۰۲۱ - 55385363 کمک‌های مردمی

در سمینار «جایگاه پاسخ به نیازهای معلولین» عنوان شد: سهم افراد معلول از یارانه‌ها، سه برابر افراد عادی باشد

سرپرست مرکز جامع توانبخشی پزشکی اخوان اظهار کرد: مطالعه وسیع و همه‌گیر در زمینه زندگی معلولان و ارائه مستندات علمی به مجلس شورای اسلامی و دولت در اجرای بهینه طرح هدفمندسازی یارانه‌ها برای این قشر از افراد جامعه ضروری است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، دکتر کریمی در سمینار جایگاه پاسخ به نیازهای معلولین اظهار کرد: نیل به هدف انسانی، اخلاقی و قانونی معلولان که همان مطالبه حقوق اجتماعی‌شان است، نیازمند توجه و پیگیری مستمر دولت، مسئولان و فرد فرد جامعه معلولان است.

در ادامه مهوش ادیب، دبیر اجرایی این سمینار اظهار کرد: با توجه به اینکه اجرای پروژه‌های هدفمندی یارانه‌ها از جمله اقدامات دولت برای کاهش مشکلات اقتصادی با غایت رسیدن به عدالت همه گیر بوده است، پرداخت عادلانه و بدون واسطه یارانه‌ها به ویژه برای معلولان امری مهم است. چرا که هزینه‌های بهداشت و درمان، رفت و آمد، سوخت و انرژی برای این افراد سنگین است و در حال حاضر با هدفمند شدن یارانه‌ها، این مسئله محسوس‌تر شده است.

رییس هیات مدیره انجمن ضایعات نخاعی استان تهران ادامه داد: به منظور اجرای بهینه‌ای این طرح برای معلولان، همراهی و مشارکت صاحب نظران، کارشناسان و افرادی که از نزدیک با این مشکلات درگیر هستند، ضروری به نظر می‌رسد.

دکتر عباس داورمنش، روانشناس امور معلولان در بخش دیگری از این سمینار درباره هزینه‌های زندگی افراد معلول گفت: پرداخت هزینه‌هایی نظیر تهیه انواع دارو، مخارج روزانه زیستی، هزینه‌های ایاب و ذهاب، انواع جراحی‌ها، انواع تراپی‌ها و بهداشت و درمان، این افراد را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

وی افزود: معلولان افرادی هستند که به دلیل وقوع حوادث، عوامل ژنتیکی، سوانح طبیعی و عوامل مادرزادی دچار نوعی از نقیصه جسمی یا ذهنی می‌شوند که در هر حال باید تا پایان عمر خود با آن کنار بیایند و برای ادامه این حیات دشوار نیازمند امکانات ویژه هستند. مبتلایان به فلج مغزی، عقب ماندگان ذهنی، کودکان دارای اختلالات نافذ رشد، اختلالات بینایی، شنوایی یا روانی، بیماران قطع نخاعی از جمله معلولان هستند.

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ضمن تاکید بر لزوم اختصاص یافتن سرانه‌ای به مراتب بیشتر از افراد عادی برای معلولان اظهار کرد: ۳/۴ درصد افراد هر جامعه را اشخاص با ابتلا به نوعی معلولیت تشکیل می‌دهند. حق تساوی و برابرسازی فرصت‌ها با در نظر گرفتن سرانه‌ای در حدود ۲ تا ۳ برابر افراد عادی اقدامی است که باید برای معلولان صورت پذیرد.

دکتر داورمنش همچنین اضافه کرد: وقتی کودکی برخلاف انتظار والدین کم توان به دنیا می‌آید اولین لطمه اقتصادی به خانواده، خارج شدن زن از چرخه اقتصادی برای پرداختن به نیازهای دائمی فرزند معلول است.

چرا که این کودک نیاز به پرستار دائم و معاینات پزشکی مستمر دارد. اولین نیاز خانواده نیز آموزش است. اما آیا کسب آگاهی و آموزش برای خانواده‌ها در مراکز خدماتی متضمن پرداخت هزینه نیست؟

وی در پایان به ارائه نتیجه مطالعات انجام شده در زمینه یارانه‌ها برای افراد معلول پرداخت و گفت: با مطالعاتی که انجام داده‌ایم متوسط پرداختی نرخ یارانه را برای هر فرد معلول، یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان در سال و یک صد و ۱۰ هزار تومان در ماه تخمین زده‌ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا