۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

پیگیری‌های فارس جواب داد/ عیدی معلولان پرداخت شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، عدم پرداخت عیدی معلولان در نوروز ۱۴۰۲ انتقادات بسیار گسترده افراد دارای معلولیت را به دنبال داشت، همین انتقادات در پویش‌های بسیاری در سامانه مردمی فارس من به ثبت رسید و حالا خبرها حکایت از واریز این معوقه پرداختی به حساب معلولان دارد.

 پیش‌تر کامران عاروان، مدیر عامل جامعه معلولین ایران به خبرنگار فارس گفت: براساس روال سال‌های پیشین، مستمری یک ماه معلولان به عنوان عیدی باید در نوروز ۱۴۰۲ به حساب آن‌ها واریز می شد که تاکنون این امر محقق نشده است.

پیگیری‌های فارس جواب داد/ عیدی معلولان پرداخت شد

مدیر عامل جامعه معلولان ایران درباره نتایج پیگیری‌ها از مسئولان گفت: وقتی از مسئولان پیگیری می‌کنیم پاسخ می‌دهند سازمان برنامه و بودجه اعتباری را به این امر اختصاص نداده‌ است. امسال متأسفانه بخش اعظمی از بودجه بهزیستی را ندادند و حاصل چنین اقداماتی عدم پرداخت عیدی مددجویان است.

پس از انتشار این گزارش خبرگزاری فارس بود که سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور به این گزارش واکنش نشان داد.

در بخشی از این جوابیه آمده است: «با عنایت به سیاست‌های دولت سیزدهم و تأکید بر برنامه‌محور بودن اعتبارات دستگاه‌ها در راستای پاسخگو نمودن دستگاه‌های اجرایی در قبال اعتبارات، سازمان بهزیستی کشور به‌عنوان دستگاه اجرایی اصلی حمایت از معلولان تعیین و ردیف‌های فرعی ذیل این سازمان با ردیف اصلی ادغام شده است.»

«شایان‌ذکر است به استناد ماده (۷۹) قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به پرداخت مستمری به افراد تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی شده و قانونی برای پرداخت عیدی به مددجویان فوق‌الذکر وجود ندارد.»

«همچنین با عنایت به سیاست‌های دولت سیزدهم و تأکید بر برنامه‌محور بودن اعتبارات دستگاه‌ها در راستای پاسخگو نمودن دستگاه‌های اجرایی در قبال اعتبارات، سازمان بهزیستی کشور به‌عنوان دستگاه اجرایی اصلی حمایت از معلولان تعیین و ردیف‌های فرعی ذیل این سازمان با ردیف اصلی ادغام شده است. این موضوع برای سایر دستگاه‌های اجرایی هم اجرا شده است. سازمان بهزیستی کشور به استناد قوانین بالادستی و همچنین ماده‌واحده لایحه قانونی تشکیل سازمان بهزیستی کشور مصوب  ۲۴.۳.۱۳۵۹ مکلف به حمایت و توان‌بخشی معلولان بوده و این موضوع از وظایف ذاتی این سازمان است.»

این جوابیه سازمان برنامه و بودجه مبنی بر قانونی نبودن پرداخت عیدی به مددجویان افراد دارای معلولیت در حالی است که براساس اذعان فعالان حوزه معلولان، این نخستین باری است که پس از ۱۵ سال، عیدی افراد دارای معلولیت پرداخت نمی‌شود.

 حالا پس از کش و قوس‌های فراوان و با گذشت ۳۰ روز از بهار ۱۴۰۲، روز گذشته برخی از معلولان از واریز مبلغ ۲۷۰ هزار تومانی به حسابهایشان خبر می‌دهند،مبلغی که  در پیامک واریزی آن به «واریز بابت کاهش فقر مطلق مددجویان» اشاره شده است. البته تاکنون هیچ یک از مقام‌های رسمی به این موضوع وورد نکرده و پاسخ نداده که این واریزی متعلق به عیدی معلولان است یا موضوعی دیگر.

هر چند سیدصولت مرتضوی،وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته با حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری در پاسخ به انقاد یکی از معلولان درباره پرداخت نشدن عیدی معلولان، گفت: حمایت دولت از افراد دارای معلولیت فقط در حد مستمری و کمک‌هزینه می‌باشد و این‌ها فقط بخشی از حمایت‌های مستمر بوده و کمک‌های غیرمستمر این سازمان نیز برای تعداد زیادی از جمعیت هدف تحت پوشش این سازمان محقق شده است.

وی افزود: دولت سال گذشته مستمری افراد تحت‌پوشش (بهزیستی را دوبار طی یکسال افزایش داده، یک‌بار به میزان ۲۰ درصد و بار دیگر به مقدار ۳۰ درصد) و موضوع عیدی هم منوط به تحقق منابع اعتباری مورد نیاز دانست و در همین راستا به موضوع واریز کمک‌هزینه معیشتی جمعیت هدف این سازمان در آستانه عید سعید فطر خبر داد.

با این حال، آنچه به نظر می‌آید واریزی‌های روز گذشته را باید همان عیدی معلولان در سال ۱۴۰۲ دانست و افراد دارای معلولیت دیگر منتظر واریزی جدیدی نباشند.