۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

وعده‌های جدید شهردار تهران در مناسب‌سازی معابر برای معلولان/ امانی: ایرادات بودجه ۱۴۰۱ تهران را برطرف کردیم

جامعه ۲۴، رها رمضانی: چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران اعتبارات مربوط به معلولان کاهش یافته و ردیف اعتباری بهسازی معابر جهت تردد معلولان و سالمندان حذف شده است.

کاهش شدید اعتبارات برای معلولان در حالی صورت گرفته است که بودجه ۵۶ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱ با رشد ۵۱ درصدی مواجه بوده است.

مناسب‌سازی معابر برای معلولان

حذف اعتبار مناسب‌سازی معابر در لایحه بودجه شهرداری

جامعه ۲۴ پیشتر درباره چگونگی کاهش این بودجه و ردیف‌های حذف شده با بهروز مروتی مدیر کمپین معلولان گفتگو کرده بود.

مروتی تصریح کرد که علیرغم صحبت‌های زاکانی در ۳۰ آذر ماه که گفته بود حداقل هزار میلیار تومان به امور مناسب‌سازی معابر برای معلولان اختصاص داده شده، اما بودجه‌ای که شهرداری برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته است یک چهارم آن بودجه است.

مدیر کمپین معلولان همچنین عنوان کرده بود: «مهم‌ترین قسمت‌هایی که بودجه در آن حذف شده مربوطه به ردیف بودجه ساماندهی و مناسب‌سازی پیاده‌راه‌ها است. برای این بخش در سال ۹۹، مبلغ ۲۹۵ میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۰، مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده بود که این بودجه برای سال ۱۴۰۱ کاملا حذف شده است. در بخش روانسازی عبور و مرور معلولان و سالمندان در سال ۹۷ مبلغ ۱۹.۵ میلیارد تومان، در سال ۹۸، اعتباری به مبلغ ۳۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۹، مبلغ ۳۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که این ردیف اعتباری مهم در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حذف شده است، این درحالیست که در بحث مطالعه مناسب سازی شهرداری در سال گذشته یک میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته بود.»

با توجه به تلاش فعالان حوزه معلولان برای جلوگیری از کاهش بودجه معلولان و نگرانی‌هایی که همچنان در این حوزه وجود دارد با ناصر امانی عضو شورای شهر تهران گفتگو کردیم.

بودجه پیشنهادی شهرداری تهران اصلاح شد

امانی در خصوص کاهش بودجه شهردای برای افراد دارای معلولیت به جامعه ۲۴ گفت: در لایحه‌ای که از شهرداری آمده بود اشکالاتی وجود داشت به این نحو که بعضی از ارقام نسبت به سال قبل کمتر شده بود یا افزایش نداشت، اما به محض اینکه لایحه وارد شورا شد، اعضا متفق شدند که این لایحه باید اصلاح شود، این اصلاحیه در شورا انجام شده و تبصره‌های بودجه بسته شد.

وی ادامه داد: براساس این اصلاحیه علاوه بر ردیفی که برای مناسب‌سازی فضای شهری برای افراد دارای معلولیت دیده شده است، طی تبصره‌های بودجه امسال رقم پیش‌بینی شده از ۱۵ به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در تبصره ۲۹ بودجه شهرداری که مصوبه شورای شهر است دو بند وجود دارد که در هر دو بند آن این موضوع لحاظ شده است، تصریح کرد: در بند اول آن آمده است که در راستای مناسب‌سازی شهری برای افراد دارای معلولیت و اقشار کم توان جسمی، حرکتی و ذهنی تا سقف ۲۵ درصد از سر جمع اعتبارات هر یک از ردیف‌های اعتباری زیر را هزینه کند و در این بند ۴ ردیف لحاظ شده و در بند دوم هم ۷ ردیف بودجه‌ای لحاظ شده است.

وی عنوان کرد: در کل برای ۱۱ ردیف از ردیف‌های بودجه اجازه داده شده که شهرداری تا سقف ۲۵ درصد برای مناسب‌سازی پیاده‌راه‌ها، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها، پایانه‌ها، ایستگاه‌های پرتردد، سرویس‌های بهداشتی، کتابخانه‌ها، قرائت خانه‌ها، فضا‌ها و اماکن فرهنگی و هنری هزینه کند.

وعده‌های جدید شهردار تهران برای معلولان

این عضو شورای شهر تاکید کرد: شهردار تهران قول داده‌ که در سال ۱۴۰۱ به میزان ۶۰۰ کیلومتر از پیاده راه‌ها و معابر تهران را برای افراد داری معلولیت و کم توان مناسب سازی کنند. همچنین در بودجه حمل و نقل شهرداری تهران برای موضوع حمل و نقل افراد دارای معلولیت هم ردیفی دیده شده تا شهرداری بتواند وسایل حمل و نقل، اورهال و بازسازی خودرو‌ها برای این افراد را تهیه کند.

امانی در ادامه افزود: وظیفه ما خدمات رسانی به همه اقشار است و به طور طبیعی افراد داری معلولیت و کم توان در اولویت هستند. این افراد باید بدانند که اعضای شورای شهر متوجه مسئولیتی که در قبال این افراد دارند خواهند بود.

به گزارش جامعه ۲۴ نکته جالب آن است که از یک سو شهرداری تهران چنان از بودجه و اعتبارات مربوط به افراد دارای معلولیت در لایحه بودجه پیشنهادی خود می‌کاهد که فریاد اعتراض جامعه معلولان کشور بلند می‌شود و از سوی دیگر بعد از ایرادات گرفته شده به همین لایحه وعده‌های جدیدی برای مناسب‌سازی پیاده‌راه‌های تهران برای همین افراد می‌دهد. وعده‌هایی که مشخص نیست آیا جامه عمل خواهد پوشید یا اینکه همچون سالیان گذشته در حد حرف و شعار و تلاش برای اقناع افکار عمومی باقی خواهند ماند.