۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

تنها ۳۰درصد قوانین حوزه معلولان اجرایی می‌شود

رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان مجلس، با تأکید بر ضرورت اجرای کامل قوانین حوزه معلولان، گفت: ضروری است رئیس جدید سازمان بهزیستی از همه ادارات اجرای قانون استخدام ۳درصد معلولان را مطالبه کرده و آمار خود را به فراکسیون دفاع از حقوق معلولان ارائه کند.

فاطمه آلیا با بیان اینکه ایران در سال۸۷ به کنوانسیون جهانی حقوق معلولان پیوست،گفت: در کنوانسیون جهانی معلولان ایران متعهد است اقداماتی برای پیشرفت زندگی مادی و معنوی معلولان انجام دهد. همچنین قانون مجلس شورای اسلامی که در سال۸۳ به تصویب رسید دارای موادی است که نسبت به قوانین کنوانسیون مترقی‌تر است اما متأسفانه برآوردها نشان از اجرایی‌شدن تنها ۳۰درصد از این قوانین در کشور دارد و بعضا مسئولان اجرایی کم لطفی می‌کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه اصلاحیه قوانین مصوب مجلس خروجی کمیته سه‌گانه بود، گفت: اصلاحیه درخصوص تسهیلات به معلولان در زمینه ازدواج،اشتغال،ادامه تحصیل و نیازهای دیگر و همچنین مشوق‌هایی برای کارفرمایان است و حتی در مورد ساعت کاری و بازنشستگی معلولان پیشنهادهای مفصلی داده شد که نظر کارشناسان و مسئولان شهرستان‌های مختلف نیز لحاظ شده است.

رئیس فراکسیون حمایت از معلولان در مجلس نهم، تصریح کرد: اصلاحیه در سال۹۱ آماده شده است ولی مقرر شد برای پوشش منابع مالی، دولت لایحه‌ای در این زمینه به مجلس ارائه کند. متأسفانه دولت قبل اقدامی در این زمینه انجام نداد و با روی کار آمدن دولت یازدهم،وزیر جدید رفاه حدود یک سال پیش این وعده را به مجلس داد که لایحه را پس از بازنگری تقدیم مجلس کنند که هنوز این امر صورت نگرفته است. حتی در جلسه‌ای که ۶ ‌ماه پیش با وزیر تعاون، کارورفاه اجتماعی داشتیم،مجددا وعده داده شد که ظرف مدت یک هفته لایحه اصلاحیه قانون حمایت از معلولان به مجلس ارائه ‌شود ولی متأسفانه هنوز این کار انجام نشده تا ما به‌عنوان نمایندگان مردم بتوانیم قانون را تقویت و به روز کنیم؛ هر چند قانون از قبل نیز اجرا نمی‌شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس نهم، اشاره کرد: در دولت نهم موافقتنامه‌ای بین وزارت رفاه و مسکن منعقد شد که طبق آن سالانه ۱۰۰هزار واحد مسکونی مناسب‌سازی‌ شده در اختیار معلولان قرار گیرد که این امر نیز امروز با چالش‌هایی مواجه شده است. مجلس بر موضوع مستمری معلولان نیز بسیار پافشاری کرد اما چون در لایحه دولت قید نشده بود،دولت این بار مالی را نپذیرفت. در حال حاضر معلولان ماهی ۵۰هزار تومان دریافت می‌کنند درصورتی که قانون مقرر کرده حداقل حقوق یک کارگر را باید دریافت کنند.

آلیا با اشاره به بند یک ماده ۷قانون جامع حمایت از معلولان،گفت: در این بند سهمیه استخدامی ۳درصد برای معلولان درنظر گرفته شده و تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها موظفند که ۳درصد سهمیه استخدام‌شان را به معلولان اختصاص داده و حتی این امر بدون آزمون صورت گیرد و در آگهی‌های استخدام چاپ کنند. از این‌رو سازمان بهزیستی نیز موظف به اطلاع‌رسانی مؤثر در سراسر کشور به معلولان است تا واجدان شرایط در جریان قرار گیرند.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم تاکید کرد: یکی از معضلاتی که نهادهای مختلف دارند این است که گفته می‌شود توانایی جذب معلولان را ندارند. این در حالی است که این افراد توجهی به قوانین ندارند، این توجیه منطقی نبوده و لازم است دستگاه‌ها به‌خاطر رعایت حقوق معلولان بررسی کنند که چه کارهایی قابل واگذاری به معلولان است و پس از آن سهمیه ۳درصد را در چارچوب کار علمی خود لحاظ کنند. امروزه حتی نرم‌افزارهایی استفاده می‌شود که معلولان توانایی استفاده از آنها را دارند.

 

منبع: همشهری آنلاین