۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

کمردرد عصبی چیست و روش‌های درمان آن کدامند؟

کمردرد عصبی چیست؟

کمردرد و استرس رابطه پیچیده‌ای دارند که می‌تواند در هر دو طرف جریان داشته باشد. استرس می‌تواند منجر به التهاب، اسپاسم عضلانی و تنش در پشت شود. کمردرد عصبی در واقع واکنش بدن به شرایط دارای استرس، ناراحتی و نگرانی‌های شدید است که در اثر یک پاسخ استرسی که باعث انقباض عضلات کمری می‌شود، اتفاق می‌افتد.

کمردرد عصبی یکی از شایع‌ترین عارضه‌هایی است که به طور مرتب تجربه می‌کنیم و می‌تواند در زندگی روزمره، کار و خواب مشکل ایجاد کند. در صورت حمله ممکن است در ماهیچه‌های خود احساس کشش کنید و کمر شما منقبض شود. درگیری دائمی ذهن شما می‌تواند خسته کننده باشد و عضلات شما را تحت فشار بگذارد.

افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی اغلب در بدن خود احساس گرفتگی و ضعف می‌کنند. در حالی که در بیشتر مواقع ممکن است تنها یک پدیده ذهنی باشد و بدن شما برای پاسخ فیزیکی به این استرس، ماهیچه‌ها را منقبض می‌کند. این سفتی و انقباض‌ها در طولانی مدت منجر به تحریک گره‌های عصبی عضلانی در کمر، گردن، شانه‌ها، فک و سر می‌شود و دردهای نسبتا شدیدی ایجاد می‌کند.

کمردرد عصبی چیست و روش‌های درمان آن کدامند؟

علت کمردرد عصبی

علت اصلی کمردرد عصبی استرس و اضطراب شدید است؛ اما توجه به این نکته ضروری است که استرس و اضطراب مستقیما باعث کمردرد نمی‌شوند، بلکه اضطراب باعث رفتارهایی می‌شود که منجر به کمردرد می‌شوند.

رایج‌ترین نظریه این است که اضطراب، که باعث تنش عضلانی می‌شود، ممکن است ماهیچه‌های قسمت فوقانی یا پایین کمر را منقبض کند و تنش عضلانی باعث ایجاد درد در مبتلایان به اضطراب شود. عضلات پشت در مواقع استرس‌زا تمایل دارند که منقبض شوند و این تنش منجر به کمردرد در نواحی بالایی و پایینی کمر می‌شود.

علائم کمردرد عصبی

افراد مبتلا به کمر درد عصبی مکررا دچار کمردرد، تنش، سفتی و درد یا اسپاسم کمر می‌شوند. این درد معمولا انقدر شدید است که شما را از انجام کارهای روزانه خود منع می‌کند. معمولا در این مواقع شما علائم عصبی دیگر نظیر بی‌خوابی، بی‌حوصلگی، افسردگی، افزایش ضربان قلب و آشفتگی ذهنی را تجربه می‌کنید.

پیشگیری از کمردرد عصبی

از کمر درد عصبی می‌توان با تغییر سبک زندگی، رفتار و مدیریت اضطراب در آینده جلوگیری کرد. این رفتارها شامل موارد زیر هستند:

  • به طور منظم حرکات کششی انجام دهید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • سطح استرس خود را کاهش دهید.
  • با کمک روانشناس راهکارهای پذیرش و اینکه یاد بگیرید چیزهایی را بپذیرید که نمی‌توانید تغییر دهید.
  • ایجاد آرامش روان و تسلط بر خود می‌تواند از بروز مشکلات عصبی از جمله دردهای اسپاستیک عضلات جلوگیری کند.
  • از ماساژ برای ایجاد آرامش بیشتر دوره‌ای استفاده کنید.

آیا استرس می‌تواند باعث بروز کمردرد عصبی شود؟

زمانی که افراد تحت استرس هستند، تمایل به تغییر در وضعیت بدنی خود دارند. نحوه نشستن، ایستادن، حرکت همگی در ایجاد کمردرد نقش دارند. برخی از افراد تحت اضطراب و استرس زیاد ممکن است با کاهش سطح فعالیت خود به گذر از دوران سخت خود کمک کنند.

فعالیت بدنی سالم و انعطاف‌پذیر و قوی نگه داشتن عضلات پشت به محافظت از کمر در برابر درد کمک می‌کند. اضطراب باعث ایجاد حساسیت بیش از حد نسبت به مسائل می‌شود. این در واقع می‌تواند باعث کمردرد خفیف شود که به طور معمول روی زندگی شما تاثیری نمی‌گذارد اما به مرور ممکن است تشدید شده و نادیده گرفتن آن دشوار شود.

درمان کمر درد عصبی ناشی از استرس

برای کسانی که از کمر درد عصبی رنج می‌برند، حرکت کردن، نشستن، ایستادن و راه رفتن بدون درد نخواهد بود. بهترین کاری که می‌توانید برای بهبود انجام دهید کمک به درمان علت کمردرد است. درمان اضطراب می‌تواند شما را از شر کمردرد رها کند.

بیشتر بخوانید: درمان اضطراب با نوروفیدبک

چند تکنیک وجود دارد که می‌توانید برای کمک به مبارزه با هر دو مشکل از آنها استفاده کنید. حرکات کششی بخش مهمی از فعالیت روزانه شماست. چند بار در روز زمانی را به کشش عضلات خود اختصاص دهید تا به انعطاف‌پذیری عضلات خود کمک کنید. ماساژ نیز باعث افزایش آرامش و کاهش تنش می‌شود. عادات خوب دیگری که می‌توانید ایجاد کنید شامل ورزش و تحرک است. حرکات کششی، پیلاتس، یوگا و حتی پیاده‌روی، همگی راه‌های عالی برای کاهش کمردرد و اضطراب هستند.

درمان‌های کمردرد عصبی

تاثیرات فیزیکی استرس و اضطراب نیز می‌تواند مانند تاثیرات ذهنی و عاطفی استرس بسیار زیاد باشد. با این حال، علاوه بر روش‌های درمانی معمولی که برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می‌شود، راه‌هایی برای مبارزه با پاسخ‌های فیزیکی و فیزیولوژیکی بدن شما به اضطراب وجود دارد که عبارتند از:

  • ماساژ درمانی
  • یوگا
  • فعالیت‌های هوازی
  • حرکات کششی
  • فیزیوتراپی
درمان‌های کمردرد عصبی
ماساژ و کمر درد عصبی

ماساژ و کمر درد عصبی

ماساژ می‌تواند به کاهش تنش و کاهش درد کمک کند. می‌توانید تکنیک‌های خود ماساژ را امتحان کنید یا به یک ماساژدرمانگر حرفه‌ای مراجعه کنید. ثابت شده است که ماساژ اضطراب و گره‌ها را به طور همزمان درمان می‌کند. ماساژ به ماهیچه‌های منقبض اجازه می‌دهد تا آرام شوند و تنش را رها کنند و پاسخ بدنی شما به اضطراب را بهبود بخشد و احساس راحتی و آرامش را به شما هدیه دهد. حتی ماساژ درمانی در یک جلسه از ماه می‌تواند مفید باشد.

یوگا و کمر درد عصبی 

یکی از راه‌های موثر برای درمان گرفتگی عضلات و استرس در خانه یوگا است. تمرین‌های یوگا به طور مداوم با عملکرد فیزیکی بالاتر، کاهش استرس و انعطاف‌پذیری بیشتر مرتبط بوده‌اند که همگی ممکن است به از بین بردن اثرات فیزیکی استرس و اضطراب کمک کنند.

فعالیت هوازی و کمردرد عصبی

فعالیت هوازی یکی دیگر از راه‌های ارزشمند برای رهایی از تنش بدنی است. دویدن و شنا می‌تواند جریان خون را افزایش داده و استرس را کاهش دهد. بر اساس مطالعات انجام شده، پنج دقیقه تمرین هوازی می‌تواند اثرات ضد اضطرابی داشته باشد.

کشش و کمردرد عصبی

کشش منظم ممکن است به جلوگیری از گره‌های عضلانی با کشیده شدن بافت همبند کمک کند. گره‌ها عضله را کوتاه و سفت می‌کنند، در حالی‌که کشش می‌تواند به طولانی شدن آن به شکل قبلی و افزایش جریان خون برای حمایت از بهبود بافت کمک کند.

فیزیوتراپی و کمردرد عصبی

در فیزیوتراپی کمر از تکنیک‌های مختلفی مانند سوزن خشک، ماساژ، درمان دستی و دستگاه‌ها و تمرین‌های ورزشی استفاده می‌شود. روش دیگر، رهاسازی فشار نقطه ماشه به صورت دستی یا با ابزار است. این روش می‌تواند در آزادسازی تنش ذخیره شده در یک ناحیه مفید باشد اما باعث ایجاد درد ارجاعی در جای دیگر شود.

اگر با کمردرد عصبی ناشی از استرس زندگی می‌کنید، از متخصصین ما کمک بگیرید تا با برنامه‌هایی مانند خدمات روانشناسی جهت مدیریت هیجان و شرایط بحران، فیزیوتراپی برای کنترل درد و ماساژ برای کاهش درد و افزایش آرامش که می‌تواند راهنمایی و پشتیبانی ارزشمندی را در مدیریت این مسائل ارائه دهند.