۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

کتاب های حال خوب کن | معرفی کتاب هایی که حالتان را بهتر می کند!

کتاب های حال خوب کن کدامند؟ برای بسیاری از ما پیش آمده که در روزهایی از سال خسته و بی حوصله باشیم. حالمان گرفته باشد و دنبال راه حلی برای رهایی از این وضعیت بگردیم بسته به عادت های شخصی، هر فرد روشی را برای خود انتخاب می کند. برخی قدم زدن در خیابان را انتخاب می کنند، برخی با دیدن فیلم، برخی هم با سرگرم کردن خود به کارهای هنری و آشپزی و… . اما در این میان کسانی نیز هستند که تنها ورق زدن صفحات یک کتاب می تواند حال و هوایشان را تغییر دهد. کتاب دوست قدیمی کسانی است که در حال خوب و بدشان با آن خو گرفته اند.

اثرات مطالعه بر خلق و روان

همانطور که میدانید مطالعه کردن، به نوعی ورزش مغز محسوب می شود. در واقع هنگام مطالعه سلول های عصبی ناحیه ی کورتکس مغز وادار به فعالیت می شوند. اثرات مطلوب مطالعه بر مغز می تواند تا مدتی اثر خود را حفظ کند. اگر عادت به مطالعه، تبدیل به سبک زندگی افراد شود، اثر آن در بسیاری از بخش های زندگی نمایان است. افرادی که با کتاب انس دارند، ذهنی باز و ورزیده دارند که در هنگام چالش ها، حل مسائل و تصمیم گیری ها از آن بهره جویی می کنند.
این افراد برای تربیت فرزندان خود، آنان را از همان دوران کودکی و نوجوانی با کتاب آشنا و آمیخته می کنند و با آگاهی بخشیدن به خود و فرزندانشان بسیاری از مشکلات و چالش ها را با موفقیت پشت سر می گذارند. تحقیقاتی که روانشناسان در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ انجام دادند نشان داد که افرادی که زیاد رمان می خوانند، قدرت همدلی بیشتری با دیگران دارند. این افراد راحت تر می توانند دنیا را از زاویه ی چشم دیگری ببینند و فارغ از این که خودشان چه نظر و عقیده ای دارند، عقاید و نظرات دیگران را بشنوند و درست قضاوت کنند.
تحقیق دیگری که در سال ۲۰۱۰ انجام شد نیز بیانگر این نکته بود که بزرگسالانی که برای بچه هایشان بیشتر کتاب می خوانند، باعث تقویت «تئوری ذهن» در آن ها می شوند و این بچه ها در آینده عاقل تر، دارای قدرت درک بالاتر و توانایی انطباق بیشتری هستند.

معیارهای انتخاب کتاب خوب

انتخاب یک کتاب خوب و مناسب شما، باید از فیلتر های زیادی بگذرد، فیلتر هایی همچون ژانرهای مورد علاقه شما و… در ادامه برخی از این موضوعات شرح داده شده است.

۱-علاقه

در انتخاب کتاب مناسب، شاید اولین و مهم ترین معیار، علاقه باشد. برخی به موضوعات علمی علاقه دارند و برخی موضوعات اجتماعی، برخی هنری، داستانی، مذهبی، ادبی، تاریخی و… را می پسندند. گاهی اوقات نیز برخی از افراد علاقمند به نویسنده ی خاصی هستند. در هر صورت توجه به علایقمان در انتخاب کتاب می تواند یک انتخاب موفق را در پی داشته باشد که از خواندنش لذت بیشتری ببریم.

۲-کتاب های حال خوب کن | سطح دانش

سطح دانش پایه ای ما نیز یکی از معیار های انتخاب کتاب مناسب است. اگر کتابی که می خوانید خیلی پایین تر از سطح دانش عمومی شما باشد، خواندن آن کتاب هم حوصله ی شما را شدیدا سر می برد و هم وقتتان را هدر می دهد. همچنین در صورتیکه سطح کتاب بسیار بالاتر از سطح اطلاعات شما باشد، شما قادر نیستید بهره ی کافی از مطالعه ی کتاب خود ببرید و ممکن است سختی آن باعث دلسرد شدن شما نسبت به مطالعه شود.

سطح دانش پایه ای ما نیز یکی از معیار های انتخاب کتاب مناسب است

۳-گیرایی متن یا ترجمه ی کتاب

کتاب هایی که موضوعی جذاب و نگارشی روان دارند و مهارت نوشتن در آنها به خوبی بکار رفته، می توانند خواننده را تا پایان کتاب با خود همراه کنند. سعی کنید در انتخاب کتاب، مولفان و مترجمان خوب را انتخاب کنید تا هنگام مطالعه وقت و ذهنتان درگیر پیچیدگی ها و یا اشتباهات نگارشی نشود و لذت کافی را از مطالعه ی خود ببرید.

۴-کاربردی بودن مطالب کتاب و رده سنی مناسب

یکی از اهداف مطالعه کردن، آموختن و یادگیری است. کتاب خوب همواره حاوی آموزه هایی است که آن را به خواننده منتقل کرده و علاوه بر لذت مطالعه کردن، دانش و مهارت آدمی را بالا می برد. در انتخاب کتاب مناسب باید به گروه سنی خود نیز توجه داشته باشید. به طور کلی کتاب ها برای سه گروه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تقسیم بندی می شوند. والدین نیز می توانند با انتخاب کتاب مناسب رده ی سنی فرزندانشان به آن ها کمک کنند.

۵-کتاب های حال خوب کن | حجم کتاب

انتخاب کتاب های با حجم بالا برای همه ی افراد مناسب نیست. کودکان و نوجوانان و نیز افرادی که عادت به مطالعه ندارند و در ابتدای راه هستند بهتر است با کتاب های کم حجم در حیطه ی مور علاقه ی خود شروع کنند تا انگیزه ی مطالعه کردن را از دست ندهند. افراد کتابخوان و حرفه ای، محدودیتی از نظر حجم کتاب ندارند.

معرفی چند کتاب جذاب و خواندنی

گرچه سلیقه ی افراد در انتخاب کتاب متفاوت است، اما برخی از کتاب ها و موضوعات نیز هستند که نظر مثبت طیف زیادی از خوانندگان را به خود جلب می کنند. خواندن بعضی از کتاب ها حال آدم را خوب می کند فرقی نمی کند موضوع کتاب چه باشد، می تواند زندگی نامه باشد، یا کتابی علمی، اعتقادی، رمان، روانشناسی و… . اما هرچه که هست انسان را با خود درگیر می کند. یک درگیری مثبت و سازنده. کتاب هایی که صفحه به صفحه ی آن با شما حرف می زند و شما را با خود همراه می کند.

۱-کیمیاگر

کیمیاگر اثر نویسنده ی معروف برزیلی به نام پائولوکوئیلو است. این کتاب تا کنون به بیش از ۵۰ زبان ترجمه شده و بیش از ۶۵ میلیون نسخه فروش داشته است و یکی از پر طرفدارترین کتاب های جهان محسوب می شود. رمان کیمیاگر داستان زندگی سانتیگو است. چوپانی که تصمیم می گیرد به همراه گوسفندانش به همه جا سفر کند. موضوع کتاب، خواننده را با خود به فکر یافتن حدیث خویش می برد، یعنی دنبال کردن شخصیت و آرزویی که همیشه دوست داشتیم به آن دست بیابیم.
بسیاری از افراد کتاب کیمیاگر را به عنوان یکی از بهترین و موثرترین کتاب هایی که خوانده اند معرفی می کنند. این کتاب به خصوص برای نوجوانان و جوانانی که در ابتدای مسیر یافتن حدیث خویش هستند، بسیار کتاب انگیزشی و ارزشمندی است و به آنان جرات می دهد تا به سمت چیزی که می خواهند حرکت کنند. در این کتاب، علاوه بر پیام اصلی یعنی تسلیم نشدن در برابر سرنوشت، شما می توانید از آموزه های ریز و درشت در جریان کتاب و همچنین شاهکار ادبی اثر لذت ببرید.

۲-کتاب های حال خوب کن | نیچه گریست

این کتاب رمانی فلسفی-روانشناختی است که اروین یالوم نویسنده ی معروف و استاد بازنشسته ی روانپزشکی دانشگاه استنفورد آن را به نگارش درآورده است. یالوم که یکی از نویسنده های توانا در حیطه ی کتاب های روانشناختی به حساب می آید، در این کتاب دیدار خیالی نیچه، فیلسوف آلمانی را با جوزف بروئر، پزشک وینی و استاد زیگموند فروید روایت می کند. این داستان در خلال سده ی نوزدهم و در آستانه ی ظهور پدیده ی روانکاوی رخ می دهد.
روایتی جذاب و خواندنی بین بیمار و درمانگری که به صورتی عجیب هر یک در تلاش برای درمان یکدیگر هستند. توصیف های نویسنده و توجه به جزییات در این کتاب بی نظیر است. با پیش رفتن خواننده، داستان اوج می گیرد و گفتگوها بین دو مرد اسرار آمیز تاریخ یعنی نیچه ی جوان و بروئر روانکاو،  زیباتر، مهیج تر و فلسفی تر می شود.

۳-عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست

مخاطب کتاب عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست، افرادی هستند که مبتلا به سوگ شده اند. فقدان و از دست دادن عزیزان، اتفاق تلخ و ناگواری است که گریزی از آن نیست. این از دست دادن می تواند ناشی از مرگ یا دوری از عزیزان و یا از دست دادن معشوق باشد. نویسنده ی این کتاب خانم مگان دیواین، روانشناسی است که در زندگی خود با مرگ همسرش مواجه می شود و پس از تحقیق بسیار با نوشتن کتاب عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست، تعریف جدید و آرامش بخشی از سوگ ارائه می دهد.
او این کتاب را با هدف کمک به افراد سوگوار منتشر می کند. خانم دیواین در این کتاب با نگاهی ساده تر و واقع بینانه تر به بررسی فرهنگ سوگ می پردازد و بیان می کند که در واقع آنچه غم و رنج فرد سوگوار را بیشتر می کند، درک نشدن و احساس تنهایی در اوج شلوغی است. این کتاب را به افرادی که به دلیل مواجهه با سوگ، حال خوبی را تجربه نمی کنند پیشنهاد می کنیم.

مخاطب کتاب عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست، افرادی هستند که مبتلا به سوگ شده اند

۴-کتاب های حال خوب کن | بادبادک باز

رمان بادبادک باز نوشته ی خالد حسینی، داستان زندگی یک پسر افغانی را قبل از شروع و در میانه ی اغتشاشات افغانستان بیان می کند. در این کتاب اتفاقات و جریانات سیاسی بسیار کمرنگ بیان شده و بیشتر بر ارتباطات و احساسات و فرهنگ مردم تمرکز شده است. بادبادک باز، داستان عشق و وفاداری است، داستان دوستی و ایثار، داستان دور ماندن از اصل خویش و تمنای بازگشت به آن. در قسمتی از متن پشت جلد کتاب، اینگونه آمده است:
“بادبادک‌باز ما را به ایامی می‌برد که رژیم سلطنتی افغانستان در میان بی‌خبری مردم سقوط می‌کند و این کشور دستخوش تحولاتی می‌شود که تا امروز شاهد ان هستیم. اما در این رمان حوادث سیاسی گذرا و حاشیه‌ای است و داستان اصلی آن زندگی دو پسر است که با هم در یک خانواده بزرگ می‌شوند و از یک پستان شیر می‌نوشند و دوستی عمیقی بینشان شکل می‌گیرد. ولی دنیای این دو در عین حال از هم جداست؛ امیر ارباب‌زاده است و مالک خانه و ثروت پدر و حسن نوکرزاده و از قوم هزاره و پیوسته پامال تاریخ.”
این کتاب با فراز و نشیب هایش، با از خودگذشتگی های حسن برای امیر، درد های خفته در یک کشور جنگ زده را بیان می کند. از سرنوشت پر از زجرهای جسمی و روانی کودکان، از اختلاف طبقاتی، فقر و غربت می گوید. داستانی که قلب شما را با خود به آن زمان و مکان می برد و شما را با بغضی در گلو به تفکر وادار می کند.

۵-خرده عادت ها

کتاب خرده عادت ها نوشته ی جیمز کلییر، کتابی است که راهی اثبات شده و روشن برای ایجاد عادت های خوب و از بین بردن عادت های بد ارائه می کند. در واقع این کتاب به افراد می آموزد که چگونه با ایجاد عادت های مثبت هر روز به موفقیت نزدیک تر شده و به اهداف و آرزوهای خود برسند. توصیه های این کتاب به شما می آموزد که چگونه:

  • سیستمی ایجاد کنید که با استفاده از آن هر روز یک درصد بهتر شوید.
  • عادت‌های بدتان را رها کنید و بچسبید به عادت ‌های خوب.
  • از خطاهایی که بیش‌تر مردم هنگام تغییر عادت‌ها مرتکب می‌شوند پرهیز کنید.
  • بر بی ‌انگیزگی و بی‌ ارادگی غلبه کنید.
  • هویتی قوی‌تر پیدا کنید و خودتان را بیش‌تر باور داشته باشید.
  • حتی وقتی که مشغله ‌ی زیادی دارید زمانی برای ایجاد عادت ‌های جدید پیدا کنید.
  • پیرامون خود را طوری طراحی کنید که منجر به نتایجی بزرگ می‌شوند.
  • اگر از برنامه‌تان جا ماندید، مجددا آن را پی بگیرید.
  • و مهم‌تر از همه، چگونه این ایده ‌ها را در زندگی واقعی عملی کنید.

۶-کتاب های حال خوب کن | سه شنبه ها با موری

این کتاب نوشته ی میچ البوم نویسنده ی معروف آمریکایی است که تبدیل به یکی از اثر گذارترین و پرفروش ترین کتاب های انتشارات نیویورک تایمز شد. علت قرار گرفتن این کتاب در صدر پرفروش ترین کتاب ها از اکتبر ۱۹۹۷ تا کنون، پرداختن به مفاهیم عمیقی از جمله عشق، مرگ، انواع ازدواج و… است. یکی دیگر از علل اثرگذاری این کتاب بر مخاطب این است که داستان سه شنبه ها با موری بر گرفته از داستان واقعی زندگی استاد بزرگ جامعه شناسی است.
این کتاب سرشار از جملات ناب و آموزنده ای است که در هیچ کلاس و دانشگاهی یافت نمی شود. خواندن کتاب سه شنبه ها با موری، به همه ی افراد به ویژه کسانی که می خواهند به تازگی مطالعه ی کتاب را آغاز کنند پیشنهاد می شود.

سخن آخر درمورد کتاب های حال خوب کن

کتاب های زیادی در حوزه های مختلف وجود دارند که هر کدام می توانند برای گروهی از مخاطبان، بسیار جذاب و خواندنی باشند در حالیکه برای گروهی دیگر صرفا یک کتاب معمولی به نظر بیاید. همانطور که پیش تر اشاره کردیم، انتخاب کتاب مناسب برای هر فرد باید برگرفته از ویژگی های خاصی باشد. اگر به دنبال کتابی برای اوقات فراغت خود هستید و یا کتابی را می خواهید که شما را تا پایان با خود همراه کند و در انتها حس و حال خوبی را به شما ببخشد، باید ابتدا حوزه ی مورد علاقه، و متناسب با شخصیت خود را پیدا کنید.
کتاب های معرفی شده صرفا به عنوان نمونه ای از کتاب های مطرح، پر فروش و پر مخاطب در سراسر دنیا است. شما نیز می توانید کتاب های مورد علاقه ی خود را به این لیست اضافه کنید. اگر شما هم در راستای این موضوع مسئله ای دارید، می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید.