۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

اصول مربوط به دستورالعمل برنامه های ورزشی ویژه ی افراد نخاعی

بطور کلی در یک برنامه ورزشی باید به سه جزء زیر توجه شود  :
* آمادگی قلب و عروق ( ورزش های هوازی ) : برای حفظ سلامت قلب و افزایش استقامت بدن جهت رفع نیازهای فعالیتهای روزانه .
* افزایش قدرت عضلانی : برای بلند کردن وزن بدن و حفظ تعادل بین گروههای عضلات مهم اهمیت زیادی دارد.
* افزایش استقامت عضلات : افزایش استقامت ماهیچه ها نیز شامل توانایی بدن برای بلند کردن وزن های سبک تا متوسط است . این موضوع به شما  امکان می دهد تا الگو ی مناسب ازحرکت را برای یک مدت زمان طولانی اجرا کنید .
انجام تمرینات کششی و ورزشهای دامنه ی حرکتی به منظور افزایش میزان انعطاف پذیری بدن و حفظ وضعیت مناسب حرکت مفاصل اهمیت خیلی زیادی دارند . در هر حال سطح و نوع ضایعه شما هر چه که باشد ، تمرینات انعطاف پذیری باید به عنوان بخشی از برنامه روزمره زندگی شما باشد .
در دستورالعمل های مربوط به بهداشت وسلامت عمومی بدن ،  بر انجام ورزشهای با شدت متوسط به مدت ۳۰ دقیقه در بیشتر روزهای هفته ( ۵ تا ۷ روز درهفته ) تاکید شده است . در نظر داشته باشید که برنامه ی ورزشی شما همیشه باید بر اساس ” میزان قابلیت و اعتماد شما  اجرا گردد ، نه بر اساس میزان توانائی شما برای انجام آن ” .  به خاطر بسپارید که سه جلسه تمرین ۱۰ دقیقه ای و همچنین یک جلسه ۳۰ دقیقه ای در روز هر دو بر روی بدن موثر هستند  .
تمریناتی مانند هل دادن ویلچر یا ارگومتری دست ، باعث بهبود وضعیت قلبی عروقی و افزایش استقامت عضلانی می شوند.
بطور کلی انجام ورزشهای هوازی برای مصدومین با سطوح آسیب بالاتر سخت تر است ، اما غیر ممکن نیست . از جمله مواردی دیده شده که یک فرد مبتلا به آسیب C4  توانسته در طول تمرین بالا بردن شانه ها ( ( shrugging به تنهایی ضربان قلب خود را افزایش دهد .

ارگومتری دست

دستگاه ارگومتری دست مخصوص افراد نخاعی

اجرای تمرینات  با استفاده از تحریک الکتریکی فعالیتها (FES)  یکی دیگر از گزینه ها است .

در هر حال لازم نیست که فعالیتهای بدنی ، شدید باشند تا مزایای بهداشتی آنها تامین شود . بطورکلی اجرای فعالیت های بدنی متوسط ، روزانه به مدت سی دقیقه یا بیشتر که در بیشتر روزهای هفته انجام شوند ، برای همه افراد هدفی مطلوب محسوب می شود .

ورزشهای هوازی ، نیاز مند انجام حرکات مداوم و موزون هستند . به یاد داشته باشید که آمادگی قلبی عروقی نمی تواند با عجله به دست آید ، بلکه تمرینات باید به آرامی شروع شده و با افزایش تدریجی و بسیار آهسته ی شدت ورزش و در یک مدت زمان طولانی اجرا گردند . در تمرینات هوازی اصلی به نام  overload  ( بیش از حد ) بکار برده می شود . به این مفهوم که برای کسب نتیجه ی مناسب تر ، شدت تمرینات شما باید بیشتر از حد فعالیتهایی باشد که برای زندگی روزمره انجام می دهید .  این موضوع به این معنا نیست که تمرینات باید شدید باشند ، بلکه تمام فعالیتهای بدنی باید با شدت متوسط آغاز و ​​به تدریج و دریک مدت طولانی مدت شدیدتر شوند . ضمن اینکه کسب دستاوردهای ورزش و تناسب اندام بدون آسیب دیدگی موقعی محتمل تر می شوند که مدت زمان و تکرار تمرینات به تدریج افزایش یابند ، اما شدت تمرینات بهتر است در سطح متوسط ​​نگه داشته شوند .

منبع مورد استفاده : http://sci.washington.edu – تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – آذر  ماه سال ۹۱ -انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی تهران