۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

خدمت‌رسانی به معلولان تنها به عهده بهزیستی نیست

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر توانمند‌سازی معلولان بهزیستی با اشاره به اینکه خدمت رسانی به معلولان تنها به عهده بهزیستی نیست گفت: استانداران کلیدی‌ترین عوامل برای مناسب‌سازی و دسترسی معلولان هستند.

خبرگزاری فارس: خدمت‌رسانی به معلولان تنها به عهده بهزیستی نیست

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس؛ کیوان دوات‌گران مدیرکل دفتر توانمند‌سازی معلولان بهزیستی در میزگرد تخصصی مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی و دولتی برای معلولان و جانبازان  که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهارداشت:بحثی که در معلولیت در امور بین‌الملل وجود دارد دسترسی است و آن تمامی معقولات را دربر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دسترسی تنها به معنای لمپ و مناسب‌سازی نیست گفت: در کشورهای پیشرفته در حوزه دسترسی اقدامات وسیعی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه نخستین دسترسی باید دسترسی به منابع و اطلاعات برای توانمند‌سازی باشد گفت: وسایل معلولان باید به گونه‌ای طراحی شود که بتوانند به شکل صحیح از آن استفاده کند.

دوات‌گران با اشاره به اینکه نمی‌شود همه کارها را در حوزه معلولان بهزیستی انجام دهد بیان داشت: استانداران کلیدی‌ترین عوامل برای مناسب‌سازی و دسترسی معلولان در استان‌ها هستند.

مدیرکل دفتر توانمند‌سازی معلولان بهزیستی با بیان اینکه در کشورهایی مانند سوئد ارگانی به نام بهزیستی وجود ندارد گفت: تمام کارهای معمولی در کشورهای توسعه یافته در شهرداری انجام می‌شود.

دوات‌گران خاطر نشان کرد: تسهیل در ایاب و ذهاب و تردد، امکان مشارکت معلولان را درشهر بیشتر می‌کند.

وی یادآور شد: هیچ معلولی نباید در امر ایاب و ذهاب مشکلی داشته باشد.

مدیرکل دفتر توانمند‌سازی معلولان بهزیستی از تفاهم‌نامه‌ایی با شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران برای استفاده از اتوبوس‌های مختص معلولان خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه مراحل نهایی را برای امضاء طی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آموزش رانندگان در مواجه با معلولان ۵۰ درصد اقدامات است گفت: آموزش رانندگان تا آخر مهر‌ صورت می‌گیرد.

وی درباره سهمیه بنزین معلولان افزود: از محل هدفمند‌سازی یارانه‌ها سهمیه مازاد را تا سقف ۴۶ هزار نفر افزایش داده‌ایم.

دوات‌گران افزود: ۷۰۰ هزار نفر دارای بیمه خدمات پایه هستند که از این تعداد ۵۰۰ هزار نفر برای بیمه پایه سازمان بهزیستی اقدام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تمامی معلولانی که درجات شدید و متوسط را داشته باشند تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند گفت: بالاترین نیاز خدمات توانبخشی است.

فرهنگ‌سازی در حوزه معلولان نشده است

در ادامه این میزگرد فرحناز فیضی نماینده استانداری تهران و کارشناس معاونت عمرانی استانداری در بخش مناسب سازی اظهار داشت: در قانون حمایت از معلولین باید به حفظ امنیت رفت و آمد معلولان توجه شود.

وی ادامه داد: شهرداری‌ و سایر دستگاه‌هایی که ارائه خدمت می‌دهند موظف هستند امکانات و تجهیزات را برای معلولان و جانبازان مهیا کنند.

فیضی با بیان اینکه در بعد فرهنگ‌سازی در بخش معلولان اقدامی نشده است گفت: نباید به دلیل نبود فرهنگ‌سازی کوتاهی از سوی دستگاه‌ها اجرایی صورت گیرد.

نماینده استانداری بیان داشت: متاسفانه در دستگاه‌های مرتبط به‌سازی و مناسب‌سازی خیابان‌ها و پیاده‌روها برای معلولان اتلاف هزینه محسوب می‌شود.

وی گفت: به نظر بنده بی‌حوصلگی و بی‌تعهدی است که موجب می‌شود بعضی از مسئولان به موضوع و مشکلات معلولان رسیدگی نکنند.

وی با بیان اینکه در سامانه اتوبوس‌‌رانی اقدامات خوبی برای معلولان صورت گرفته است بیان داشت: این اقدامات در قالب ضعف آموزشی انجام می‌شود.

نماینده استانداری یادآور شد: بخش اعظم اقدامات در حوزه معلولان آموزش است.

فیضی یادآور شد: از لحاظ امکانات در بخش معلولان عقب هستیم و در فرهنگ‌سازی نیز اقدامی صورت نگرفته است.