۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

در پی تجمع اعتراض‌آمیز معلولان; تفاهمنامه تسهیل در امر تردد معلولان روی میز شهرداری

برای تسهیل در امر تردد درون شهری معلولان، سازمان بهزیستی کشور با شهرداری تهران وارد مذاکره شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور، جمال زنگیشه معاون توسعه مدیریت، منابع و امور مجلس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: ما معتقدیم معلولان نیز حق دارند از امکانات برخوردار باشند تا به‌طور مستقل در جامعه حضور داشته و زندگی کنند.

وی در این‌باره گفت: نخستین شرط حضور افراد معلول در جامعه مناسب‌سازی محیط شهری است؛ چنان که همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی موظف به طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها، اماکن عمومی، معابر و وسائل خدماتی می‌باشند تا امکان دسترسی و بهره‌مندی معلولان مانند سایر افراد جامعه را فراهم کنند؛ اما متأسفانه در حال حاضر معلولان جزء در بعضی مکان‌ها از این تسهیلات بی‌بهره‌اند.

 

وی متذکر شد: در این راستا سازمان بهزیستی کشور به عنوان نهادی حمایتی که در بحث مناسب‌سازی تنها وطیفه نظارتی دارد؛ اکنون در این عرصه وارد عمل شده است و با رایزنی‌های صورت گرفته با شهرداری تهران تا حدی بحث ایاب و ذهاب معلولان را تسهیل دهد؛ چراکه دور از انتظار نیست که معلولان، شهری بدون مانع داشته باشند.

معاون توسعه مدیریت، منابع و امور مجلس سازمان بهزیستی کشور افزود: طی مذاکرات صورت گرفته ۱۰ دستگاه اتوبوس مناسب‌سازی شده برای سفرهای جمعی درون شهری معلولان با مشارکت سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهرداری تهران تهیه شده است؛ همچنین ۱۰ هزار متر مربع زمین در میدان صادقیه برای احداث پایانه ویژه معلولان از طرف شهرداری اختصاص داده شده است.

زنگیشه در ادامه سخنان خود به خریداری ۵۰ دستگاه ون مجهز به بالابر و رمپ برای تسهیل در امر تردد معلولان در سطح شهر اشاره کرد و یادآور شد: این وسائل حمل و نقل در حیطه سازمان بهزیستی کشور است و در پی این قضیه شرکت خصوصی که حمل و نقل معلولان را بر عهده داد حذف می‌شود و راننده‌هایی که ماشین آنها مناسب‌سازی شذه تحت پوشش شهرداری قرار خواهند گرفت.

 

یادآوری می‌شود، این جمعیت نیازمند حمایت و توجه‌اند تا بتوانند آسان‌تر از عهده سختی‌ها و مشکلات زندگی خود برآیند. معلولان نیازی به ترحم، درک و دلسوزی ندارند. آنان نیاز به احترام، برابری و حمایت از حق تعیین سرنوشت خود دارند. آنان چیزی می‌خواهند که هر انسانی طلب می‌کنند؛ پس بیایید مهربان باشیم.

 

همچنین در ادامه یحیی سخنگویی معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه هزینه ایاب‌ و ذهاب برای معلولان استان تهران بیش از معلولان سایر استان‌ها است، اظهار داشت: ماهیانه متوسط ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومان به کارت‌های تهیه شده به حساب معلولان واریز می‌شود.

وی تصریح کرد: برخی از معلولان هفته‌ای یک جلسه و برای برخی دیگر تا ۶ جلسه نیز هزینه کامل ایاب و ذهاب پرداخت می‌شود و در واقع برای هر رفت و آمد معلولان مبلغ ۱۵ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

سخنگویی خاطر نشان کرد: در حال حاضر استان تهران برای ۷۲۰ نفر از معلولان واجد‌الشرایط کارت ویژه ایاب‌ و ذهاب صادر کرده است و ماهیانه مبلغی به حساب آنها واریز می‌شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه چه تدبیری سازمان بهزیستی باید بیاندیشد تا مشکلات ایاب و ذهاب معلولان به طور کلی برطرف شود، گفت: بحث ایاب و ذهاب به طور کلی وظیفه سازمان بهزیستی نیست اما این سازمان در حال حاضر در حال رایزنی با شهرداری است تا این مشکل را به طور کامل برطرف کند.

 

منبع:سایت بهزیستی