۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

اگه فرزندت حساسه، حتما بخون

رفتار مناسب با کودک حساس و تربیت بهتر او

تقریبا هر سال بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از کودکانی که متولد می شوند، حساسیت بالایی دارند. به این معنا که آگاهی زیادی از محیط اطراف خود دارند و سریعا به آن ها واکنش نشان می دهند. این اتفاق اصلا بد نیست اما والدین نیاز به صبوری و تلاش دارند تا ثبات ذهنی داشته باشند.

به طور کل والدین بچه های حساس باید یاد بگیرند که چگونه احساسات کودک خود را بفهمند و با او چگونه رفتار کنند. در این قسمت از سبک زندگی نمناک در این باره توضیح بیشتری خواهیم داد.

۱٫ مهربان بوده و با او صحبت کنید

اگر کودک تان در جمع دیگران بی قرار می شود، سعی نکنید با متوقف کردنش، او را سرکوب کنید. این احساسات را در او بپذیرید و با او صحبت کنید. کنارش بنشینید و سعی کنید علت آن را بفهمید اما خیلی سریع به دنبال راه حل نباشید. کاری که باید به او یاد دهید این است که چگونه هنگامی که در جمع دیگران قرار می گیرد، با احساسش کنار بیاید و شرایط را برای خودش سخت نکند.

رفتار با کودک حساس

۲٫ به او آموزش دهید که نشان دادن احساسات بد نیست

بسیاری از خانواده ها هنگامی که کودک شان گریه می کند، سریعا او را به یک جای خلوت می برند تا از دید دیگران پنهان باشد. کودک با انجام این کار احساس می کند که احساساتش اهمیت ندارد و یا کار غلط و اشتباهی انجام داده است. به جای این کار می توانید کنارش بنشینید ، احساساتش را بفهمید و سعی کنید که با او ارتباط بگیرید و حمایت تان را از او نشان دهید.

۳٫ برای ظاهر ناراحتش جایگزین پیدا کنید

کودکانی که حساسیت بالایی دارند، معمولا از حالت صورت خود با خبر نیستند. پس بسیار مهم است که والدین این مورد را به آن ها آموزش دهند. کودک شما باید بداند که هر انسانی هنگام ناراحتی و عصبانیت حالت چهره اش تغییر می کند.

در مرحله دوم می توانید به کودک بیاموزید که عکس العمل های جایگزین در این شرایط داشته باشد. مثلا به او یاد بدهید که اگر ناراحت و عصبانی است، می تواند موقعیت را ترک کند و یا یک نفس عمیق بکشد یا این که تا عدد ۱۰ بشمارد تا بتواند دوباره آرامشش را به دست بیاورد.

رفتار با کودک زودرنج

۴٫ صبور باشید و کمی او را تنها بگذارید

بسیاری از والدین در تربیت فرزندان شان همیشه عجله می کنند، مثلا در فرستادن او به مهد کودک هم عجله می کنند. در صورتی که کودکان حساس از مکان های شلوغ و آن هم پر از بچه و فعالیت های پر سر و صدا لذت نمی برند و ترجیح می دهند که بیشتر در خانه بمانند. شما می توانید در خانه برایش کتاب بخوانید، بازی های سرگرم کننده با او انجام دهید و او را خوشحال نگه دارید.

۵٫ به او کمک کنید که به ترس هایش غلبه کند

انجام کار های سخت تر می تواند راهی برای غلبه بر ترس در کودکان باشد. این فرایند باید بسیار با دقت و ظریف انجام شود و به تدریج صورت بگیرد تا کم کم از میزان حساسیت کودک کاسته شود. اگر متود و روش صحیح باشد، کودک خیلی زود با ترس هایش کنار می آید. البته او هرگز نباید به این موضوع به چشم یک مجازات یا تنبیه نگاه کند.

ترس کودک حساس

۶٫ یک مکان امن در خانه ایجاد کنید

کودکان حساس معمولا نسبت به محیط اطراف خود حساسیت بالاتری دارند و سریع تر عصبانی می شوند. به همین دلیل بسیار مهم است که در محیط خانه فضایی امن را برای شان فراهم کنید تا بتوانند به راحتی احساسات شان را بیرون بریزند.

آن ها در این مکان می توانند فعالیت های مورد علاقه یا کلافگی های شان را بیرون بریزند، دراز بکشند و به داستانی که برایشان تعریف می کنید، گوش کنند. فضا باید به گونه ای باشد که بداند هر وقت خسته شد، می تواند به آن پناه ببرد و امنیت کامل را احساس کند.

۷٫ در ایجاد نظم و دیسیپلین سخت گیر نباشید

کودکان بیش از آنچه که شما فکر کنید به اخلاقیات پایبند هستند. حتی اگر قوانین را رعایت نکنند هم در خلوت خودشان را به شدت سرزنش می کنند. به همین دلیل قوانین و محدودیت های داخل منزل فقط نباید مختص او باشد.

از طرفی هم هرگز او را قضاوت نکنید و همیشه عادلانه رفتار کنید و قوانین کلی برای همه اعضای خانواده تعیین کنید و بیش از حد هم در موردش سخت گیر نباشید.