۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نقش ورزش «بوچیا» در توانمندسازی معلولان ذهنی جسمی

مدیرعامل مجموعه توان‌خواهان جسمی ذهنی فردا گفت: بوچیا ورزش تخصصی معلولان ذهنی جسمی است و هدف ما از راه‌اندازی مدرسه بوچیا افزایش امید به زندگی در معلولان ذهنی است.

فرخنده محمودی در حاشیه نخستین همایش ورزش از پنجره حقیقت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: بوچیا ورزشی پارا‌المپیکی و مربوط به شدیدترین نوع معلولیت ذهنی است که ترکیبی از ورزش‌های بولینگ و بیلیارد است و توپ‌های این بازی از دانمارک وارد می‌شود.
وی افزود: شیوه کلی این بازی به این صورت است که یکی از گروه‌ها توپ سفید را به نقطه دلخواه و با شرایط مساعد خود پرتاپ و سپس توپ رنگی خود را هر چه نزدیک‌تر به توپ سفید (جک) پرتاپ می‌کند، وقتی نوبت بازیکن مقابل رسید او نیز باید سعی کند که توپ رنگی خود را خیلی نزدیک‌تر از توپ‌های بازیکن مقابل پرتاپ کند در غیر این صورت توپ‌های بیشتری را از دست می‌دهد و امتیاز کمتری کسب می‌کند.
مدیرعامل مجموعه توان خواهان جسمی ذهنی فردا در ادامه بیان داشت: انجام این بازی توسط افرادی که دستشان قدرت حرکت ندارد بدین شکل است که ناودانی در زیر گردنشان قرار گرفته و توپ در درون ناودان قرار انداخته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بیشتر از شش سال است امکان انجام این ورزش توسط این موسسه برای معلولان ذهنی فراهم شده است تصریح کرد: اغلب افراد تحت پوشش ما تا مقاطع مختلفی (حداکثر سوم راهنمائی) درس خوانده اما اکنون از مدرسه ترخیص و خانه‌نشین شده‌اند و با توجه به اینکه  توانایی اشتغال نیز ندارند این ورزش سبب امید به زندگی بیشتر در این افراد و خانواده‌هایشان می‌شود.
محمودی ادامه داد: ورزش برای این کودکان و نوجوانان به نوعی شروعی تازه در زندگی بوده و برای انواع معلولیت‌ها مانند سی پی (فلج مغزی)، ام‌اس شدید و  دیستروفی عضلانی دوشن (تحلیل رفتن تدریجی ماهیچه‌ها) کاربرد دارد.
وی با بیان اینکه اساس تفکر ما درباره این معلولان، آسایشگاهی نیست تاکید کرد: این معلولان در کنار خانواده‌هایشان سکونت دارند و ما تلاش فرهنگی زیادی کردیم تا خانواده‌ها راضی شوند فرزندانشان را از گوشه خانه‌ها بیرون آورده و اجازه دهند این معلولان زندگی جدیدی را با این روش ادامه دهند.
مدیرعامل مجموعه توان خواهان جسمی ذهنی فردا اضافه کرد: بیشتر این افراد در اثر حادثه معلول شده‌ و مشکل ژنتیکی نداشته‌اند به طور مثال کودک هنگام بارداری یا زایمان دچار حادثه‌ای شده و اکسیژن به سلول‌های مغزی آنها نرسیده که سبب از بین رفتن بخشی از سلول‌های مغزی او و در نهایت ابتلا به سی پی می‌شود.
وی افزود: این موضوع علاوه بر فیزیک افراد مقداری نیز بر روی ذهن آنها تأثیر می‌گذارد، اما در حدی نیست که نتوانند این بازی را انجام دهند، زیرا انجام این بازی نیاز به استراتژی و آنالیز، شناخت حریف و تکنیک‌هایی دارد‌ و تمام بچه‌ها نیز برای انجام این ورزش کلاس‌بندی ورزشی می‌شوند.
محمودی پر کردن اوقات فراغت بچه‌های معلول را از جمله اهداف تاسیس مدرسه بوچیا برشمرد و گفت: از اهداف دیگر تاسیس این مدرسه این است که ورزش، ‌جایگزینی برای مدرسه رفتن این کودکان باشد زیرا مدرسه تا حدودی برای آنها مفید است و تحصیل در مقاطع بالاتر از دوره راهنمایی به علت فضای جامعه و اینکه امکان اشتغال برای این افراد وجود ندارد تخریب‌کننده است.
وی اضافه کرد: هم‌زمان با تاسیس این مدرسه سعی داریم به خانواده‌ها آموزش داده و بهداشت روان خانواده‌ها را در راستای ترغیب تشویق کودکان به این ورزش افزایش دهیم.
محمودی در ادامه اظهار داشت: برای تسهیل در رفت و آمد این افراد در حال برنامه‌ریزی هستیم و پزشک متخصصی نیز برای چکاب دوره‌ای آنها داریم و همه این‌ها در حالی است که این افراد  در خانه این امکانات ویژه را ندارند.
وی با بیان اینکه من نیز از جنس خانواده این افراد هستم و سعی کرده‌ام شرایطی مهیا کنم که خانواده‌ها نیز رضایت داشته باشند، تصریح کرد: انجمن ما NGO بوده و تاکنون هیچ حمایتی از مجموعه ما توسط ادارات ورزش صورت نگرفته و تنها سازمانی که تاکنون از ما حمایت کرده سازمان بهزیستی است.
مدیرعامل مجموعه توان خواهان جسمی ذهنی فردا ادامه داد: علاوه بر اینکه این سازمان در زمینه ایاب و ذهاب از کودکان معلول حمایت می‌کند بهترین سالن استاندارد شده شهری را برای انجام این بازی در اختیار ما قرار داده است که  مدرسه را آنجا راه‌اندازی کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه این گروه معلولان کمتر دیده شده‌اند، بیان داشت: گاهی مشکل از پایه جامعه و عقاید و فرهنگ‌هاست، به همین دلیل و با توجه به اینکه  ما به عنوان نماینده سازمان بهزیستی در نمایشگاه پژوهش غرفه داریم با افراد حوزوی وارد مذاکره شده‌ایم زیرا اگر آنها ما را ببینند افراد عادی جامعه و دیگر مسئولان را نیز آگاه می‌سازند.
محمودی با اشاره به اینکه در انجمن حمایت از توان خواهان جسمی ذهنی فردا افراد را با نام پسرشان می‌شناسند، تاکید کرد: من نیز در این سازمان به نام فامیل پسر معلولم چراغی مشهور هستم و خود را مدیون این اسم می‌دانم زیرا پسر من هدیه‌ای آسمانی است که از جانب خدا دریافت کرده‌ام و سعی می‌کنم به بهترین وجه از هدیه آسمانیم و همنوعانی از جنس او حمایت کنم.