۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

تدوین دستورالعمل حمل‌ونقل هوایی مسافران معلول

مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت‌ها، فرودگاهها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از تدوین دستورالعمل اجرایی حمل و نقل هوایی مسافران معلول و توانخواه خبرداد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مراد اسماعیلی گفت: استفاده از حمل و نقل هوایی برای مسافران دارای معلولیت، توانخواهان و سالمندان به عنوان بزرگترین اقلیت اجتماعی در سفرهای طولانی علاوه بر مطلوبیت، اغلب به عنوان یک ضرورت به شمار می‌رود.

 

وی افزود: به منظور حفظ کرامت مسافران معلول و توانخواه و رعایت حقوقی که جامعه هوانوردی باید در قبال این مسافران بر عهده گیرد، ضروریست فرودگاه‌های کشور و شرکت‌های هواپیمایی با توجه به قوانین و مقررات داخلی و بین المللی، تمهیدات و تسهیلات مناسبی برای استفاده این افراد فراهم کند.

 

مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت‌ها، فرودگاهها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به موارد مطروح شده در ضمیمه شماره ۹ کنوانسیون شیکاگو و قطعنامه‌های اتحادیه بین‌المللی شرکت‌های حمل و نقل هوایی (IATA)، کنوانسیون جهانی حقوق معلولان و نیز قوانین و مقررات کشوری، کشورهای متعاهد ملزم به فراهم کردن تسهیلات سفر معلولان و توانخواهان، رعایت استانداردهای لازم در دسترسی به سرویس‌های ارائه شده، آموزش کادر پروازی، پرسنل فرودگاه و شرکت‌های هندلینگ هستند لذا ضروریست تا مبادی ذیربط در خصوص پیاد‌ه‌سازی این دستورالعمل اقدام لازم را به عمل آورند.

 

اسماعیلی خاطر نشان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری با استفاده از نقطه نظرات کارشناسی متولیان امر و صاحب‌نظران مربوطه از جمله کانون سراسری تشکل‌های مردم نهاد معلولان سراسر کشور، دستورالعمل اجرایی حمل و نقل هوایی مسافران معلول و توانخواه را در تیم‌های کارشناسی مورد بررسی قرار داد.

 

وی تصریح کرد: سند مذکور، بر اساس مقررات مندرج در بخش استانداردهای مرجع تدوین شده و تابع قوانین جمهوری اسلامی مصوب قانونگذار بوده و خواهد بود.

 

مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت‌ها، فرودگاهها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری یادآورشد: مقررات این دستورالعمل توسط کلیه فرودگاه‌های کشور، شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی فعال در کشور و نمایندگان فروش و خدمات آنان و نیز مسافران موضوع دستورالعمل، از سه ماه پس از تاریخ انتشار لازم الاجراست.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا