۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

تولد ۶۰۰ نوزاد معلول در یزد

ناصر صباغ‌زادگان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: سالانه یک‌هزار و ۲۰۰ نفر معلول ناشی از بیماری‌های شایع به جمعیت استان یزد اضافه می‌شود.
وی افزود: حدود ۳۰۰ هزار نفر در استان یزد مبتلا به بیماری‌های شایع ایجاد کننده معلولیت از قبیل فشار خون بالا، دیابت، ام اس، سرطان‌ها و … هستند که از این تعداد سال گذشته یک‌هزار و ۲۰۰ نفر دچار معلولیت شده‌اند.
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان یزد بیان کرد: ۴۵۰ نفر از معلولان ذکر شده در گروه سالمندان هستند.
صباغ‌زادگان ادامه داد: سال گذشته یک‌هزار و ۱۳۸ معلول متوسط به بالا به جمعیت استان اضافه شده‌اند که ۴۱۰ نفر از آنها معلول جسمی حرکتی، ۱۶۱ نفر بینایی، ۱۸۴ نفر شنوایی، ۳۰۸ نفر ذهنی و ۷۵ نفر بیمار روانی مزمن هستند.
وی یادآور شد: گرچه آمار سال گذشته حکایت از اضافه شدن یک‌هزار و ۱۳۸ معلول به جمعیت استان یزد دارد اما برآورد ما در بهزیستی این است که سالانه بیش از ۲هزار و ۴۰۰ معلول جدید به جمعیت معلولان استان اضافه می‌شود.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان یزد تصریح کرد: این پیش‌بینی، برآورد بهزیستی از وضعیت معلولیت‌های استان است و برای ارائه آمار دقیق نیاز به همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله پزشکی قانونی، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کار و امور اجتماعی، معاونت راهنمایی و رانندگی و … است.
صباغ‌زادگان، مهم‌ترین دلیل بروز معلولیت‌ها را بیماری‌های ژنتیکی، بیماری‌های مادرزادی، سوانح ترافیکی و حوادث محیط کار دانست و اظهار داشت: ۵۰ درصد معلولیت‌های بینایی و ۵۰ درصد معلولیت‌های شنوایی به دلیل بیماری‌های ژنتیکی است.
وی بیان کرد: از ۲۲هزار نوزاد متولد شده در استان یزد در سال ۸۹، حدود ۶۰۰ نفر معلول بوده‌اند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان یزد با اشاره به ۲۱هزار حادثه ترافیکی اتفاق افتاده در سطح استان گفت: این سوانح ترافیکی منجر به معلولیت حدود ۳۵۰ نفر در استان شده است.
صباغ‌زادگان با اشاره به معلولیت‌های ناشی از سوانح محیط کار نیز گفت: سال گذشته ۳۰۰ نفر در سوانح محیط کار دچار معلولیت شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: ارائه این آمار در حالی است که معلولیت‌های خفیف در آن لحاظ نشده است و فقط معلولیت‌های متوسط به بالا را در بر می‌گیرد.