۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

تعلیم ورزشکار / طب ورزشی

مطالب زیر شامل یک سری نظر اجمالی به طب ورزشی و تعلیم ورزشکار در ورزش افراد ضایعه نخاع و قطع عضو می باشد.

آسیب های نخاعی :

افراد ضایعه نخاعی مکررا” آسیب هایی را به شانه ها، کمر و دستها تجربه می کنند این آسیبها شامل کشیدگی عضلانی، سندروم تونل کارپال و روتاتورگاف است که بیشتر در ورزشکارانی که بسکتبال با ویلچر بازی می کنند اتفاق می افتد.

پروتکل های آموزشی مناسب می تواند در کاهش آسیب های احتمالی کمک کند.

  1. ورزشکار آسیب نخاعی باید قبل از شروع تمرین بدن خود را گرم و در آخر تمرین حرکات کششی برای خنک کردن بدن برای جلوگیری از آسیب و درد را انجام دهد.
  2. فرد ضایعه نخاعی نباید بیش از سه جلسه در هفته تمرین ورزشی انجام دهد یا استراتژی آموزشی یک در میان را  با رعایت شدت تمرین بکار ببرد.
  3. استفاده از تجهیزات مناسب برای جلوگیری از آسیب های مطرح شده توصیه می شود. بالشتک مناسب برای پیشگیری از ایجاد زخم فشار برای صندلی ویلچر توصیه می شود.
  4. برای محافظت و ایمنی دستها از آسیب رساندن ملیه چرخ، استفاده از دستکش یا باند ضروری می باشد.

افرادی که سطح آسیب آنها بالاست با درجه حرارت بدنی بسیار بالا، تجربه دشواری را پشت سر می گذرانند به همین خاطر توصیه می شود این افراد لباس سبک بپوشند و مواقعی از تمرین یا مسابقه که زمان استراحت شان است در مکان سایه قرار گرفته و از حوله خنک یا از بطری های اسپری برای حفظ آرامش و کنترل درجه حرارت بدن استفاده کنند.

فرد ضایع نخاعی، همچنین ممکن است مشکلات دستگاه گردش خون را  که می تواند موجب تحریک روی پوست و یا ایجاد زخم فشار کند را تجربه کند برای جلوگیری از این گونه مشکلات توصیه می شود موقعیت خود را بر روی ویلچر به دفعات تغییر دهند ( بلند شدن با کمک دستها و دسته ویلچر ) .

برای جلوگیری از ایجاد زخم فشاری روش زیر را انجام دهید:

الف ) شناسایی ناحیه قرمز روی پوست

ب ) در مرکز این ناحیه با یک انگشت محکم فشار دهید و به مدت چهارثانبه نگه دارید ( این ناحیه سفید خواهد بود )

ج ) تقریبا” یک دقیقه صبر کنید

ح ) اگر آن ناحیه سفید باقی ماند نشانه آنست که در این ناحیه از بدن کمترین خون در حال گردش است و شما نیاز فوری به مشاوره پزشکی دارید.

عدم حس در قسمتهایی از بدن نیز می توان یک عارضه تلقی شود که ورزشکاران آسیب نخاعی را ملزم به مراقبت های پزشکی می کند. ورزشکاران با این مشکل اغلب از خراشیدگیها، بریدگی ها، خون مردگی ها و حتی شکستگیها بی اطلاع هستند پیشنهاد می شود برای جلوگیری از آسیب، قسمتهای بی حس را به طور بصری کنترل کنند.

افراد قطع عضو و ورزش :

افراد قطع عضو باید برای درگیر شدن در ورزش های رقابتی و تفریحی امیدوار و دلگرم باشند موضوع مورد توجه در این رابطه، مناسب بودن عضو مصنوعی، مراقبت از عضو قطع شده و کنترل درجه حرارت بدن است. یک فرد قطع عضو برای درگیر شدن در ورزش جدید باید با کارشناس یا متخصص در مورد اینکه آیا عضو مصنوعی باید تعویض شود یا همان عضو استفاده شود مشاوره نماید. مناسب نبودن عضوهای مصنوعی می تواند موجب حساسیت پوستی و ایجاد تاول یا سائیدگی شود برای جلوگیری از عفونت احتیاج به مراقبت فوری دارد.

همچنین، اگر ورزشکار از درد پایین کمر شکایت داشته باشد ممکن است نشانه ای از نامناسب بودن پروتز باشد و برای جلوگیری از آسیب های بعدی به راحتی می توان آنرا تنظیم کرد.

افراد قطع عضو، همچنین، مشکل  کنترل درجه حرارت بدن دارند درجه حرارت بدن این افراد بسیار بالاست که این مسئله می تواند موجب افزایش عرق تا مرحله ای که مناسب بودن پروتز را تحت تاثیر قرار دهد ( امکان لیزی موقع رطوبت وجود دارد ) ورزشکار ممکن است لازم بداند با عضو یدکی به دفعات پروتز عوض کند تا در برابر اینگونه مشکلات مصون بماند.

منبع: تهیه «سارا عزیزی» – انتشار: مرکز ضایعات نخاعی جانبازان