۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

انتقاد معلولان از اجرایی نشدن مصوبات لایحه بودجه/ مروتی: هنوز مصوبه‌ی سال گذشته اجرا نشده است

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهروز مروتی (فعال حقوق معلولان) در انتقاد از لایحه بودجه  ۱۴۰۳ گفت: در متن لایحه‌ی منتشر شده، تنها در بند «ب» ماده ۳ تبصره ۱۶ به معلولان شدید و خیلی شدید اشاره شده است. بر اساس این تبصره، سازمان بهزیستی مکلف شده در سال آینده به معلولان شدید و خیلی شدید فاقد شغل و درآمد، کمک هزینه معیشتی به میزانی که هیئت وزیران تصویب کند، پرداخت کند.

انتقاد معلولان از اجرایی نشدن مصوبات لایحه بودجه/ مروتی: هنوز مصوبه‌ی سال گذشته اجرا نشده است

وی گفت: تبصره فوق، کپی بند «ب» تبصره ۱۲ قانون بودجه سال جاری است که مجلس، میزان کمک هزینه را تا سقف ۵ میلیون تومان تعیین کرد اما با ایراد شورای نگهبان بر عدم تعیین منابع مالی، تعیین میزان کمک هزینه معیشت مشمولانِ مصوبه به هیئت وزیران واگذار شد.

وی ادامه داد: با این حال، تا به امروز که ۹ ماه از سال گذشته، هیئت وزیران هنوز آئین‌نامه اجرایی بند «ب» تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۲ -که مربوط به معلولان است- را حتی تدوین هم نکرده در حالی که آئین‌نامه اجرایی همین مصوبه که در خصوص جانبازان، ایثارگران و رزمندگان است را خردادماه برای اجرا ابلاغ کرده است. بر همین اساس برای جانبازان، آزادگان و رزمندگان و افراد تحت تکفل آنها، با لحاظ شدت جانبازی و دهک درآمدی، از ۵ میلیون تا ۶/۵ میلیون تومان کمک هزینه معیشتی در نظر گرفته است.

وی گفت: مجلس دغدغه‌ای در خصوص معلولان ندارد، اما بر فرض محال اگر بخواهد دولت و بهزیستی را بابت عدم اجرای ۹ ماهه مصوبه فوق‌الاشاره مواخذه کند، پاسخ بهزیستی این خواهد بود که اولا، این مصوبه در حال اجرا است و به ۲۲۰ هزار نفر از معلولان شدید و خیلی شدید علاوه بر مستمری عادی، کمک هزینه معیشتی پرداخت می‌کند و دوما، قادر به پرداخت مبالغ بیشتر یا اضافه کردن افراد واجد شرایط به چرخه حمایتی به دلیل کمبود اعتبارات نیست.

مروتی بیان کرد: هرچند این مصوبات چیزی جز نگرش نادرست جامعه به معلولان ندارد. و باید دید مجلس چه پاسخی در قبال این‌ تبعیض آشکار در خصوص معلولان دارد.