۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

خلاصه ای از سخنرانی آقای میرزاآقایی

طبق اظهارات ایشان:

هنگامی که یک  فرد سالم دچار آسیب نخاعی می  شود  ، ناخواسته هزینه های  سنگینی  بر زندگی  وی  تحمیل می  شود.

محاسبه و برآورد دقیق  این هزینه ها تا حدی در کشورهای توسعه یافته ، انجام  شده است  که در اینجا می توانیم  به انتشار کتاب  ” تحلیل  هزینه های  اجتماعی و روانی  آسیب  نخاعی ”  که توسط  پژوهشکده  مهندسی و علوم پزشکی  جانبازان منتشر  شده است  اشاره کنیم .در این کتاب  مونرو برکویتز  و همکاران هزینه های مختلف را که ممکن است  بر یک فرد  آسیب نخاعی  تحمیل  شود  محاسبه نموده اند . اما در کشور ایران  کار پژوهشی دقیقی انجام  نشده است  و از  طرفی اجرای  طرح هدفمندی  یارانه ها  سبب شده است  که فعالان مرتبط با افراد آسیب نخاعی  به اهمیت این بررسی ها پی برده تا بتوانند راهکارهایی برای  ایجاد یک شرایط  مناسب و عادلانه برای زندگی این قشر ارزنده بیابند.  .

حذف یارانه ها  و توجه به اقشار آسیب پذیر  یک فرصت طلایی را برای افراد آسیب نخاعی پدید آورده است ، اما بهره گیری از این فرصت نیازمند  ارائه مستندات  علمی  به برنامه ریزان  است.به همین خاطر انجام کارهای مطالعاتی در خصوص هزینه های  زندگی  یک فرد آسیب نخاعی  ایرانی   بسیار با اهمیت است .

در تاریخ های بهمن  و اسفند ۱۳۸۹ یک نظرسنجی  با عنوان ”  تاثیر هدفمند نمودن  یارانه ها  برزندگی افراد  دچار آسیب نخاعی ” بر روی  سایت مرکز  ضایعات  نخاعی ارائه شد و از افراد دچار آسیب نخاعی ،کارشناسان فعال در زمینه آسیب نخاعی و علاقمندان به موضوع درخواست شد  که نظرات خود را در این خصوص  بیان نمایند .

این مقاله  یک جمع بندی کلی از  نظرات  شرکت کنندگان در نظرسنجی  ارائه نموده است و در پایان نیز  پیشنهاداتی به   سازمان های دولتی و غیردولتی   فعال در زمینه  آسیب نخاعی   ارائه نموده است .

در این نظرسنجی افراد دچار آسیب نخاعی مهم ترین تاثیرات هدفمندی یارانه ها را به طور خلاصه به شرح زیر بیان کرده اند :

۱-      کاهش  تردد

۲-کاهش مشارکت در اجتماع

۳-گران شدن هزینه های زندگی

۴-گران شدن هزینه های  لوازم بهداشتی ، هزینه های پرستاری  و فیزیوتراپی

۵- افزایش قیمت  ارائه خدمات  پزشکی  در منزل

۶-سخت تر شدن زندگی افراد نخاعی

۷-احساس  ناامیدی به ادامه زندگی

۸-افزایش چندبرابر هزینه های یک فرد آسیب نخاعی  به نسبت یک فرد سالم پس از هدفمندی  یارانه ها  با توجه به اینکه یارانه ها به یک نسبت  برای افراد سالم و آسیب نخاعی  پرداخت می  شود.

۹-کاهش ارزش ریالی کمک  هزینه های ارائه شده به افراد آسیب نخاعی از طرف بهزیستی

۱۰- افزایش سردرگمی در افراد آسیب نخاعی در رویارویی با شرایط  جدید

۱۱-نداشتن پس انداز کافی برای هزینه های پی بینی نشده ناشی از  طرح هدف مندی  یارانه ها

با تشکر و قدردانی از تشریف فرمایی ایشان