیجه تغذیه از شیر مادر ، آبکی و رنگ آن سبز یا نارنجی می شود .

اگر رنگ مدفوع نوزاد شما همانطور که توضیح داده شد به تدریج روشن تر نمی شود ممکن است نشان دهنده این مسئله باشد که او به اندازه کافی شیر نمی گیرد و ناکافی بودن شیر مادر وجود دارد و بنابراین بهتر است در این مورد با پزشک مشورت کنید . بعد از شش هفتگی ، برخی از نوزادان شیرخوار به طور مکرر ، مدفوع نمی کنند و برخی از آن ها ممکن است هر چند روز یک بار مدفوع کنند که تا وقتی که مدفوع آن ها آبکی باشد نشان می دهد که جای نگرانی نیست .

 فرزندتان به اندازه کافی ادرار نمی کند

از حدود روز پنجم به بعد ، نوزادی که به اندازه کافی شیر مادر می خورد ، هر ۲۴ ساعت حداقل پوشک یک بار مصرف خود را خیس کرده یا حداقل هر ۲۴ ساعت یک بار ۶ پوشک پارچه ای را خیس می کند که همچنین ، ادرار نوزاد باید کمرنگ باشد . اگر فرزند شما کمتر از این مقدار ادرار می کند یا رنگ ادرار او تیره است یا بوی ناخوشایندی دارد ممکن است نشان دهنده این مسئله باشد که او به اندازه کافی شیر نمی خورد و بنابراین بهتر است در این مورد با پزشک مشورت کنید .

دلایل کم بودن شیر مادر

قبل از اینکه تصمیم بگیرید به فرزندتان شیر خشک بدهید و شیردهی را کنار بگذارید بهتر است با دلایل کم بودن شیر مادر آشنا شده و در این مورد از پزشک کمک بگیرید . در ادامه به رایج ترین علل کم بودن شیر مادر پرداخته شده است . توجه داشته باشید همیشه از شیر گرفتن کودک ، بهترین راهکار نیست .

 بافت ناکافی سینه

برخی از سینه های زنان به طور عادی ( به دلایل مختلف ) رشد نکرده و ممکن است مجاری کافی برای تولید شیر برای رفع نیازهای کودک نداشته باشند . رشد مجاری در هر دوره بارداری انجام شده و شیردهی باعث رشد مجاری و بافت های بیشتر می شود ، بنابراین ممکن است این مسئله در مورد نوزاد دوم یا سوم کمتر باشد .

 مشکلات هورمونی یا غدد درون ریز

یکی از دلایل کم بودن شیر مادر این است که شاید شما به سندرم تخمدان پلی کیستیک ( PCOS ) ، تیروئید کم یا زیاد ، دیابت ، فشار خون بالا ( فشار خون بالا ) یا مشکلات هورمونی مبتلا هستید که تولید کافی شیر را برای شما دشوار کرده است . هر یک از این موارد ممکن است در تامین ناکافی شیر نقش داشته باشند زیرا ساخت شیر به سیگنال های هورمونی که به سینه ها ارسال می شود بستگی دارد .

 شیر ندادن در شب

بسیاری از کتاب ها و برنامه ها وجود دارد که روش های آموزش خواب را برای شما فراهم می کند تا نوزادان بتوانند شب ها بیشتر بخوابند بدون اینکه از خواب بیدار شوند . در حالی که این تکنیک ها می تواند برای برخی خانواده ها موثر باشد ، از دست دادن آن غذای شبانه می تواند به معنای مشکلات وزن گیری برای برخی از نوزادان و از دلایل ناکافی بودن شیر مادر باشد زیرا وقتی مادر شب ها شیر نمی دهد ، میزان تولید شیر او کاهش می یابد .

  شیر ندادن در شب

 سابقه جراحی سینه

جراحی سینه می تواند هم به دلایل پزشکی و هم به دلایل زیبایی انجام شود . برای مثال ، برخی افراد با جراحی اقدام به کوچک یا بزرگ کردن سینه خود می کنند . سوراخ کردن نوک سینه همچنین می تواند نوعی جراحی پستان محسوب شود و ممکن است به مجاری شیر در نوک پستان آسیب برساند . اینکه جراحی ها تا چه حد روی شیردهی و کم بودن شیر مادر تاثیر می گذارد به نحوه انجام عمل ، مدت زمان میان جراحی و تولد نوزاد و عوارض جراحی بستگی دارد .

داروهایی که باعث کم شدن شیر مادر می شود

علاوه بر شرایطی که باعث می شوند شیر مادر کاهش پیدا کند داروهایی نیز وجود دارند که مصرف آن ها توسط مادر منجر به کم شدن شیر او می شود که در ادامه با داروهایی که باعث کم شدن شیر مادر می شود آشنا می شوید . در صورتی که متوجه شده اید شیر شما کم شده و همچنین از این داروها استفاده می کنید حتماً با پزشک خود برای مصرف داروی جایگزین صحبت کنید .

 استفاده از روش های هورمونی پیشگیری از بارداری

بسیاری از مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند و از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند ، متوجه می شوند که تولید شیر آن ها تغییر نمی کند اما برای برخی ، هر نوع کنترل هورمونی هنگام تولد ( قرص یا تزریق ) می تواند باعث افت قابل توجه در شیر مادر شود .

 مصرف داروهای خاص یا گیاهان دارویی

سودوافدرین (Pseudoephedrine ) که یک ماده موثر در داروهای سرماخوردگی است ، متگرین (methergine ) ، برموکریپتین (bromocriptine ) یا مقادیر زیادی مریم گلی ، جعفری یا نعناع می توانند بر شیر شما تأثیر بگذارند . با توجه به اهمیت تغذیه نوزاد از شیر مادر ، اگر متوجه شدید که شیر شما کاهش یافته است و می دانید که یکی از داروهایی را که در اینجا ذکر شده است مصرف کرده اید ، از پزشک خود در مورد یک روش درمانی جایگزین برای سرماخوردگی یا بیماری خود سؤال کنید .

 داروهای زایمان

مادران همیشه متوجه این مسئله نیستند که داروهای مورد استفاده در زایمان ، مانند مانند بی حسی اپیدورال ( epidural ) یا داروی دمرال ( demerol ) ، می توانند چقدر بر توانایی چسبیدن کودک به سینه و شیر خوردن او تاثیر بگذارد . برخی از مطالعات نشان می دهد که این اثرات بسته به داروی مورد استفاده در اپیدورال و مدت زمانی که مادر آن را دریافت کرده است تا یک ماه دوام می آورد .

 جمع بندی

اگرچه برخی اوقات در مورد راه حل شیر نخوردن نوزاد ، راهکارهایی وجود دارد اما اگر می بینید کودک به شما به درستی به سینه شما می چسبد و هر ۲ تا ۳ ساعت در شبانه روز شیر می خورد اما هنوز در تولید شیر شما افزایشی مشاهده نمی شود وقت آن است که حتماً به پزشک مراجعه کنید . ممکن است در این وضعیت ، مسئله ای پزشکی وجود داشته باشد که باعث کم بودن شیر مادر شده باشد .

بنابراین اگر نشانه ها و دلایل کم بودن شیر مادر در شما وجود دارد باید برای درمان آن اقدام کنید تا فرزندتان بتواند از مزایای شیر مادر برخوردار شود . در بسیاری از موارد این دلایل قابل درمان هستند اما در برخی از موارد ممکن است نتوان آن را درمان کرد .