۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

اگر می خواهید به رویاهایتان برسید این ریزه کاری ها را فراموش نکنید

ریزه‌کاری‌ها را فراموش نکنید. این تنها نصیحتی است که می‌توانیم برایتان داشته باشیم. اگر می‌خواهید به آرزوهایتان برسید و به جایگاهی که همین حالا در ابر بالای سرتان شکل گرفته دست پیدا کنید، سراغ تصمیم‌های عجولانه نروید. برای کاری که در یک ساعت قرار است انجام دهید، یک روز فکر کنید و از این طریق راه یک ساعته را تنها در یک ربع طی کنید. شاید شما را با این توصیه گنگ کمی گیج کرده باشیم، حق دارید. پس برای آنکه ریزه‌کاری‌هایی که می‌توانند شما را نجات دهند را بهتر بشناسید تا آخر این مطلب با ما باشید.

 

پس‌انداز، پس‌انداز، پس‌انداز کنید

مطمئن شوید که به اندازه کافی صرفه‌جویی می‌کنید و هزینه‌های جاری زندگی‌تان را پایین می‌آورید. این بزرگ‌ترین قدمی است که برای ساختن ستون‌های مالی‌تان می‌توانید بردارید. اگر مصمم شده‌اید و این نصیحت ما را پذیرفته‌اید، باید یک قدم دیگر هم برای این کار بردارید. از ریزه‌کاری‌ها غافل نشوید و هیچ خرجی را بی‌اهمیت ندانید. این ضرب‌المثل قدیمی که می‌گوید  یک تومن هم یک تومنه را مدام در ذهن‌تان زمزمه کنید و سعی کنید که حتی یک تومن را هم الکی خرج نکنید. از طرف دیگر، سعی کنید از همین حالا، برای دوران پیری و بازنشستگی‌تان پس‌انداز کنید. نمی‌گوییم فقط و فقط برای پول جمع کردن کار کنید. شما هم حق تفریح دارید و باید از پولی که با  زحمت در می‌آورید لذت ببرید. اما برای آنکه تا ابد چنین لذتی را تجربه کنید، باید یکسری قانون برای دخل و خرج‌تان وضع کنید. مثلا می‌توانید قانون بگذارید که هر ماه ۱۲ تا ۱۵درصد درآمدتان را پس‌انداز می‌کنید و در هیچ شرایطی هم از این قانون سرپیچی نمی‌کنید.

 

صددرصد مستقل باشید

سخت است. ما هم قبول داریم. اما تا زمانی که شرایط‌تان بحرانی نشده از کسی کمک مالی نگیرید. بررسی‌ها می‌گویند که حتی در دنیای امروز هم ۴۲درصد افراد زیر۴۰ سال از خانواده‌هایشان کمک مالی می‌گیرند. شاید فکر کنید که چه اشکالی دارد! اما این موضوع در دراز‌مدت نه تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه می‌تواند برنامه‌های اقتصادی‌تان را هم با شکست روبه‌رو کند. پدر و مادرها آنقدر عاشق فرزندان‌شان هستند که دوست دارند در هر مرحله‌ای دست بچه‌هایشان را بگیرند و از آنها حمایت کنند. اما واقعیت این است که پدر و مادرها با این حمایت همیشگی‌شان، احساس مسئولیت فرزندان‌شان را کمتر می‌کنند و نمی‌گذارند طرح مالی دقیقی را با توجه به شرایط خودشان بریزند و آینده‌شان را با گرفتن تصمیم‌های کلیدی تضمین کنند. جالب اینجاست که بچه‌ها هم به این موضوع توجهی نمی‌کنند و گمان می‌کنند که حمایت بقیه به آنها کمک می‌کند که زودترجلو بروند، درحالی که این حمایت‌ها تنها باعث می‌شود سرجایشان درجا بزنند. اما اگر به جایی رسیده‌اید که بدون کمک دیگران نمی‌توانید قدم بردارید، بهتر است از یک وام کمک بگیرید، وامی که خانواده‌تان می‌توانند به شما بدهند و شما هم قطعا برای پس دادن آن در یک زمان معین تلاش و برنامه‌ریزی می‌کنید.

کمتر از آنچه دارید، خرج کنید

همه ما ایده‌آل‌هایی داریم که به‌خاطر‌شان تلاش می‌کنیم. یکی دوست دارد یک خانه سه اتاقه در فلان محله داشته باشد و یکی هم برای خرید فلان ماشین کار می‌کند. این موضوع کاملا طبیعی است اما مشکل از زمانی شروع می‌شود که شما به پول مورد‌نظر دست پیدا می‌کنید و حاضر می‌شوید چند میلیون هم از داشته‌تان بیشتر خرج کنید و به آرزویتان برسید. اما اگر واقعا می‌خواهید از نظر اقتصادی موفق باشید، باید دست نگه ‌دارید. اگر شما برای تهیه ۲۰۰‌میلیون تومان تلاش کرده بودید و حالا می‌خواهید ۱۸۰میلیونی که دارید را با ۲۰‌میلیون قرض روی هم بگذارید و یک خانه بخرید، سخت در اشتباهید. اگر یک فرد اقتصادی باشید، به جای چنین تصمیمی یک خانه ۱۵۰‌میلیون تومانی می‌خرید و ۳۰‌میلیون باقی‌مانده را هم در محلی که مناسب می‌دانید سرمایه‌گذاری می‌کنید. چند سال بعد که باز هم پس‌انداز کردید و از این ۳۰ میلیون ۱۳۰ میلیون ساختید، خانه را با نصف این پس‌انداز عوض می‌کنید و باقی‌مانده‌اش را دوباره سرمایه‌گذاری
می‌کنید.

 

قرض کردن، ممنوع

هرقدر هم برایتان سخت باشد باید تحمل کنید. حتی اگر شده با اتوبوس و مترو سر کار بروید. مهم نیست اگر در این ماه یخچال‌تان خالی باشد، در هر شرایطی که باشید، سعی کنید قرض نکنید. اغراق نیست اگر بگوییم که قرض‌کردن شبیه یک باتلاق است. باتلاقی که تا ماه‌ها شما را در خود فرو می‌برد و نمی‌گذارد لذت پولی که در می‌آورید را ببرید. اگر هم مجبور شدید چنین کاری را انجام دهید، سعی کنید کمترین پول ممکن را از دیگران بگیرید و با اولین پولی که دست‌تان می‌آید آن را پرداخت کنید. اگر همین الان مقروض هستید، بدهی‌هایتان را با حقوق این ماه صاف کنید و تاثیرش را روی شرایط مالی‌تان در ماه‌های بعد ببینید.

 

 

بانک خودتان را تاسیس کنید

همین امروز به یک فروشگاه لوازم‌التحریر بروید و یک پوشه یا کلاسور قسمت بندی شده و یک بسته برچسب در سایز کوچک بخرید. روی برچسب‌ها پرداختی‌های ماهانه‌تان را بنویسید؛ از قسط و قبض و اجاره‌خانه گرفته تا خرج‌های رایجی مثل کلاس‌های مختلف و حتی هزینه بنزین یا رفت‌وآمد. یک قسمت از پوشه را هم به هزینه‌های درمانی و یک قسمت دیگر را به تفریح، پس‌انداز و حتی خرید اختصاص دهید. وقتی حقوق‌تان را گرفتید اول سراغ پرداختی‌های اصلی بروید و پولی که باید را در آن بخش‌ها بگذارید. حالا باقی‌مانده پول‌تان را به نسبت متعادلی در بخش‌های باقی‌مانده قرار دهید. هیچ بخشی را نادیده نگذارید. شما به تفریح هم احتیاج دارید و بیماری هم قبلش خبر نمی‌دهد. شاید اول کار فکر کنید که پول کمی را در بعضی بخش‌ها گذاشته‌اید اما بعد از چند ماه می‌بینید که بودجه قابل توجهی را در همه بخش‌ها دارید. دلیلش هم این است که شما در همه ماه‌ها مریض نمی‌شوید، خرید نمی‌کنید و دست به پس‌انداز‌تان نمی‌زنید. اگر نمی‌خواهید دچار بی‌پولی‌های ناگهانی شوید، این بانک کوچک را جدی بگیرید و از همین امروز آن را تاسیس کنید.

 

به فکر پیری‌تان باشید

تحقیقات می‌گویند جوان‌های موفق، همیشه تصویر دوره پیری‌شان را هم پیش چشم‌شان دارند، حتی بعضی‌‌ از آنها دوست دارند، زمان حال را قربانی کنند تا آینده بهتری داشته باشند. در خیلی مواقع هم افراد نگاهی به وضعیت پدر و مادر و آدم‌های اطراف‌شان می‌اندازند تا از آنها درس بگیرند. شاید بد نباشد که شما هم نگاهی دقیق‌تر به آنها بیندازید. نمی‌گوییم زمان حال را قربانی کنید بلکه تنها معتقدیم که نباید آینده را تمام و کمال فراموش کنید. یادتان نرود که امروز، آینده دیروز است و اگر دیروز بهتر تصمیم می‌گرفتید، الان در شرایط بهتری بودید. برای اینکه موفق شوید، باید از اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت کمک بگیرید. در واقع قبل از هر چیز باید هدف بلندمدت‌تان را تنظیم کرده و بعد با اهداف میان‌مدت و کوتاه‌مدت راه رسیدن به این هدف طلایی را هموار کنید.

 

قبض‌ها را فراموش نکنید

شاید فکر کنید نپرداختن قبض‌های جریمه، تلفن همراه و… می‌تواند یک صرفه‌جویی باشد. اما کنار گذاشتن قبض‌ها، یکی از موضوعاتی است که باعث شکست مالی‌تان می‌شود. درست است پولی که در کیف‌تان است، گاهی از برنامه‌های آینده‌تان هم عزیزتر می‌شود اما پرداختن یک قبض بدون آنکه دوبرابر شود، خودش یک صرفه‌جویی به حساب می‌آید. گذشته از صرفه‌جویی در این هزینه‌ها، داشتن یک برنامه مالی بیشتر از هر چیزی به شما کمک می‌کند، پس در روزی که حقوق‌تان را می‌گیرید، فهرستی از پرداختی‌های ضروری را بنویسید و یکی‌یکی آنها را بپردازید‌. شاید چیز زیادی از حقوق‌تان باقی نماند اما بخواهید، نخواهید اوضاع زندگی‌تان همین است.

 

 

منبع ک برترین ها